Gå til innhold

Turbo svikter en gang i blant


Hans Chr.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Td5 2005 modell, hvor motor, turbo, luftfilter, eksosanlegg og ECU er oppgradert av Td5 Alive.

 

Dette har vært en God løsning og fungert i 10 år. Men nå er det slik at vet «bånn gass» så skjer det av og til at turbo svikter litt og detter ned fra 1,2 bar (i tillegg til det faste turbotrykket) ned til 0,7 bar, før den henter seg inn igjen litt etterpå.

 

kan leve med dette, men da jeg også har installert cruise-controll, så oppheves cruise-controll når dette skjer. ECU tror da at jeg har trykket inn clutch, sannsynligvis. Så, da vil jeg gjerne prøve å finne ut av hvorfor turbo svikter.

 

noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du skriver at turbo er oppgradert? er det en variable vane turbo?  Forstår det slik at du har 1,2 ved full gass - og uten at du slipper pedalen så dropper ladetrykket til 0,7 bar før det tar seg opp igjen?  Hvis du holder ladetrykket jevn på 1,1 - da skjer det ikke?  Med standard ECU så går den over i limp mode når du nærmer deg 1,3 bar - og da faller ladetrykket. Man kanskje har du montert inn en "boost box" eller tilsvarende slik at du lurer ECU'en slik at den ikke ser at ladetrykket er "for høyt"?   Som andre har nevnt så er det å sjekke om wastegaten beveger seg fritt første valg - men hvis det ikke hjelper så er der flere alternativ ;-)  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Får sjekke wastegate.

Turbo er en sånn variabel sak, og det er vel en Td5 tuning boks her også. Som sagt har dette funket veldig godt i 10 år. Tok nettopp full service og problemet ble mindre. Men det blir sånn limp mode av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Snakket med Td5Alive. De sa det hørtes ut som dette var et "boost-problem". Nå skal jeg kjøre 2400 km fra Moskva til Pasvik og jeg vil gjerne fikse dette før jeg drar (når corona-restriksjonene er over). LR-verkstedet her i Moskva ville helst ikke gjøre noe med uoriginale installasjoner, sånn som service på GKN overdrive og asymmetrisk turbo. Kan jeg gjøre noe selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Olje i ledningsnettet er under kontroll?

 

Luftfilter er nytt? 

 

Dieselfilter nytt? 

 

Du hører dieselpumpa gå med tenning på?

 

 

Eller kort sagt, hva har du selv sjekket ut?

Ingen olje i ledningsnettet. Det er tørt og fint under passasjersetet hvor alle de elektroniske duppedingsene er. Luftfilter, dieselfilteret er nye, og dieselpumpe går som den skal. Bilen har vært på service og alt av filtre og olje er byttet.

 

Jeg har en turbo-trykk måler installert. Ved hardt gasspådrag, stiger trykket til maks nivå, og så faller det raskt tilbake, får det stiger igjen og da gjerne holder seg rundt 1,2 bar en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Kanskje turbotrykket er litt høyt og at bilen vil begrense det. Jeg ville justert littegrann ned for å se reaksjonen.

Sikkert smart det! Hvordan gjør jeg det?

I utgangspunktet trodde jeg at omprogrammeringen av ECU skulle gjøre at slikt høyeste turbotrykk skulle passere. Det var jo greit i nesten 10 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme en gang og måtte justere ned trykket. Det er rart når det er elektronic som styrer alt. 

Vil tro du skrur ut staget på turboen litt, uten at jeg vet, fordu har variabel turbo. De har jeg ingen erfaring med.

 

Men å ta kontakt med klubben der borte er sikkert ikke dumt. Sikkert mange med peiling der som kan bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange biler er det en elektronisk styrt magnetventil som styrer ladetrykket.

Har opplevd at den blir treig å justere etter noen år med skitt og lort, og opplevd dette bl.a som pulsende ladetrykk.

Mye kan fungere bra lenge, men så blir en komponent slitt og kan føre til sånt.

Eller soting av vnt-mekanismen som nevnt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at "noe" endret seg over tid på en Td5 - som nevnt tidligere så går ECU'en i Limp Back Home modus når ladetrykket kommer opp til/mot 1,3 bar. Originalt så er dette satt til ca 1,2 bar. Jeg har ikke sett at noen har klart å endre ECU'en for å unngå dette - men en enkel løsning er å montere inn en liten boks i ledningsnettet som lurer ECU'en.  En annen årsak til Limp Back Home modus er at der går for mye luft gjennom MAF'en - husker ikke maks verdi, men høyere ladetrykk betyr mer luft. Også her er der mulig å montere inn en "lureboks" - alternativt lage en ekstra by-pass slange forbi MAF'en. (jeg bruker en 1" slange).  Så da kommer innspillet mitt: Har du forsøkt å koble fra MAF'en for å se om det hjelper?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...