Gå til innhold

Defender og frirhjulsnav?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det finnes frihjulsnav til Defender, men det synes at det er få som  har erfaringer. Hos seriebiler eiere er det flere brukere. Jeg har faktisk et sett liggende  i eske som fulgte med min sist kjøpte bil en exMil.

Hva er egentlig fordelen?  Tidligere hadde jeg en Suzuki SJ413 som jeg alltid kjørte med firhjuls trekket innkoblet. Grunnen var at jeg engang koblet det fra med det resultat at jeg hadde problemer i svingene på sommer/grusvei. Tillpassingsproblemer kanskje?

 

lr5.jpg

Endret av LandRover
Tillagt bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før brukte man dette på biler med selektivt 2x4 og 4x4, man mente det sparte lager og drivstoff forbruk når bilen var i 2x4 stilling og forhjulsaksler, diff og front kardanaksler måtte roteres runt av forhjulene.

Totalt bortkastet løsning på en bil med konstant 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med frihjulsnav vil du ikke få framdrift i det hele tatt. Midtdiffen vil sende kraften den letteste veien - forover. 
For å få framdrift må du sperre senterdifferensial og da vil mellomaksel og aksler foran rotere - utenpå drive hjulene, med mindre du kobler frihjulsnavene. 


For å følge opp et par andre

......  fullstendig ulogisk og bortkastet på biler med permanent 4wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarar over har allt sagt at på ein Defender med konstant firehjulstrekk er det ingen grunn til å ha frihjulsnav. Ikkje funger drivsystemet heller utan andre modifiseringar. Om du skulle ha ein tidleg Land Rover 110 med innkoplingsbart firehjulstrekk lik det på ein seriebil så har frihjulsnav noko for seg. På den andre sida, 110 varianten med serietype fordelingskasse er noko eg berre har lest at fantes i prislista dei første åra. Nesten ingen kjøpte det og varianten forsvant. Den som i dag har ein av desse har ein skikkeleg raritet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig og totalt bortkastet er vel litt å ta i... Tenk hvor morsomt det blir på vinterføre med kun bakhjulstrekk. Kan sladde skikkelig da...

 

Jeg har gjort motsatt. Kjørt med kun forhjulstrekk. Var ingen problem på sommerføre. Dette skyldes at bakre mellomaksel var defekt og måtte demonteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LandRover skrev:

Land Rover har vel gode/sikkert grunner til at de ikke  leverer Defender med mulighet til å frakoble firehjulstrekk.

Det jeg har lest om dette, er fordi da måtte bakaksel vært dimensjonert sterkere for å tåle all motorkraft alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 18.24, Stig skrev:

Det jeg har lest om dette, er fordi da måtte bakaksel vært dimensjonert sterkere for å tåle all motorkraft alene.

Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 23.52, Himat skrev:

Kommentarar over har allt sagt at på ein Defender med konstant firehjulstrekk er det ingen grunn til å ha frihjulsnav. Ikkje funger drivsystemet heller utan andre modifiseringar. Om du skulle ha ein tidleg Land Rover 110 med innkoplingsbart firehjulstrekk lik det på ein seriebil så har frihjulsnav noko for seg. På den andre sida, 110 varianten med serietype fordelingskasse er noko eg berre har lest at fantes i prislista dei første åra. Nesten ingen kjøpte det og varianten forsvant. Den som i dag har ein av desse har ein skikkeleg raritet!

 

 

Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. 

2 timer siden, kjartanb skrev:

Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.

 

Det du skriver om Salisbury akslingen er riktig, men husk at konstant 4x4 kom allerede i 1970 på Range Rover. Og der er nok en av grunnene til at den (de) originale Rover-akslingene ikke ville tåle all effekten fra V8'eren på en aksling. At konstant 4x4  er best på ujevnt underlag er jeg veldig enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2019 den 16.57, AreM skrev:

Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. 

 

James L. Taylor skirver i boka "Land Rover 90 and 100, Owners and buyers guide" at det skal ha vært ein variant av 110 med innkoplingsbar firehjulstrekk. Er det ein norsk eller engels brosjyre du har? Om varianten ikkje står i den engelsek brosjyra har den ikkje vært videre marknadsført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himat skrev:

 

James L. Taylor skirver i boka "Land Rover 90 and 100, Owners and buyers guide" at det skal ha vært ein variant av 110 med innkoplingsbar firehjulstrekk. Er det ein norsk eller engels brosjyre du har? Om varianten ikkje står i den engelsek brosjyra har den ikkje vært videre marknadsført.

Disse som skriver bøker har som regel greie på hva de skriver om. Jeg tok et googlesøk, og det ser ut som det har vært en option en gang for 110 (ikke 90?) men kun en kort periode da "ingen" ville ha det. At Santana kunne ha levert deler er ikke utenkelig. 110 fikk jo raskt 5-trinns kasse fra dem (LT85) Men det hadde vært gøy å se noe offisielt om dette. Fra fabrikken altså, eller finne en artikkel? Min brosjyre er engelsk mener jeg. Lenge siden jeg har bladd i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 16.57, AreM skrev:

Hva er det for en bil? Jeg har originalbrosjyren på tidlig Land Rover 110 (den med skyvevinduer som ble tilgjengelig for kjøp høsten 1983) men har aldri vært borti eller hørt om en variant av 110 hvor man kan velge mellom 2WD og 4WD. 

Det du skriver om Salisbury akslingen er riktig, men husk at konstant 4x4 kom allerede i 1970 på Range Rover. Og der er nok en av grunnene til at den (de) originale Rover-akslingene ikke ville tåle all effekten fra V8'eren på en aksling. At konstant 4x4  er best på ujevnt underlag er jeg veldig enig i. 

Konstant 4x4 var på mode på 70 tallet også på amerikanske 4x4. Tror ikke styrken på bakaksel var avgjørende. Det er billigere at bruke sterkere aksler end at utvikle ny gearkasse-"mellom" gearkasse løsning som ble gjort på RR.

RR aksler var ikke svake med sine flytende aksler, som kun skal tåle torsjons moment. De fleste amerikanske 4x4 på denne tiden hadde semifloating aksler dvs kun 1 lager ved nav så aksel måtte både ta opp torsjons og bøynings moment. Hvis aksel knakk så risikerte du både at miste hjul og ødelegge nav/"axelhousing". En populær modifisert bakaksel i Island på 70 tallet var at ta en Ford 9" aksel og sveise flytende nav fra Gas 69 (Sovjet jeep) på den. 

Knakk aldri aksel på min RR som hadde 33" og heller ikke på mine Defendere som hadde opp til 38". Min '85 Dodge Ramcharger, 35" dekk, på den annen side knakk en del front aksler og åt freewheeling hubs til morgenmat (ok den hadde en kraftig V8 ;) ).

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...