Gå til innhold

LR Disco4 årlig vedlikehold


Hellbent08

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ikke et nytt emne, men gjør spør allikevel.

 

Vi vurderer å kjøpe en litt eldre Disco4, jeg har siktet meg inn på 2012 årgangen på rundt 150 000km. 

Er det noen spesielle ting jeg bør være spesielt oppmerksom på? Rent bortsett fra at Registerreim og diselpumpe kanskje bør være byttet.

 

Hvor mye tror dere vi må regne med i årlig vedlikehold? ca gjennomsnitt. 

 

Må man virkelig være entusiast for å kjøpe en litt eldre Disco4 eller kan dette også være en ok bil for noen som ikke liker/kan gjøre mange store og små reparasjoner selv. 

 

Mvh

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet. :)

 

Hvor kald er en cola, og hvor lang er en kjepp? ;) Her er det dessverre ingen fasit. Det vil avhenge av bilen og ditt bruksmønster.

 

Min D4 med snart 9 år og over 240.000 km på baken har ikke sett et merkeverksted siden 2015. Har eid bilen siden 2013 og kjørt den over 210.000 km. Har ikke tenkt å kvitte meg med den i overskuelig fremtid.

 

Har skrudd en del selv, men satt bort det meste de siste årene. Dog har jeg ikke benyttet merkeverksted, men alternative verksted med god kompetanse på Land Rover dersom det har vært snakk om "sære" problemer, og vanlige verksted for vanlige jobber. D4 er en stor bil, og det meste av deler er store og tunge, og dermed tungt å jobbe med i en litt trang garasje for ei kontorrotte. :D

 

Så til det som kan skremme deg:

Nei, du trenger ikke å være entusiast, men det hjelper. I alle fall hjelper det å være såpass entusiast at du snoker litt rundt her på forumet, og får utført litt preventivt vedlikehold. På en såpass gammel bil, og med såpass høy kilometerstand så vil det dukke opp en del issues. Du har allerede nevnt registerreim (og reim til drivstoffpumpe som skal byttes samtidig). I tillegg kan du forvente at mellomaksel har passert middagshøyden. Tørkemiddel i kompressoren bør nok også byttes (dette er ikke et vedlikeholdspunkt fra Land Rover, men bør tas tak i). Støtdempere og belger kan også være slitt, og lufttanken er nok ganske så rusten. Som ny eier av en D4 ville jeg spandert på bilen et skifte av absolutt alt av væsker og smøremidler, og bedt om en rapport fra verkstedet om tilstanden til det de tappet av. Det gir deg i alle fall en mulighet til å planlegge om noe er problematisk, samt visshet om at når du tar bilen i bruk, så er alt på stell på den fronten i det minste. Bilene kan være plaget av vibrasjoner. Om det oppstår - få det fikset. Det har en lei tendens til å forplante seg, så når man har fått ordnet det som forårsaket en vibrasjon i utgangspunktet, så har det skapt slark/problemer et annet sted som igjen skaper nye vibrasjoner...

Fjernlysene kunne også vært bedre. Nei - de lyser ikke dårlig, men de har ikke fått tilnavnet "ekornlys" for ingenting. De kan dessverre ikke justeres, men det er jo mulighet for å ettermontere bedre lys. Ikke noe av dette er store og uoverkommelige jobber, men med norske delepriser og norske verkstedpriser, så kan det bli dyrt om man benytter merkeverksteder.

 

Så til det hyggelige:

D4 er driftssikre biler når de blir vedlikeholdt. Motorene ser ut til å være veldig solide. Det samme gjelder gearkassene og resten av drivverket. Det elektriske er også bra, og det som kan oppstå av problemer er gjerne kabelbrudd i forbindelse med sensorer til luftfjæringen. Du skal lete LENGE etter en bil som har komforten til en D4 på landeveien, og som samtidig kan ta deg opp en krøttersti det ikke har vært kjørt biler siden foreldrene dine brukte bleier. Den er overraskende smidig, og med en fantastisk svingradius som kommer til å overraske deg i selv de trangeste parkeringshus. Du sitter høyt og har god oversikt over trafikkbildet. Luftfjæringen gir komfort, men også et godt veigrep som gjør at man kan holde et adskillig høyere tempo gjennom svinger enn hva man skulle forvente av en såpass tung bil.

 

Sist men ikke minst - så er det sikre biler. Det har jeg selv opplevd. Fikk en franskmann i hekken på E18 utenfor Sandvika. Franskmannen ble totalvrak. Føreren fraktet til sykehus, og hunden som var i bilen ble sendt til veterinær. Ambulansepersonalet lurte på hvor den andre bilen var... Da politiet var ferdig med meg satte jeg meg tilbake i bilen og kjørte videre til jobb.

 

Så til kostnader. Jeg ville nok ha regnet ca 30.000 årlig i vedlikehold på en 2012 med 150.000 på telleren om du ikke har tenkt å skru selv. Da har du 10.000 til service, og 20.000 til uforutsette reparasjoner. Jeg vil anta at du da sannsynligvis ender opp med en del penger på bok, men det kommer jo an på hvor fleksibel økonomi du har. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å høre D4 bli omtalt som "eldre" LR men den er vel i teorien det men også veldig unge i forhold de andre LR produktene her inne :)

 

Veldig enig i det trondshj sier men også vanskelig å vite om du får mer eller mindre i vedlikeholdsutgifter. På generelt grunnlag så har de fleste biler med 150 000km på telleren behov for å bytte slitedeler etter hvert. På stor SUV så er det som regel snakk om foringer, hjullager og luftbelger/dempere. Det er fullt mulig å kjøpe deler selv og skru selv eller finne verksted med kompetanse på LR som ikke koster skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første D4 er 10år nå ;)

 

Som 2012modell kan du jo kjøpe en med 8 trinns automat, den er super. 

Vedlikeholdsmessig kan det bli hva som helst, noe avhengig av hva forrige eier har utført. Men mest sannsynlig vil du kun klare deg med normalt vedlikehold, og noen slitedeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en D4 i sommer. Har vært problemfri så langt bortsett på at bremserør bak var rustet slik at der gikk det kr 4500 til bytte av dem. Til sommeren har jeg planlagt å ta en del servicepunkter som tørkemiddel til kompressor. På min var det byttet en del foringer, samt at regreim(er) var nylig byttet. Den hadde også komplett årlig servicehistorikk og det var et pluss - tenker å fortsette med det. 

 

Lenger oppe ble det nevnt at de ekstra fjernlys halogenlampene blir kalt ekornlys. Jeg løste dette enkel ved å justere til "festeplata" på selve pærene litt. Det var nok til å få ned lysene det det lille som måtte til for at de lyser der de gir nytte. Mister knapt nok noe av virkningesgraden av pærene heller med en så liten justering. Nå lyser fjernlysene bra og bredt på halvlang avstand, på lang avstand derimot synes jeg de er i dårligste laget. Vurderer derfor ekstralys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...