Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
iknutis

P38: Abs og traction fault

Recommended Posts

Jada, lykken varte i omtrent 2-3000km så kom det varsel om abs og traction fault. :)

Den lange historien:
Jeg kjøpte bilen som en prosjektbil før sommeren, planen var å få den EU-godkjent og bruke den på turer i sommer. Det ble litt mer venting på deler enn forventet, så det varte til ut i august før den ble godkjent og kunne brukes. Siden da har alt fungert prikkfritt. Det jeg byttet i sommer var:
-ABS-sensorer foran (ebay)

-axle seals foran
-mansjetter foran
-skiver, klosser og kalippere foran og bak
-bremsevæske (med trykk på reservoar for å unngå luft)

Feilmeldingen kom brått, og utarter seg slik at det stort sett piper med en gang jeg setter på tenningen. Men så sent som i dag kunne jeg kjøre 5 minutter før lampene kom, en dag forrige uke gikk det nesten 10 minutter. ABS-en slår tidvis inn ved behov på glatten, og virker omtrent som forventet. Men jeg har og opplevd en gang den ikke slo inn og hjulene låste seg.

Så vidt jeg kan se, har jeg aldri hatt problemer med bremselys som ikke virker. Jeg syns de lyser hver gang jeg rører pedalen.

Ikke har jeg spesielt lang vandring på pedalen, og den blir ganske fort hard.


Har dessverre ikke Nanocom, så jeg fikk et verksted til å lese av feilkoder i dag. De kom med følgende liste:
Front left sensor short to another sensor

Brake switch failure

Front left sensor electrical failure

Front left sensor output intermittent

Pressure switch failure

 

Ettersom front left sensor går igjen, har jeg i dag bestilt to nye sensorer i tilfelle det viser seg at ebay er en dårlig produsent av disse.
Men kan det være at det er noe annet jeg burde fikse i samme slengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt mulig det kun er dårlig kontakt på venstre sensor forran, eventuelt er den for langt ute, slik at den har litt for stor avstand til tannringen.

 

Men det kan og være tannringen som har sprukket og er løs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bremselysbryter er dobbel så du vil ikke se om den feiler. Den gir både break og nobreak til ecu for og kunne si om det er feil på den eller ikke.

Pressure switch er og en "vanlig " feil på de. Det er den sylindriske bryteren som sitter bak på bremsepumpen. Noen ganger kan man  skru den av og gi tuppen en runde crc og et lite kakk med hammeren så funker de fint igjen. Det virker som de ikke tåler og stå stille for lenge. Denne brytern er samme for Saab 9000 og er mye billigere fra Saab delesjappene enn LR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk sikring 10 eller 12?? under passasjersetet. 10A? Husker ikke her jeg sitter foran ovnen ;)

Min fikk og slike feilmeldinger, fant sikringen og byttet, men den røyk igjen ganske fort.

Fant til slutt ut at det var ledningsbunten til tilhengerkontakten som hadde sluppet taket og lå nedpå eksosrøret og kortsluttet noe som tok den sikringen.

 

Verdt å sjekke sikringene i alle fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, grunneieren skrev:

Godt mulig det kun er dårlig kontakt på venstre sensor forran, eventuelt er den for langt ute, slik at den har litt for stor avstand til tannringen.

 

Men det kan og være tannringen som har sprukket og er løs

Tannringen rengjorde jeg når akselen var av, børstet av overfladig rust. Så veldig bra ut syns jeg, i forhold til mange andre jeg har sett. :)
Tok ut sensoren i går og satte den inn igjen bare for å være sikker på avstand til ringen, men uten effekt dessverre.

16 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

Bremselysbryter er dobbel så du vil ikke se om den feiler. Den gir både break og nobreak til ecu for og kunne si om det er feil på den eller ikke.

Pressure switch er og en "vanlig " feil på de. Det er den sylindriske bryteren som sitter bak på bremsepumpen. Noen ganger kan man  skru den av og gi tuppen en runde crc og et lite kakk med hammeren så funker de fint igjen. Det virker som de ikke tåler og stå stille for lenge. Denne brytern er samme for Saab 9000 og er mye billigere fra Saab delesjappene enn LR.

Okay, så da kan det være greit å legge til en bremselysbryter på neste bestilling uansett? Hvis ikke det funker med nye sensor VF, tar jeg en ny bestilling med bremselysbryter og pressure switch.

9 timer siden, EiRRik 4.6HSE skrev:

Sjekk sikring 10 eller 12?? under passasjersetet. 10A? Husker ikke her jeg sitter foran ovnen ;)

Min fikk og slike feilmeldinger, fant sikringen og byttet, men den røyk igjen ganske fort.

Fant til slutt ut at det var ledningsbunten til tilhengerkontakten som hadde sluppet taket og lå nedpå eksosrøret og kortsluttet noe som tok den sikringen.

 

Verdt å sjekke sikringene i alle fall.

Takk for tipset, det har jeg faktisk ikke gjort. Skal se om jeg får tilgang til bilen i kveld og sjekket det. :) Ettersom feilen ikke er konstant, har jeg ikke tenkt på sikringer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...