Gå til innhold

«Svart» speedometer Discovery 3


Idar Lillebo

Anbefalte innlegg

Et par ganger har speedometer plutselig blitt svart under kjøring, men kommet tilbake etter kort tid. Ved oppstart nå i kveld kom aldri lys, turteller, speedometernål etc på...

 

unntak når motor stenger av, da glimter det til.

 

alarm diode blinker imidlertid når bil låses.

 

Det litt merkelige og fine er at bilen fungerer selv om speedometer går i svart.

 

må vel ut med speedometer og få noen til å gå over kretskort/loddinger etc (antar dette sitter dypere enn skranglete kontakter på baksiden).

 

Noen med erfaringer knyttet til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å lest om dårlige lodding på kortet..... Skal vel finnes en tråd på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nok endel dypere dette problemet, både turtellernål og speedometernål går ned til null i lag med at alt annet blir svart. Ingen andre lysikoner som fungerer heller.

 

fungerte dog fint i 16mil i dag på humpete isveg, men nå i kveld med litt bykjøring ble det »disco»,  gikk både i svart og ble lyst Flere ganger ila sekunder. Men fungerer nå...;)

 

enda i stuss over at bilen fungerer uten noe som helst pling / feilmelding selv om hele speedometer faller ut tidvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at hele instrumentpaneler "går i svart". Et års tid senere fikk jeg startproblemer og akutt behov for å få loddet opp instrumentbordet. Instrumentbordet er en del av can-bussen (kommunikasjonen mellom bilens forskjellige elektroniske deler), så det er like greit å ta det mens problemet bare er at det blir svart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på gutter at ipac har 2 pinner med jord. 1pinne med konstant 12v som sørger for at canbus chippen er i live og en del andre ting.

Siste 12v feed kommer i fra tenninga. Forsvinner denne blir ipac mørk. Har en ipac fra 2008 på test benken nå for å kjøre varme sykluser for å finne ut av hvorfor den dropper ut av canbusen.

Det beste er å få målt og sett om 12v blir borte eller ei på konektoren til ipa

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Idar Lillebo skrev:

Lodda du selv eller fant du noen som fixet det for deg?

 

På tross av modelljernbaneinteresse er jeg elendig til å lodde, så det ble en tur på Strømmen for mitt vedkommende. Fikk inntrykk av at de heller ikke lodder selv, men sender bort til noen som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, parrafin23 skrev:

Husk nå på gutter at ipac har 2 pinner med jord. 1pinne med konstant 12v som sørger for at canbus chippen er i live og en del andre ting.

Siste 12v feed kommer i fra tenninga. Forsvinner denne blir ipac mørk. Har en ipac fra 2008 på test benken nå for å kjøre varme sykluser for å finne ut av hvorfor den dropper ut av canbusen.

Det beste er å få målt og sett om 12v blir borte eller ei på konektoren til ipa 

Mr.P

 

"Det beste er å få målt og sett om 12v blir borte eller ei på konektoren til ipa"

 

Da tenker du 12V fra tenning? Hvis 12V konstant som forsyner canbus chip faller ut  vil jeg tru det er mange feilkoder på trappene.

Siden jeg ikke har det kan det være en ide å sjekke om 12V fra Tenning gir stabil forsyning ja?

 

Hvem i Trondheim, evt Norge ,kan se over speedometer mht "dårlig kontakt"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...