Gå til innhold

D3 2006 Kompressor - suspension fault


OXA

Anbefalte innlegg

Har en D6 som har gått 300' (med soltak) og som har lagt seg helt ned på demperene med følgende feilmeldinger;

 

C1131 - luft forsyning

C1130 - luft fjærer luft forsyning

U0416 - ugyldige data mottatt fra kjøretøyets dynamikk modul

C1A20 - for langsom trykkstigning ved oppfylling av tanken

 

Historie før feilmeldinger ble avlest; Bilen fikk ny kompressor i 2015 - originalt LR045251 kit, som jeg antar er en AMK kompressor (siden forrige eier ble fakturert for kalibrering ved bytte)? Bilen har i mitt eie normalt sunket noe om den har stått mange dager uten bruk, men jevnt over alle dekk. Den pleide også å senke seg litt umiddlelbart etter parkering. For et år siden byttet jeg forebyggende alle dempere på et privat verksted. Etter dette virket det som om den jobbet over et kortere tidsrom, og kompressoren ble mye hardere i lyden når den stoppet - dvs kompressoren jobbet seg raskt ferdig og avsluttet med et kraftig POFF. Avslutningslyden har kanskje blitt kraftigere den siste tiden.... For en uke siden fikk jeg "suspension fault" - beskjed om at jeg bare kunne bruke bilen i normal høyde, med gul varsellampe (symbolet med piler opp og ned og til siden). Meldingen kom ca et halvt minutt etter start. Sjekket over sikringer uten å finne feil, målte batterispenning til 12,9V. Etter noen dager var plutselig bilen sunket helt ned. Fortsatt bare gul varsellampe, men nå lite kjørbar. Ved oppstart nå er det bare av og til at kompressoren summer litt, uten at det skjer noe mer.

 

Ser på forumet at noen anbefaler å bytte tørkemiddel og se etter sprekker i lokket til tørkeren. Jeg skrur ikke så mye selv, og vet lite om hvor kompressoren og tørkeren er lokalisert.... :) Må ny kompressor kjøpes - LR045251, LR072537 eller annen type? (og hva er forskjellen på disse), og bør den ev byttes av folk som har skrudd på Discovery før? Noen anbefalinger om hva som ellers kan gjøres, i disse førjulstider, hvor verkstedene i Akershus/Østfold synes å ha manglende kapasitet og deler frem til midten av januar?  

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

 

Kalibrering går på høyden på bilen og har ikke noe med kompressoren å gjøre, så det sier nok lite om det er en AMK-kompressor eller en Hitatchi. Det ville ikke overraske meg om forrige eier har hatt et problem med fjæringen (ikke usannsynlig at det var en sensor) som i sin tur har tatt med seg kompressoren ned i elendigheten. Ikke ukjent problem (spør meg hvorfor jeg vet ;))

 

Du bør begynne med å ta av dekselet over kompressoren (dersom det er der) og se hva slags kompressor som sitter der. Når du først ligger der, så kan du spraye zalovann på kompressorlokk og koblinger, samt lufttanken (som sitter på undersiden av bilen under førersetet) og se om du har noen lekasjer.

 

Så kan du rapportere tilbake hvilken kompressor du har, og om du har funnet noen lekasjer. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 300’ km så er det jo litt som kan vandre heden. Lufttank som @trondshj nevner, sitter utsatt til for salt og søle. Fort at det ruster litt hull i den. Ventilblokker, kan være fulle av gammelt tørkemiddel, lekkasje. 
Har bilen fått en AMK kompressor, og før har hatt Hitachi bør det endres litt i CCF, for å si at bilen ikke trenger jobbe så sinnsykt med det siste lille trykket i tanken. Sparer kompressoren for litt slitasje. 
Høres da ut som om du har litt lekkasje, og zalotest er lurt. Da ser du hvor det bobler. 
Har du klart deg lenge uten diagnose, er det nå du handler og sparer inn verkstedregninger. 
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren var original Land Rover AMK fra 2013 og en overgang mellom kompressor og slange (begge i plast) var knekt. Så ikke umiddelbart noen annen lekkasje. Det er et pent brudd - burde jeg ikke da klare å heve bilen igjen ved å holde den hardt inntil? Ved start av bilen så starter kompressoren etter 5 sek, blåser ut av hovedenheten ved bruddet i 5-10 sek før den stopper... Er dette noe å reparere eller må jeg ha ny kompressor. Forslag til andre enn merkeverksted (som først har kapasitet i midten av januar og til høy pris) som kan hjelpe med slikt?

FD1F0384-0FD6-4289-A0DA-89E6C0511F1B.jpeg

5185BDB9-50EB-45BB-BAC2-84491961B7FB.jpeg

FC0F718F-2503-4368-A3CE-EB517C9B23C3.jpeg

24B4B8F6-B49A-43F1-8BFD-A63D863411BF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trykket kompressoren er vel rundt 15 bar på D4 om jeg ikke husker helt feil, og det kan være litt tøft å holde med fingeren. Bestill fra https://www.advancedfactors.co.uk/, de har rask levering og så skifter du den selv. Alternativt kan du prøve å epoxye Voss koplingen på plass (anbefaler West System epoxy men annet funker sikkert også). Ellers er det kanskje en ide å gjenge opp hullet og skru ned en Voss kopling med gjenge i ene enden - mener å huske Festo i Oslo hadde sånne, kanskje også Tess? Mulig du trenger en Helicoil avhengig av hvor store gjengene blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du ser jo ut til å ha funnet feilen med en gang. Det er bra! Vi er flere som har noen timers feilsøking bak oss på luftfjæringssystemet. 

 

Hvis du ikke er vant med å skru så mye så spørs det om du skal prøve å mekke dette til. Da er det kanskje best å få bestilt ny kompressor fra for eksempel Advanced factors, eller andre deleleverandører og bytte hele klumpen. Hvis det er et uavhengig verksted i nærheten av deg så bør de kunne bytte kompressoren for deg, eller du kan forsøke deg selv hvis du har tid og lyst til å prøve deg frem. Husk at du uansett må regne med å måtte slette noen feilkoder etter skifte av kompressor for å få den til å oppføre seg normalt igjen. 

 

EDIT: Bare for å presisere, jeg har tro på løsningen over, men siden du skriver at du ikke har skrudd så mye selv så må du vurdere hva du vil gi deg i kast med. Dette kan være en glimrende anledning til å bli en hobbymekker hvis du har tid og interesse. Men det kan også være lurt å betale litt mer og bytte hele delen. :)

Endret av kulien
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...