Gå til innhold

LED frontlykter til Defender


Morten Skogmus

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke planer om å gjøre så mange grep med Defenderen min (vil ha den mest mulig original), bortsett fra at jeg godt kan tenke meg å gjøre endringer som vil få bilen til å bli litt mer trafikksikker enn den er i dag. Om man blir påkjørt i denne bilen ender det jo stort sett med at man enten kvester den man kjører på eller at man også er en av de som kvestes. Ingen av delene er spesielt bra, så jeg tenker at det å se godt og å bli sett er en ting det kan være verdt å satse på. Derfor har jeg bestemt meg for å bytte ut de originale stearinlysene med LED-lykter.

 

De gamle bremselysene, blinklysene, parklysene etc. er nå byttet ut og det er nå faktisk mulig(!) å se hvilken side jeg blinker på. Dette har gitt meg litt blod på tann og det jeg jeg nå vurderer er å bytte ut hovedlysene. De som står på nå gir for så vidt en god hyggefølelse av å sitte foran et bål med lave flammer når jeg kjører på kveldstid, men det gule lyset er jo ikke spesielt effektivt for å oppdage myke trafikanter. 

 

Er det noen av dere her inne som har erfaring med å bytte til LED hovedlys, og hvilke merker/varianter som man i så fall bør gå for. Alt fra formfaktor til kvalitet kan jo ha litt å si her.

 

Jeg kjører en 2006 td5 110.

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en variant som beholder nærlys når du skifter til fjernlys - mer lys og helt lovlig. Har disse på 2 Defendere: https://www.mobilecentre.co.uk/set-of-lhd-model-8700-evolution-2-dual-burn-drl-j-w-speaker-black-7-headlights-to-suit-eu-market-defender   . Sikkert andre som er like bra - og sikkert mye dårlig / billig der ute....  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere som klager på at LED-lampene blir dekket av snø siden de avgir mye varme.
Jeg har ikke prøvd dette selv.  Problemet mitt har vært at lykteglassene blir dekket av søle og skitt fra veien og forankjørende biler.  
Men Truck-lite har 7" LED-lykter med varmetråder i glasset.
Noen som har erfaring med dette?

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også LED hovedlys på min 110, men endte med noe jeg er fornøyd med som gir mye bedre lys enn hva man hadde.

 

Klare lykter fra powerfuluk

De beste pærene fra Philips (de varer noe kortere enn standard men har alltid backup i bilen)

Lysforsterkerkit fra Biltema.

 

Skal du ha LED tror jeg det er viktig med varmetråder som nevnt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Ja, det med ising/snø på LED-lyktene om vinteren har jeg hørt er et problem. Så mulig de med varmetråder er best å gå for. I så fall blir det brått litt færre lykter å velge mellom (finnes vel kun ett alternativ..), så sånn sett sparer jeg tid på selve jobben med å velge også ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt lov å bytte frontlys til en annen type?

Fikk mangel jeg, fordi jeg hadde parklyspærer av LED typen.

Bilen skulle ha lys og pærer av samme type som levert med originalt, meg forstått.

Har det vært en lovendring her?

Ekstralys er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper litt:

Varmetråder i frontrute.

Utvidet gjennomgang i torpedovegg.

Tetting av evt luftlekkasjer.

Justering av spjell / kontroller

Oppgradering av vifte og evt register.

(ikke minst rengjøring)

Webasto

Surre forlenget spylerslange rundt en kjølerslange.

 

 

Hjeper mye:

Slalombriller og manglende frontrute.

(Fatters kommentar etter at bobla taket og vi kjørte hjem fra Hokksund til Oslo en kald vinternatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, varmetråder, utvidet hull i torpedo, stengt hull inn til høytaler, ingen luftlekkasjer i luftkanaler, webasto, ekstra varmeisolert cabin, det blir godt og varmt inne.

 

Men det legger seg alltid myr snø på frontruta. Med "normale" biler så kan jeg ofte fjerne varmen fra frontruta for da blåser snøen vekk, men på Defender virker det dårlig. Så jeg stopper rett som det er for å fjerne snø og is på pusserene.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor mange er livredde Ledlyse, som faktisk lyser bra, men i ser ikke igjennom frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sondre b skrev:

Er det blitt lov å bytte frontlys til en annen type?

Fikk mangel jeg, fordi jeg hadde parklyspærer av LED typen.

Bilen skulle ha lys og pærer av samme type som levert med originalt, meg forstått.

Har det vært en lovendring her?

Ekstralys er en annen sak. 

 

Du kan bytte hele lykten til en annen type, sålenge den er E-merket.
Led-pærer eller ettermontert xenon i reflektor beregnet på halogen gir gjerne helt feil lysbilde, så det er det de kicker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Du kan bytte hele lykten til en annen type, sålenge den er E-merket.
Led-pærer eller ettermontert xenon i reflektor beregnet på halogen gir gjerne helt feil lysbilde, så det er det de kicker på.

 

A ha  det er enda godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...