Gå til innhold

D2 radio


Klodrik78

Anbefalte innlegg

Skal få koblet inn AUX til min orginale radio som sittee i bilen. 

Har vært inne på tanken med å bytte radio. Men har også funnet ut at jeg kan koble en Jack aux inn på cd veksler inngangen bak på spilleren. 

 

Men får å få til dette så lurte jeg på om noen her har Koblingsskjema til orginal spiller i D2 2000 med cdveksler?

Evt om noen har gjort dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nyttår ønsker jeg å starte mitt lille raspberry pi-prosjekt med bluetooth (til handsfree) og en liten visningsskjerm på 3 tommer (ryggekamera) som passer inn der knappen til soltaket vanligvis er.

Jeg leste en plass i d2bc.co.uk-forumet at det er mulig å sette inn en slags svitsj på CD-veksleraudiokabelen, slik at CD-veksleren fortsatt kan brukes. Om dere er tålmodige nok så kan jeg sette opp en blogg om dette. Jeg har sett på RearPi-pakken og Everlanders på youtube, så det skal være en ganske grei sak å sette opp. På neste besøk til Norge kan jeg da forhåpentligvis også høre på radio igjen. Her i England er det herlig med FM!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den under rvrb3, men tror kanskje den du linket til er litt nyere og har flere funksjoner.

 

Bluetoothen krever nok litt bedre plassering av mic enn jeg brukte tid på for det var grei lyd men ikke super. Hadde en ipod nano i bilen som ga god lyd men det er jo avlegs nå for tiden :) Streaming tok over og fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg kommet litt videre. En Raspberry pi 4 er på kontoret med en 3.5 touch lcd og et lite trådløst tastatur.

Bluetooth-forbindelsen med lyd fungerer og 3.5 jack utgangen er aktiv.

Før jeg endrer noe på bilen må jeg ha planen klar:

  • sørge for 5V-tilkobling til usb-c slik at pi'en får strømkontakt. Helst med en av/på-bryter i nærheten av rattet.
    Hvilken krets jeg bruker vet jeg ikke ennå. Helst på den som slår seg på når man vrir nøkkelen til posisjon I. Da er jeg sikker på at jeg ikke tapper batteriet.
  • Modifisere stereoen (R990 original head unit med cd-veksler): https://www.aulro.com/afvb/projects-and-tutorials/151603-selectable-ipod-aux-input-stnd-d2-head-unit-instructions-no-hacking-cables.html
    Jeg lastet ned PDF'en om noen vil ha den (ellers kreves registrering på aulro.com)
  • Istedenfor en switched jack kunne jeg tenke meg en knapp slik at man kan bytte mellom AM (MW, LW) og Raspberry Pi'en. Gjenstår sourcing.
  • Sjekke dimensjoner (åpning og inni) på fascia til soltaket (som jeg jo ikke har). Men dette er jo kun nødvendig fordi jeg ønsker å plassere 3.5-tommers skjermen der (inkl. pi'en).
  • Eventuelt installere mikrofon til telefonsamtaler

I utgangspunktet er dette mer enn nok, men pi'en kan jo brukes til så mangt. For eksempel et ryggekamera:

  • Raspberry pi kamera
  • hdmi-kabel (helst ikke lenger enn 5 m, fordi - se neste lenke)
  • pi camera hdmi cable adapter
  • Raspberry Pi Camera Case - Black Plastic
  • Så gjenstår software-delen. Her har jeg ikke bestemt meg ennå, men det finnes flere løsninger slik som:
    rearpi og smart car
    Mulig at jeg til og med kobler til en ODB2-bluetooth-dings. Spørsmålet er om rapsberry pi'en takler 2 bluetooth-forbindelser samtidig. Da kan jeg muligens lytte til signal om rygging og så slå på kameraet automatisk.

Det å få til et fornuftig opplegg med ryggekamera blir nok litt vrient. Spesielt med tanke på at oppstartstiden til pi'en ligger på cirka 90 sekunder. Kanskje en sovefunksjon med ekstra batteri hjelper her?

 

Sånn. Da er planen satt. Først må jeg kvitte meg med 3 amigos.

Endret av thommes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...