Jump to content
LRforum
LandRover

Defender og frirhjulsnav?

Recommended Posts

Jeg ser at det finnes frihjulsnav til Defender, men det synes at det er få som  har erfaringer. Hos seriebiler eiere er det flere brukere. Jeg har faktisk et sett liggende  i eske som fulgte med min sist kjøpte bil en exMil.

Hva er egentlig fordelen?  Tidligere hadde jeg en Suzuki SJ413 som jeg alltid kjørte med firhjuls trekket innkoblet. Grunnen var at jeg engang koblet det fra med det resultat at jeg hadde problemer i svingene på sommer/grusvei. Tillpassingsproblemer kanskje?

 

lr5.jpg

Edited by LandRover
Tillagt bilde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Før brukte man dette på biler med selektivt 2x4 og 4x4, man mente det sparte lager og drivstoff forbruk når bilen var i 2x4 stilling og forhjulsaksler, diff og front kardanaksler måtte roteres runt av forhjulene.

Totalt bortkastet løsning på en bil med konstant 4x4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjører du med frihjulsnav vil du ikke få framdrift i det hele tatt. Midtdiffen vil sende kraften den letteste veien - forover. 
For å få framdrift må du sperre senterdifferensial og da vil mellomaksel og aksler foran rotere - utenpå drive hjulene, med mindre du kobler frihjulsnavene. 


For å følge opp et par andre

......  fullstendig ulogisk og bortkastet på biler med permanent 4wd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentarar over har allt sagt at på ein Defender med konstant firehjulstrekk er det ingen grunn til å ha frihjulsnav. Ikkje funger drivsystemet heller utan andre modifiseringar. Om du skulle ha ein tidleg Land Rover 110 med innkoplingsbart firehjulstrekk lik det på ein seriebil så har frihjulsnav noko for seg. På den andre sida, 110 varianten med serietype fordelingskasse er noko eg berre har lest at fantes i prislista dei første åra. Nesten ingen kjøpte det og varianten forsvant. Den som i dag har ein av desse har ein skikkeleg raritet!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fullstendig og totalt bortkastet er vel litt å ta i... Tenk hvor morsomt det blir på vinterføre med kun bakhjulstrekk. Kan sladde skikkelig da...

 

Jeg har gjort motsatt. Kjørt med kun forhjulstrekk. Var ingen problem på sommerføre. Dette skyldes at bakre mellomaksel var defekt og måtte demonteres...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, LandRover skrev:

Land Rover har vel gode/sikkert grunner til at de ikke  leverer Defender med mulighet til å frakoble firehjulstrekk.

Det jeg har lest om dette, er fordi da måtte bakaksel vært dimensjonert sterkere for å tåle all motorkraft alene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4.12.2019 den 18.24, Stig skrev:

Det jeg har lest om dette, er fordi da måtte bakaksel vært dimensjonert sterkere for å tåle all motorkraft alene.

Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.

 

Edited by kjartanb

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.12.2019 den 23.52, Himat skrev:

Kommentarar over har allt sagt at på ein Defender med konstant firehjulstrekk er det ingen grunn til å ha frihjulsnav. Ikkje funger drivsystemet heller utan andre modifiseringar. Om du skulle ha ein tidleg Land Rover 110 med innkoplingsbart firehjulstrekk lik det på ein seriebil så har frihjulsnav noko for seg. På den andre sida, 110 varianten med serietype fordelingskasse er noko eg berre har lest at fantes i prislista dei første åra. Nesten ingen kjøpte det og varianten forsvant. Den som i dag har ein av desse har ein skikkeleg raritet!

 

 

Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. 

2 timer siden, kjartanb skrev:

Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.

 

Det du skriver om Salisbury akslingen er riktig, men husk at konstant 4x4 kom allerede i 1970 på Range Rover. Og der er nok en av grunnene til at den (de) originale Rover-akslingene ikke ville tåle all effekten fra V8'eren på en aksling. At konstant 4x4  er best på ujevnt underlag er jeg veldig enig i. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎06‎.‎12‎.‎2019 den 16.57, AreM skrev:

Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. 

 

James L. Taylor skirver i boka "Land Rover 90 and 100, Owners and buyers guide" at det skal ha vært ein variant av 110 med innkoplingsbar firehjulstrekk. Er det ein norsk eller engels brosjyre du har? Om varianten ikkje står i den engelsek brosjyra har den ikkje vært videre marknadsført.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Himat skrev:

 

James L. Taylor skirver i boka "Land Rover 90 and 100, Owners and buyers guide" at det skal ha vært ein variant av 110 med innkoplingsbar firehjulstrekk. Er det ein norsk eller engels brosjyre du har? Om varianten ikkje står i den engelsek brosjyra har den ikkje vært videre marknadsført.

Disse som skriver bøker har som regel greie på hva de skriver om. Jeg tok et googlesøk, og det ser ut som det har vært en option en gang for 110 (ikke 90?) men kun en kort periode da "ingen" ville ha det. At Santana kunne ha levert deler er ikke utenkelig. 110 fikk jo raskt 5-trinns kasse fra dem (LT85) Men det hadde vært gøy å se noe offisielt om dette. Fra fabrikken altså, eller finne en artikkel? Min brosjyre er engelsk mener jeg. Lenge siden jeg har bladd i den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De færreste vet at noen seriebiler ble levert med kun høyserie og  bakhjulstrekk også.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...