Gå til innhold

Disco3 Batteri spenning


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Vil si det er lavt. Bør ligge over 14,3 i min verden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladesystemet Ladesystemet består av en generator (dynamo) og spenningsregulator. Regulatorens oppgave er å holde generatorens ladespenning på riktig nivå for ulike klimatiske- og driftsforhold. Av den grunn burde regulatoren vært justerbar. Det er ikke de originale, men det finnes regulatorer som har denne egenskapen. Normal ladespenning på 12 V's anlegg bør være 14,2 - 14,4 V ved +25°C målt over batteriets + og ÷ poler, med noe høy tomgang, ca. 2000 omdr. og kjørelys på. Grunnen er at batteriet trenger dette
for å nå gassespenning eller m.a.o. bli full-ladet. Det er også viktig å øke ladespenningen etter hvert som temperaturen synker. Ladespenningen må økes med 0,3 V for hver tiende grad temperaturen synker. Når temperaturen øker må dette kompenseres tilsvarende bare med omvendt fortegn. Ved høyere belastning som vifte til varmeapparatet, elektrisk oppvarmede ruter og setevarme, bør spenningsfallet ikke være mer enn 0,3 V. Ved testen bør batteriet være tilnærmet full-ladet. Det er også mulig å få en viss peiling ved bruk av syremåler. Dersom syrevekten ikke kan holdes på 1,26 - 1,28 spec. vekt ved normal bruk, er det tegn på dårlig lading. For å unngå såkalt skjevlading i 24 V systemer kan det være en fordel å bruke en equalizer. Denne vil motvirke effekten av forskjellig lading av batteriene og dermed øke levetiden noe. Husk å kompensere for temperatur ved syremåling (se side 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sette inn et nytt batteri i den. Er det noen spesielle batterier som er å anbefale? Er batteribytte plug and play eller skal den kobles på nødstrøm under byttet?

Vil Exide 1000 gjøre nytta? Aldri hørt om merket før. 

67DBABBC-6DD3-483D-BE70-A5472A8C4D68.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører eg Biltema sitt på, snart stått i bilen 2 år. 

etter at 2 Sønnak tok kvelden på nøyaktig halvannet år hver, og Sønnak ikke opererer med " garanti"  eller ville gi meg nytt, så blir det aldri mere sønnak på meg. Min erfaring, dårlig/ elendig service og kundebehandling. 

 

BT har nå hold lengre enn tilsvarende Sønnak. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ottahol skrev:

Exide = Sønnak. Jeg fikk byttet ett Sønnak batteri som var nesten tre år på garanti. Det er lurt å spare på kvitteringen.

Tydeligvis forskjellig praksis... hjalp ikke med hverken kvittering eller at batt var kjøpt på samme plassen. 

Værste var jo at medarbeider i butikk ville gi meg nytt. men daglig leder nektet.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den skal lade opp mot 15v på tomgang etter ca ett minutt. En teori kan være dynamo som ikke er helt bra. Legger du merke til noe svak blinking i taklampene? På min kortsluttet hele diodebrua til slutt med påfølgende tapping av batteriet etter minutter. Mener å huske 10-15 dioder (mer enn vanlig) i brua så en teori kan være at en av dem er gåen og at det kanskje kan gi en litt diffus feilsituasjon... Jeg synser her, så ta det med en klype salt...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drar jo mye strøm da, er batt anelse dårlig, så blir det pling. 

Du kan prøve måle spenningen når starter drar rundt. 

 

D3'n trekker minst 20 ampere konstant m tenning på. Legg på xtra strøm trekk ved gløding, som kanskje er et sted mellom 60-80 ampere ekstra, 

Så kommer strøm trekket til start motoren.... 

Så en celle som begynner bli dårlig, eller batteri ikke er 100% ladet.... 

Blir nok spenningsfallet ned mot 10 volt, kanskje under.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...