Gå til innhold

IIDtool


KjellB

Anbefalte innlegg

Bestilte meg IIDtool fra Island 4x4 igår og det ble levert idag!! Bruksanvisningen var skremmende stor, men fikk opprettet konto hos GAP, sjekket software på verktøyet osv. Selvsagt måtte det jo testes ut. På med jakka, frem med lommelykt og ut for å teste. Apropos teste når jeg kom hjem idag skulle jeg programmere webasto til imorgen tidlig, det gikk ikke, for den var grået ut i displayet. Da er det jo greit at verktøyet kom idag tenkte jeg.

Fulgte prosedyren etter bruksanvisningen og alt koblet seg opp. Fikk aktivert via appen og startet scanning.... gjett om det var feilkoder, telte vel omtrent 8, feil på radio, vindusvisker bak (den sto på). Displayet viste 12 V på batteriet når kun tenning var på. Kan alle de feilene som kom opp ha noe med at batteriet er svakt ? Jeg plugga hvertfall inn lader, så får jeg gjøre en ny scann imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du oppdatert enheten først også eller sjekket om den var det? Tror de anbefaler det.

 

Skal ikke sitte lenge uten motor i gang eller lader på før du kan få lav spenning. Det første de gjør på verkstedet er å koble den til strøm før de kobler til diagnose :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk oppdatert enheten, legger ved et par bilder som viser feilkodene, har ingen aning om hva det betyr:-)

IMG_0204.png

IMG_0205.png

IMG_0206.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett og se om de kommer igjen, har ofte sånne feilmeldinger uten at det er noe feil med bilen.

Men det dukker jo noen ganger opp feil en ikke er klar over. F,eks lys, blir jo skikkelig bortskjemt med IIdtool, gidder ikke gå ut å sjekke lys, bare lese av feilmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes massevis av herlige feil på Discoen.

 

Nå er det skummelt å si aldri, men jeg har ennå ikke funnet noen feil som etter diagnose og reparasjon har vist seg å ha noe som helst med lav spenning å gjøre. Verkstedene kopler på strøm før diagnose - det er god arbeidsmetode for å redusere antall ukjente. Men det virker å være en myte på disse bilene at feil skyldes batterispenning.

 

Bussmeldinger derimot er fortsatt et mysterium for meg (ser du har melding om det). Det hender at girkassa på min dropper meldinger, men det har den gjort i alle år. Har mer tro på at det kan være relatert til jordfeil mellom chassi og kasse. Snakket med en bilelektriker forleden som nettopp hadde skiftet en jordkabel på en Range Rover etter at merkeverkstedet hadde gitt opp. For å diagnostisere skikkelig trengs et scop, men har ikke det foreløpig. Disse f eks https://www.picoauto.com/products/automotive-oscilloscope-kit/overview er muligens på vei inn i verktøykassa (sikle).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...