Gå til innhold

Ulyd ved sving


Jan R.

Anbefalte innlegg

Hei,

sliter litt med en ganske kraftig dunke lyd ved sving særlig mot venstre. Kommer nok fra venstre side foran. Var nesten helt sikker på at det var hjullager på venstre side så byttet dette i går, men det hjalp ikke i det hele tatt. Lyden er der fortsatt. Begynner å tro at det kanskje kan vre drivakselen med må få sjekket dette. Er det noe annet som kan gi samme lyd foran dere kjenner til av erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst ved sving til venstre "skikkelig klunking". Litt lyd ved høyre sving og drar seg til jo mer man svinger. Hører metall hopper på metall på en måte. Noen måte man kan få sjekket om det faktisk er dette som er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde en tilgjengelig, men har dessverre ikke det. Kan nok sikkert få lånt en noen timer men er ikke EU godkjent for øyeblikket så blir litt stress med prøveskilter osv. Tenkte å bestille litt deler i dag så prøver meg på bærebruer og ny drivaksel så håper det er en av de som lager lyden. Blitt noen uker i konebilen nå, og må si jeg savner Discoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, spessielt på akslingene, de er mye enklere å komme til når bærearmene er borte. Altså; bytt alt når du først er i gang. Koster enormt lite når du først er i gang.

 

Bare av nysjerrighet;

Trodde jeg var smart / gjerrig å kjøpte hjullagere fra Britpart, de holdt ikke spessielt lenge. Kjøpte du samme merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Mitt tips, spessielt på akslingene, de er mye enklere å komme til når bærearmene er borte. Altså; bytt alt når du først er i gang. Koster enormt lite når du først er i gang.

 

Bare av nysjerrighet;

Trodde jeg var smart / gjerrig å kjøpte hjullagere fra Britpart, de holdt ikke spessielt lenge. Kjøpte du samme merke?


Gjerrig som jeg er så gikk jeg "selvfølgelig" for dem. Har hatt relativt gode erfaring med Britpart deler vs pris tidligere så tenkte det var greit. Utgiftsmaraton med en ny liten sjef i hus så sparer penger der man kan  :) 

5 minutter siden, OJG skrev:

Hadde et defekt foring bak engang som ga ulyd ved sving, se bilde: 

94A5C9FB-ACC5-45EE-AE61-CF794D82D746.jpeg


Er relativt sikker på at det kommer fra venstre side foran da den lyden er ganske så skarp ved full sving. Klunker høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du lav hastighet og lyden blir verre dess mer du svinger, er det vel yttre drivledd som er gåent. Hjullager er mer rumlelyd som øker med hastighet og forverres når bilen legger seg over i sving. 

 

Forøvrig hørt britpart hjullagerne varer 1-2 år. Kjøp Timken eller SKF framme. Og NTN bak.

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hanslr skrev:

Snakker du lav hastighet og lyden blir verre dess mer du svinger, er det vel yttre drivledd som er gåent. Hjullager er mer rumlelyd som øker med hastighet og forverres når bilen legger seg over i sving. 


Det beskriver symtomet ganske bra ja. Ved litt hastighet så høres det ikke i det hele tatt egentlig. 

4 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Har det samme her, og derfor gikk jeg først for Britpart. Så forlvrig at Advanced har fått noen nye lager, til halve prisen som Timkem med OE-garanti.

 

Disse du tenker på da? https://www.advancedfactors.co.uk/lr014147-lr048083-optimal--front-wheel-hub-bearing-kit-discovery-3--4-range-rover-sport-rfm500010-1242008-p.asp

Handlet hos Famous Four og Island 4x4 tidligere bare, så er som regel hos dem jeg har bestilt deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jan R. skrev:


Det beskriver symtomet ganske bra ja. Ved litt hastighet så høres det ikke i det hele tatt egentlig. 

 

Disse du tenker på da? https://www.advancedfactors.co.uk/lr014147-lr048083-optimal--front-wheel-hub-bearing-kit-discovery-3--4-range-rover-sport-rfm500010-1242008-p.asp

Handlet hos Famous Four og Island 4x4 tidligere bare, så er som regel hos dem jeg har bestilt deler.


Ja, helt korrekt.

Om det er det ytre leddet vil jeg anbefale å bytte hele akslingen, om dette ikke er gjort siden bilen rullet ut av England. Akslingene koster ikke all verden, byttet alle mine, og bestilte fra Island4x4. 
 

Men, som nevnt tidligere, vil jeg anbefale og ta armene når du først er i gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har fått rettet opp i dette nå sånn ca. Ble en dyr affære med EU kontroll på denne.

Kjøpte først hjullager, men prøveturen når den var byttet var da deprimerende. Fant en del slark i drivakselen, så bestilte en ny, fikk den montert, og når jeg skulle stramme øvre bærekule så knakk bolten selvfølgelig.

 

Ga da opp selv, så fikk den tauet til Mekonomen 1500,-, fikk de til å bestille opp ny bærekule, og de byttet bremseslitasje sensoren i samme slengen. De fikk ikke med seg at det også skulle taes EU på denne, så de satte i gang. Fant drøssevis med feil, måtte bytte bremserør hele veien bak + slanger, nedre del av rattstammen, bremser bak, og parkeringsbremsen, og en foring bak. Dette kom på 22000,- + 4000 i deler som jeg bestilte fra England.

 

Så når de igjen var i gang så knakk de en bolt på bærebru oppe bak, fant ut at begge nedre bærebruer foran måtte byttes i tillegg. Nå hadde jeg ikke tid til å vente så kom på 12000 ekstra i deler.

Så havnet på 41253,- + ca 14000 i merutgifter på deler + tauing. Så tung måned økonomisk, og hadde håpet at bilen var grei når jeg fikk den igjen.

De hadde først tatt firehjulskontroll på bilen uten at kompressoren hadde fått blåst opp bilen så første prøveturen deres gikk særdeles dårlig så fikk ikke bilen når jeg sto å ventet. Ringte mandagen etter helgen, og nå var bilen klar. Greia nå er bare at den vibrerer som aldri før. Klunker når jeg kjører over dumper, og er egentlig ikke veldig fornøyd. Den var helt vibrasjonsfri før drivakseln røyk. De skal ta den inn igjen, men har jo aldri tid. Så fått pengene og da var det plutselig ikke så viktig for dem lengre. Ventet i snart 2 uker nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Krev refusjon for en jobb som ikke er ok? Kan man ikke det? I allefall etter at de har fått sjansen til å få den sammen igjen skikkelig. 

 

Ville så hørt med Strømmen bil om de kunne se på den - 10% rabatt om du er NLRK medlem. 

 

Evt TechnoClassic på Liertoppen / Sandmo bil i Drammen om det er nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som et mareritt, både pris og kompetansen til verksted.

 

Får håpe det blir orden på det tilslutt. 

Om bilen vibrerer/rister/ lager ulyder etter de har skiftet halve understellet. Og den var uten lyder før, så bør du umiddelbart kreve at de ser på bilen. Eventuelt leiebil på deres regning. 

 

Gå et annet sted neste gang....

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...