Gå til innhold

Byttet ut leilighet med Discovery 4


kasperhoglund

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg heter Kasper Høglund (@kasper.hoglund på Instagram for de som allerede vet hvem jeg er).

Jeg har pr dags dato bodd over elleve måneder i en Discovery 4. Noe som jeg nesten burde delt her inne for lengst! 

 

START

Jeg hadde en leilighet midt i byen, og jobbet fulltid på barneskole nede på Østlandet. En hobby for foto og tur utviklet seg plutselig til at jeg sov mer i telt, enn jeg gjorde i den dyre leiligheten. Så søket om at jeg kunne kvitte meg med den og bo en bil på tur istedenfor. Fra spøk til alvor, noen uker senere hadde jeg kjøpt bil og sagt opp leiligheten. Flyttet ut i Discoveryen offisielt 01.01.19, men startet allerede før det med å teste. Etter et halvt år i full jobb på østlandet samtidig som jeg bodde i bilen, flyttet jeg nordover. Er nå i ny jobb, og har bodd i Lofoten siden Juli!

VALG AV BIL

Jeg kikket aller først på Defender. Men etter test av litt diverse kom jeg frem til at jeg skulle bruke over gjennomsnittet mange timer i denne bilen. Og alle "jålete" ting som varme i ratt, rute og seter fristet. Dette året har det gått med rundt 40k KM, og det er godt å ha en komfortabel bil når man kjører mesteparten av tiden på asfalt. 

SENG/OPPBEVARING/KJØKKEN
Inni bilen er det bygd opp en boks. Nederst er det to hulrom som er hele lengden til lasterommet. Her oppbevares alt som ikke brukes så ofte. Over her kommer to skuffer i samme lengde. Ene er full av klær. Andre er kjøkken-skuff. Gassbrennere, mat og alt utstyr for tilberedning er her. På toppen er det en enkeltseng for alle under 186. Og enda mer lagring på siden av segnen. Det er også lagring på sidene ved dørene, noe man ser på bildet under her. Har konstant luftegitter montert i sidevinduene, så det alltid luftes ut fuktig og dårlig luft. Når jeg sover inni bilen har jeg også takluken vippet opp, så det blir gjennomtrekk. Denne er under takteltet, så går fint selv i Nordlands-vær. 

TAKET

For øyeblikket har jeg en Kamper Skycamp 4x, som dekker hele taket. Her derfor vanlig tversover stativ, istedenfor takgrind. Bortkastet med grind, dersom den er dekket 100%. Men vurderer mindre telt, og da skal jeg ha grind med plass til noen bokser på taket også. Foran er det en LED bar. Sidene har tre LED flomlys, bak er det to LED flomlys. Styring til disse er pent montert foran speilet inni bilen, med vippebrytere for de forskjellige sidene. 

STRØM
Nordisk klimapakke fyller plassen for ekstra batteri i motorrommet med en DEFA varmer. Har derfor en bærbar batteribank fra Goal Zeo, som heter Yeti 400. Denne lades enten fra bilen når jeg kjører, eller solcelle på taket. Batterbanken kan tas med til leirplasser, inn på hytter og opp i takteltet. Det er en boks med alt i ett. Omformer til 220v, 12v og flere forskjellige tilkoblingsmuligheter. 100W solcelle på toppen av Ikamperen er silikoner fast, da ytterskallet er glassfiber. 

MAT/DUSJ/KLESVASK

Jeg er UTROLIG glad i, og temmelig god på å lage mat ute. I sommersesongen har jeg laget alt mulig fra gryteretter til Sushi. Jeg oppbevarer alt som kan lagres varmt/tørt i bilen. Det jeg trenger som er ferskvare kjøper jeg fra dag til dag. Sparer da plassen jeg måtte brukt på kjøleskap. man er sjeldent på ordentlig overlanding i Norge, så butikker finner man! Både gamle og nye jobben har hatt dusj og mulighet til klesvask, så dette har aldri vært noe problem. Jag er også medlem på treningstudio som er spredt utover landet, så jeg kan finne en dusj i alle byer. 

HVORFOR
Så.. Hvorfor jeg gjør dette. Interessen for foto økte veldig, og jeg ville som sagt ikke kaste bort penger på en leilighet jeg ikke hadde bruk for. Og er det noen gang man skal reise landet rundt for å ta bilder, så er det nå som man kan. Erfaringer og opplevelser som svært få har. Til nyttår feirer jeg ett år på veien. Og mer skal det bli! 

Dette var et kjapt innlegg for å dele litt av hva jeg holder på med. Så myyyyee er oversett. Legg igjen kommentarer på hva enn du måtte lure på, så får du svar!  

Under er en haug med bilder, også iPhonebilder av brytere til lys. Og hvordan kassa bak var under bygging. GOD KVELD!! 
 

_4195640.jpg

_4195645.jpg

_4195678.jpg

_5170529.jpg

617A0611.jpg

617A0620.jpg

617A0647.jpg

617A9914.jpg

AED2C45C-8DD9-4DCC-8E94-A8167D495E33.jpg

DJI_0404.jpg

IMG_6062.jpg

IMG_6257.jpg

IMG_6761.jpg

IMG_6762.jpg

IMG_6764.jpg

IMG_6812.jpg

IMG_6817.jpg

IMG_6854.jpg

IMG_7724.jpg

IMG_7757.jpg

IMG_7777.jpg

IMG_8382.jpg

IMG_8602.jpg

P7200051.jpg

P9280151.jpg

PA260692.jpg

PA270809.jpg

PB290701.jpg

PB300774.jpg

PB300813.jpg

PB301022.jpg

PC080447.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, iknutis skrev:

Fantastiske bilder. :)
Jeg har ett spørsmål: sover du mest i bilen eller i teltet?


takk! 
 

sover helt klart med i bilen nå for tiden. Solide vegger, ikke noe som må flyttes eller monteres, og med 100% sotede ruter bak kan jeg sove hvor som helst uten at det vekker oppsyn. 
 

Takteltet er koseligst på sommerstid. Brukes litt som hytte og gjesterom! Har ekstra innertelt som isolerer og hoder på varmen bedre. Så har brukt det ned i -20. I bilen har det «bare vært» -26 dette året på det værste. 
 

selvom jeg bor over polarsirkelen, så er det jevnt og trutt rundt -2 og vind nå. Golfstrømmen tar med mye drittvær, men vi slipper sprengkulda!

45FCCC30-C38E-400E-B9F1-9172B87FED76.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Imponerende og ikke minst inspirerende. Kona og barna er bekymret.... :D 

 


Det sier seg kanskje selv at jeg er 23 år og uten unger, siden jeg holder på med dette! 

 

15834242-410C-4060-B678-C25D7B6E7D12.jpeg

11 timer siden, SiggenRRC skrev:

Wow!

for noen fantastiske bilder!

godt valg av bil!


Takk takk! Ikke angret på valget av bil ett sekund. Bil som kommer frem, samtidig som man kan sitte i gode skinnseter med kjøleskap i armlena; ganske kult! Haha

6866E8D8-CD21-49D6-AB50-8B36BDB6D962.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, jope skrev:

takk for at du deler fantastiske bilder og opplevelser. smart innredet bil og for en opplevelse du må ha med å leve ut drømmen.

 

Lykke til og fortsett med å ta oss med videre på din reise

 

4 minutter siden, trondshj skrev:

Velkommen til forumet, og takk for flotte bilder.

 

Håper du har mulighet og lyst til å holde oss oppdatert med bilder og historier. :)

 


Bilder og historier er det masse av! så mer skal komme! :) 

46F62DC1-751D-47E9-A175-41540B1186A2.jpeg

82C848BB-6822-49F1-90FB-45A2A8F436AD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Herlig og inspirerende bilder, slik kan man gjøre når ungene har forlatt redet også....er ikke helt der ennå, men jammen har jeg lyst på Ikamper selv. Følger med GrizzlyNBear på Youtube og lysten til å gjøre det samme blir bare større og større.

For oss med bilder og inspirasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KjellB skrev:

 

Herlig og inspirerende bilder, slik kan man gjøre når ungene har forlatt redet også....er ikke helt der ennå, men jammen har jeg lyst på Ikamper selv. Følger med GrizzlyNBear på Youtube og lysten til å gjøre det samme blir bare større og større.

For oss med bilder og inspirasjon :-)


Solid vegg som kan settes mot vinden er helt gull. Kjennes veldig stabilt; selv i sterk vind. Bråker en del i mye vind dog; men det er umulig å unngå med telt! 
 

JA! Absolutt mulig å gjøre etter ungene drar også. Faren min hadde en Discovery da jeg kjøpte min. Nå har han defender og taktelt som både han og mor reiser med i ferier :) 

7930B1CD-5CD1-4BC5-9663-E6AF1B453801.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - det er vel den ultimate» FOLLOW YOUR DREAM « så bra!  
 

Flotte bilder og en herlig livsstil, det er nå du kan gjøre det - 10 blank for valg av bil og levemåte! Lykke til videre, høres jo også ut som  det er gode gener blandet inn her ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jetinge skrev:

Wow - det er vel den ultimate» FOLLOW YOUR DREAM « så bra!  
 

Flotte bilder og en herlig livsstil, det er nå du kan gjøre det - 10 blank for valg av bil og levemåte! Lykke til videre, høres jo også ut som  det er gode gener blandet inn her ? :)


vokst opp med discovery 2 og freelander. Mye gode minner; også fra bergingsbil ;) Både jeg og faren min har vært en lang runde gjennom Alfa Romeo. Men er nå tilbake med LR! 
 

Skal sørover i julen for å kjøre Defender fra Oslo til Bergen. Og se på nye Defender som blir stilt ut på Geilo 3 juledag! 

EEC7E968-CF62-45C9-B542-559E6997D59A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 20.50, kasperhoglund skrev:

 

EEC7E968-CF62-45C9-B542-559E6997D59A.jpeg


Utrolig flott bilde, og fikk en umiddelbar kommentar fra min samboer, som riktig nok ikke bryr seg særlig om LR-peodukter, men dette bilde ville hun kunne hatt på veggen. Tenkte å ta henne på ordet der. Har du høyoppløselig format, og kunne du tenke å selge en kopi?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...