Gå til innhold

Problemer med parkeringsbrems.


RoSe

Anbefalte innlegg

Fikk for litt siden låsing på parkbremsen. Umulig å få den av ved hjelp av bryteren. Var også ett forferdelig leven der bak. Ved hjelp av nødutløseren fikk jeg bilen hjem. Har nå skiftet bremsebånd, fjærer, skiver og klosser. Justerte bremsebånda som beskrevet i Haynesboken. Når jeg skal kjøre bedding-in prosedyren, er det ulyd bak, og ingenting skjer i forhold til bremsene. Får bare opp feilmelding om at parkbrems ikke virker. Dette skjer så snart jeg drar i bryteren for p-brems. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den justeres ved å åpne boksen til EPB. Ligger over bakre diff. Et lite h.... å skru opp de 8 skruene på dekselet, men det går.  Så er det bare å sette i gang med å rive , brekke det av iom at det sitter «limt» med silikon. 
 

så er det bare å sjekke om dette har skjedd 

Disco Park Brake Module

 

 

Hilsen en som nettopp har gjort dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om jeg forstod TS riktig så er det nødutløser wire som går opp gjennom gulvet i midtkonsollen det er snakk om. Den mener jeg bare skal vris XXgrader og trekkes rett ned. Kan kanskje sitte av gammel vane / inngrodd drit + eventuelt påført antirustguffe av et eller anne slag? Da jeg hadde ute på min var den grei å få ut. Det skal sies at forrige eier hadde byttet EPB bare noen få år tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nødutløseren jeg sleit med ja. Skulle vries og trekkes ned, men det måtte litt ekstra makt til for å få den ut. Da har jeg vært ute med EPB boksen, og skiftet tannhjul. Blir å sette sammen bremsebånd og skiver, samt justere i mårra.....  Takk for alle svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så enkelt var det nok ikke. Justerte bremsebånd etter prosedyre, og satte alt på plass, og kjørte test av park.bremsen. Motoren går, men bremsene går ikke på. Ny runde på bukken, og av med lokket til aktuatoren. Ser ut som om bremsene er nødutløst igjen. Høyre og venstre side "henger" ikke sammen i aktuatoren. Etter en del om og men får jeg de sammen, men når jeg kjører en ny test, løses koplingen ut igjen. Nå kjenner jeg det begynner å koke.... Noen forslag til løsning der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo koble EPB til igjen etter nødutløsning, og kjøre den til monteringsposisjon før bånd justeres. 

Aner ikke hva Haynes sier, men jeg følger Bodsys brake bible. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i d Hansir. Var ute med motoren og skiftet tannhjul. Er ikke så veldig mye galt man kan gjøre når man setter den inn igjen...... Men like forb.. slipper høyre bremsevaier når jeg prøver parkeringsbremsen.

Endret av RoSe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...