Gå til innhold

Hvor store dekk på D4 - 255/65-19?


Discokongen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter og lurer litt på å prøve noen litt større dekk når sommerdekkene en gang skal byttes ut. 

 

Bilen står i dag på 255/55-19, hvilket er helt OK, selv jeg tror den hadde blitt enda bedre med enda litt mer gummi. Ser det er mulig å få tak i dekk i både 255/60-19 og 255/65-19. 

 

255/65 vil gi en økt diameter på 5,06 cm.. Det er jo ikke all verden, men vil det passe på bilen, eller vil det ta borti noe sted? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 265/70R17 Cooper ST Maxx på D3. De har vært fantastiske - skulle bare ønske jeg husket å seipe dem før jeg satte dem på. Tilsvarer  31.6" og det går akkurat, tror ikke jeg ville gått mye større uten å justere den litt opp i IID tool, eller med rods. Problemet er jo om kompressoren ryker og du må kjøre hjem på fjæringsstoppene. På disse dekkene går det bra både med bumpstopperne og de tar ikke i ved fullt rattutslag. Du snakker om 255 så da går kanskje de litt større dekkene også...

 

255/60-19 tilsvarer 31" og 255/65-19 tilsvarer 32.1". Så kanskje det går... Denne karen setter på 275/60-18 tilsvarer 32.1"  https://www.youtube.com/watch?v=fHvR5v6WTOI som vel er i nabolaget du snakker om.

 

På D4 er det ikke plass til 17" felger (på de fleste variantene tror jeg). Visstnok 19" originalt, men det finnes 18" som også passer, f eks alu fra Compomotive eller stålfelger fra terrafirma som er billigere https://allmakes4x4.com/terrafirma_18x8_et45_steel_wheel_d3_d4_rrs_satin_black_with_nuts_tf152.html.  Her prøver de 265/60-18 på stålfelger og det ser ut til å funke bra det. https://www.youtube.com/watch?v=y1r-bhFBOkk 

 

 

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, motom skrev:

Karsteb nevner de 18" felgene som passer, ellers blir det 19" :), evt 18" med 30mm spacere.

OK..

Selger meinte at EVO Corse DakarZero 8.5x18 med ET35 skulle passe rett på 2016 modell D4.. (Med BFG KO2 dekk 265/60R18) Så eg la dei rett i handlekurv.. :blink::D

Får håpe dei passer.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 19.12.2019 den 12.41, CSSGT skrev:

Disse felgene passer på D4 selv om de er 18'': https://www.comp.co.uk/products/product.asp?item=pd1881-30-229

Etter en del research da jeg skulle ha nye sommerdekk endte jeg med at 265/65R18 er det største som går uten å måtte gjøre andre endringer.

 

Dette har fungert veldig fint for meg :)
InkedIMG_20180415_231055_LI.jpg

Vakkert! 
 

I og med at 265/65-18 går, så skulle egentlig 255/60-19 være uproblematisk ref denne:

 

7274E32D-1984-4EF8-9745-3AC341A5BA9B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å kjøpe inn et sett med 18” felger til vår kommende Disco 4 men hvem selger Compomotive i Norge nå? Eller er det mest lønnsomt å bestille fra utlandet? Har lyst på et sett med BFG KO2 om de ikke støyer for mye.

Evt ser jo de EVO Corse ganske friske ut også. Er de handlet i nærheten her @Glue? Jeg holder til i Bergen/Tysnes men sveiper over Fitjar/Stord regelmessig :)

Endret av Anderslu
Feil produsent :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 22.49, Anderslu skrev:

Har tenkt å kjøpe inn et sett med 18” felger til vår kommende Disco 4 men hvem selger Compomotive i Norge nå? Eller er det mest lønnsomt å bestille fra utlandet? Har lyst på et sett med BFG KO2 om de ikke støyer for mye.

Evt ser jo de EVO Corse ganske friske ut også. Er de handlet i nærheten her @Glue? Jeg holder til i Bergen/Tysnes men sveiper over Fitjar/Stord regelmessig :)

 

Eg kjøpte EVO Corse hjula frå England, komplett med KO2-dekk. Dette var fordi eg ikkje fekk tak i dei her i Noreg. Mulig det er dekkbutikkar som kan importere desse, men ingen av dei lokale her på Stord ville ta på seg dette.

 

I utgangspunktet var det Compomotive eg ville ha, men EVO Corse-felgane "vaks" veldig på meg og no synest eg dei er finare enn Compomotive sine. Vurderer enten Compomotive eller TuffAnt som sett nr 2, men foreløpig kjem eg nok berre til å bruke desse både sommar og vinter.

 

Når det gjeld KO2-dekka har dei vist seg å vera veldig bra på all slags føre. Har ikkje opplevd å miste veggrep, og me har hatt dagar med snø og underkjølt regn. Det vert såklart salta MYKJE på slike dagar, men har køyrd på eindel sidevegar òg, og ikkje hatt nokon problem.

Diesel-forbruket har gått opp ein del, men usikker på om det skuldast dekka eller takstativet. Mest sannyneleg ein kombinasjon av desse. Prøver å finne ut korrekt lufttrykk, då eg reknar med at det vil ha ein god del å sei for forbruk.

 

Legg ved eit overeksponert bilde som viser bilen i normalhøgde med dekka på. Forrige bilde var i offroad modus.

 

 

Skjermbilde 2020-02-09 kl. 20.03.38.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye kule dekkB) Driver selv og sikler på nye sommerdekk og har vurdert Black Rhino sine, men har begynt å lure på om jeg kanskje syns de er i overkant jålete når jeg ser de bildene over. https://www.carid.com/black-rhino-wheels/barstow-matte-black-714023778.html for noen bilder av de montert, de har bl, annet sånne skruer rundt ser det ut til.

 

Uansett så er også selger av Black Rhino usikker på om jeg kan bruke hans 18 tommere, og for være på den sikre siden har han anbefalt 20 tommere. Jeg ønsker mer gummi så dermed så er kanskje Evo eller Compomotive de beste alternativene om man ønsker 18 tommere? Er det eventuelt andre merker som passer? 

 

Hvor kjøper man dette billigst nå? Valutaen er jo ikke akkurat med oss som liker å handle fra utlandet om dagen, og forhandlerne er mer forsiktige med rabatter også, så tips på steder hvor man kan komme greit ut av det hadde vært topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.2.2020 den 22.49, Anderslu skrev:

Har tenkt å kjøpe inn et sett med 18” felger til vår kommende Disco 4 men hvem selger Compomotive i Norge nå? Eller er det mest lønnsomt å bestille fra utlandet? Har lyst på et sett med BFG KO2 om de ikke støyer for mye.

Evt ser jo de EVO Corse ganske friske ut også. Er de handlet i nærheten her @Glue? Jeg holder til i Bergen/Tysnes men sveiper over Fitjar/Stord regelmessig :)

Hei

Jeg kjøpte mine Compomotive komplett med dekk fra ProSpeed i England (http://prospeed-group.co.uk/). Det gikk veldig fint, men jeg ser de ikke lenger har dette liggende i webshopen sin.
Men om man ser på Dealer oversikten til ProSpeed så kommer Praesto 4x4 i norge opp (http://www.praesto4x4.no/) så det kan jo være et sted å forhøre seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Herlig tråd. Liker at det alltid er ting å finne her på forumet. :D sikler på de PD1881 selv. Hvordan er dekkstøy og dieselforbruk med slike dekk på D4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...