Gå til innhold

Offroadfanger


Camorten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi skal montre vinsj på vår D2 td5 2000. Jeg prøver å bli klok på hva som er lov og ikke lov når det gjelder offroadfangere. Hva får man godkjent? Hvilke fangere har de rette papirene? Er det andre måter å montere vinsjen lovlig på som vi heller burde vurdere?

Jeg mener å ha lest et sted at LR laget/lager en monteringsbrakett for montering mellom rammevangene bak støtfangeren, kan det stemme? 

 

Aller helst vil vi ha offroadfanger, da den originale fangeren begynner å bli litt fillete etter noen møter med stein i offroadløypa. 

 

Det ble mange spørsmål på en gang, men jeg håper det kan være noen som har gått opp løypa for oss her...

På forhånd takk!

 

Carl Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker kjøretøyforskriften er det ikke mange krav til støtfangere. Det viktigste er at skarpe kanter skal begrenses til min.5mm radie. 

 

Det er når det monteres beskyttende innretning over støtfangeren det blir frontal beskyttelse som krever dokumentasjon og godkjenning.

 

Bilen er allerede akseptert med støtfanger. Du monterer bare en annerledes støtfanger, og så lenge den ikke påvirker bilens totale lengde burde du ikke trenge særskilt godkjenning. 

 

Og om du likevel skulle henvende deg til Statens Vegvesen, så kall det støtfanger. Det er det den skal fange, støt altså.  Jeg tror de misliker ordet offroad.

 

Jeg ville satset på å få montert vinsjen bak støtfangeren. Da ligger den mer beskyttet, og vekten påvirker bilen mindre. Da kan kjennemerket monteres på rullene og skjule alle spor også.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...