Gå til innhold

Problemer med injektorer / dyser på D3 som er blitt kleine etter motorskifte (?). Noen erfaringer?


ChristianT

Anbefalte innlegg

I forbindelse med motorhavari i sommer på min discovery 3, 2008 modell, er nå endelig nyoverhalt motor på plass.

Fikk gladmelding forrige fredag om at bilen var klar til prøvekjøring, og hentet lykkelig på verksted. Kom ca 500m før det plinget for engine fault, og motor gikk i nødmodus.

Lykken ble kortvarig, og måtte tilbake på verksted igjen med bilen. Dagen etter ringer versted og sier at de har feilsøkt, og konkludert med at dyse på sylinder 4 er dårlig, og motor sviver kun på 5 sylindere. Får tak i ny dyse som ble skiftet på verksted, men så ringer de igjen etter en prøvekjøring av bilen, og sier at samme feilmelding kom opp, men at nå indikerte den at dyse på sylinder 5 var dårlig, og måtte byttes. Det er da jeg begynner å stusse litt. Hva er årsaken/tilfeldigheten for at 2 dyser ryker samtidig?Og hva er årsaken til at målingene til verksted først viste at verdiene på alle dysene utenom på sylinder 4 var fine, også når den ble byttet så er det plutselig en annen dyse (sylinder 5) som ikke fungerte.. Bilen har riktignok stått stille 5 mnd grunnet motorhavariet, men dysene skal vel ikke bli ødelagte av den grunn? Misforstå meg rett, jeg tror ikke verksted prøver lure meg på noen måte. De virker veldig fornuftige/dyktige, og jeg får kjøpe delene selv uten at de skal ha noe fortjeneste på det.. Jeg har en følelse på at om jeg kjøper dyse nr 2 (som riktignok er svindyre), så får jeg en telefon igjen om at en annen dyse også er dårlig..

 

Noen erfaringer/forslag om denne problemstillingen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vegarj skrev:

Er det en nyoverhalt motor med gamle dyser? Har du satt i en ny motor, eller fått overhalt den gamle? Hva har de egentlig overhalt da? Spør egentlig fordi jeg er nysgjerrig, uten at det har noe relevanse til spørsmålet ditt :)

 

Ny fabrikkoverhalt motor. Gamle dyser som er flyttet over ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trøbbel med dieseltrykket inn, kan du få feilmelding på dyser uten grunn. For eksempel tett dieselfilter.  Trenger ikke å være tilfellet i denne saken da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 18.18, Bjørn Bråtveit skrev:

Hei :)

Litt off topic.

Vurderer å kjøpe en disco 3 med defekt motor, og lurte litt på hvor mye arbeid det var å skifte den.

Må du dele karosseri fra ramma ?

 

 

Ikke at jeg har gjort jobben selv på min, men i følge erfaringer fra flere mekanikere og andre på forum her, er det veldig mye enklere å dele karosseri og chassi fra hverandre ved motorskifte. Bilen er laget slik at det skal være enkelt å dele det fra hverandre.  Når du først har bilen fra hverandre, er det også veldig mye enklere å skifte andre deler som man har vanskeligheter med å komme til vanligvis, og ville også anbefale og ta en grundig rustbehandling når bilen først er splittet.(selvsagt avhengig av tilstand, men stort sett endel rust på disse etter mange km). Jeg hentet bilen nede på verksted i to deler, og hadde den i garasje/lagerhall 1,5 uke for grundig rustbehandling.. 

På 6.12.2019 den 21.28, YMK skrev:

Har du trøbbel med dieseltrykket inn, kan du få feilmelding på dyser uten grunn. For eksempel tett dieselfilter.  Trenger ikke å være tilfellet i denne saken da. 

 

Okei, hørtes jo ut som noe jeg kan nevne til mekaniker.. Synes det er rart at han får feilmelding på en dyse først, også skiftes den også er det plutselig feilmelding på en annen dyse..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...