Gå til innhold

Cooper Discoverer st maxx - D4


Simo

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Skal hente min første D4 (2012) denne uken, og har muligheten til å plukke opp noen nye dekk på veien. Vil 285/60r18 subbe noen plass? Hvilke dekkstr har dere erfaringer med som passer på 18 toms felger? Felgene har ET30 
Vil 265/60r18 være et bedre alternativ? 
evt andre størrelser...

 

Mvh Sindre, ny i LR Forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på innpresset- men flere her har 285/65-18 på D3. Krever at du flytter en kabelbunt som ligger på utsiden av venstre rammevange ved fremhjulet. 
Jeg byttet ut 285 med 265, og synes det var et bedre valg. 
Noen vil også argumentere for, hva om du mister luft? Altså ramler ned på bumpstops. 
 

Har din D4, 18 toms hjul allerede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har 20 toms på både vinter og sommer, men er planen å bytte ut sommerfelger med noe litt røffere utseende. Ser for meg Tuffant sin stålfelger eller Black Rhino Arsenal alufelger. Disse er begge 18x8. 
Er det bedre valg pga flere ting enn at det krever noe modifisering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del på nett om dette fra amerikanske og australske forum: 

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEU_noNO822NO823&biw=1536&bih=754&ei=F5buXfG4MYWprgTI14LYBQ&q=land+rover+discovery+4+285%2F60-18&oq=land+rover+discovery+4+285%2F60-18

 

Målet der er ofte å få størst mulig klaring men man må ikke har gigantiske hjul for å få til det på D3/D4. Større AT/MT dekk gir ofte mer støy og ikke nødvendigvis bedre kjøreegenskaper. 

 

Hvis du ønsker større omkrets enn +5% så kan det være du bør vurdere å heve den litt også. Flere måter å gjøre dette på men viktigste er nok å ta en forstillingskontroll etterpå så de nye dekkene ikke slites skjevt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lest litt, men prøvd meg mest på søk her inne. Takk for linken. 
 

Vet at det vil støye mer enn vanlig, men det må man vel bare leve med om man går for AT eller MT dekk. Må lide litt for sjønnheten?! ;)

 

Hvilke erfaringer har dere med å løfte D4? 
Hvis vi ser bort fra at hjulene må justeres etter heving, er det andre konsekvenser av heving? 
Ser Johnson Rods (2,5in lift) er populært i statene, men finner så mye info at det er vanskelig å ta stilling til hva som er å stole på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal kunne heve med iidtool også. både midlertidig og permanent, men er ikke 100% sikker.  De boksene som lurer fjæringen skal fungere bra også. Søk etter landreas sin D3 så finner du bilder av hevet D3 (anitas fra mudstuff, men finnes et nytt merke også)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Simo skrev:

Hei, 

 

Skal hente min første D4 (2012) denne uken, og har muligheten til å plukke opp noen nye dekk på veien. Vil 285/60r18 subbe noen plass? Hvilke dekkstr har dere erfaringer med som passer på 18 toms felger? Felgene har ET30 
Vil 265/60r18 være et bedre alternativ? 
evt andre størrelser...

 

Mvh Sindre, ny i LR Forum!

 

Det vil høyst sannsynlig subbe litt i gitte situasjoner med 285/60-18, men det går nok bra!

 

se hva Tuff ant skrivet om fitment :

 

36303C4D-CCD2-418E-9739-B78B4F45B583.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Den tabellen var bra!

planen var å ha de som sommerdekk, så ikke store planer om å ha de på vinter. Men heller ikke mange dagene i året det er snø i Stavanger. Heller is om det er noe.

 

Har dere erfaringer med andre dekk med røft utseende som kan anbefales? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at AT3 er et veldig bra dekk, men personlig synes jeg de er litt kjedelige i utseende, om det er lov å si. Vet at det bør velges dekk som er best mulig, men håper å finne en middelvei. Ikke helt ubrukelig, men tøffe. Tenkt på BFG AT også, men hørt at det ikke anbefales å sleipe disse. (Kan være vanskelig?) Erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er masse sammenligninger mellom ST maxx og KO2 og at st maxx omtales som AT dekk en del steder selv om de nok ligger mellom AT og MT.

 

Hvis du skal ha så grovt mønster så kan du sikkert inkludere andre MT dekk i sammenligningen :) 

 

Personlig ville jeg heller gått for litt smalere men høyere dekk som ikke subber alt for mye. Med heving og understells-beskyttelse så er D3/D4 rå i terrenget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende, skal hente bilen i morgen! 

Andre tips til en førstegangskjøper? Den har fulgt service intervaller og reg reim er byttet sammen med det som følger med. 
den er ikke understellsbehandlet siden 1

2014. Bør jeg få kjørt en ny runde? Lanolin? Med iidtool får man satt hevingen på egen nivå? F. Eks 2 tommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir litt stiv i fjæringen når den er hevet bare så du er klar over det.

 

Ville også anbefale å bli litt kjent med bilen først og hvis du skal kjøre offroad med den så ville jeg vurdert litt beskyttelse under og evt rock eller treesliders.

 

Sjekk prospeed group nettbutikken for mye lekker beskyttelse til D4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Discoen i hus! Veldig fornøyd! Får håpe det blir et kjekt bilhold og at den skal bringe mye glede fremover! Takk for innspill alle sammen! Godt å kunne få svar på spørsmål fra folk med erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...