Gå til innhold

Kondensfjerner på Golf 2017 bensin


jankristian

Anbefalte innlegg

Kona fyllte drivstoff i dag på en yx stasjon og det oppsto noe greier så hun snakket med betjeninga. Av en eller annen grunn mente han at kondensfjerner var løsningen på problemet og helte på det som mest sannsynlig var en halv liter før kona fyllte full tank med bensin. Hun har nok kjørt ca 20 km etter fylling.  Bilen er en 2017 modell Golf stasjonsvogn, 1 liter bensin. Har Google litt, og flere mener at det kan være skadelig for motor, rørsystemet og pumpa. Bør jeg kontakte yx og få de til å betale for en rens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva var problemet? 

Om det er stor sjanse for følgeskade må du jo dekke det sjølv om du godtar bensinstasjonen sitt forslag til løysning. (Eller, du kan jo sjølvsagt krangle på det etterpå, men då er det jo ein langt verre prosess enn om du har forlanga ei anna løysning frå starten.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tut og kjør. Har hørt om verre blandingsforhold uten følgeskader. 
Kondens oppstår hele tiden.

Jo mindre fuel jo mer kondensproduksjon.

Bytt fuelfilter og hold tanken fullest mulig vinteren igjennom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensfjerner skader ikke mer en den dritten dom sper ut bensin med for tia:angry: til dere som ikke veit det ennå kan vi jo ha en gjette lek om hvem som veit hvor mye etanol eller dårlig hembrent somvisipåtoten jeg veit må nok si je blei litt:o sjokkkkert når jeg fikk vite det av tankbil sjåfør vi snakker om 95 okt 

Endret av svalbard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Google og friska opp kva som var skrivi i det siste om kondensfjerner. Konkluderte med mykje det same som Svalbard, ei flaske kondensfjerner er ingenting mot dei 5% eller meir alkohol pumpebensin ofte er tilsatt i dag. 

 

Historisk, det med "kondensfjerner" er nok også feil. Eg har sett reknestykket på kor mykje vatn det går å trekke inn i tanken frå fuktig luft og få det til å kondensere. Det er ubetydelege mengder. Lekasje av regnvatn inn dårlege tanklokk, røyr eller tankar på bil eller bensinstasjon er ei meir plausibel forklaring på vatn i bensinen på tanken.

 

Ikkje fjerna kondensfjernaren vatnet heller, den hjalp mot forgasserising og isplugger i bensinrøyra. Forgasserising kan ein få også med bensin utan vatn om værforholda er riktige og ikkje forgasservarme er slått på. Kor mange hugsar hendelen på luftfilteret for å slå om frå sommer til vinter? Seinare kom det vel ein termostat som tok varm luft frå området rundt eksosmanifoilden når det var fare for forgasserising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 prosent i 95 nei du må nok lengre opp slik 95 er i dag blir det alt for varmt i brenkammer på biler fra 07 og nedover jeg bruker 98 til og med på fresern min der er det kun 5 prosent sprit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...