Jump to content
LRforum
DavidA

RR P38 HSE 1995 Diagnoseverktøy

Recommended Posts

Hei!

 

Hvilke diagnoseverktøy anbefaler dere her? Spesifikt så trenger jeg å slette feilkode Airbag Fault før bilen skal på EU-kontroll. Jeg fikk en EAS-kicker av en her på Sortland som nok desverre må skrote sin P38, men såvidt jeg skjønner kan ikke den slette Airbag Fault feilkoden. Har jeg rett? 

 

Mvh

David

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Har sett på den, men steiler litt på prisen. Så faktisk en som virket å være til salgs på Finn. Men den er til Diesel. Har det noe å si i forhold til å få slettet Airbag Faulten?

 

Har du hørt om denne: https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-lr-2-feilkodeleser-jaguar-land-rover?gclid=CjwKCAjw5_DsBRBPEiwAIEDRWwWrzo5W7bwsV-7GXva1CIEDqlUkNPS10auCA-KtTrnfAWsafIxcFRoC0v4QAvD_BwE

iCarsoft LR V2 - Feilkodeleser Jaguar & Land Rover. I hvert fall ganske mye hyggeligere pris på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SRS lys kommer ofte bare av litt dårlig kontakt til stolene ( de gule kontaktene under fører og passasjer setet ). Er det bare dette lyset du har, så trenger ikke det re-settes. Når forbindelsen er OK igjen., slukker lyset.

Normalt er det bare å slå av tenningen, klemme litt på kontakten og røre litt / flytte litt på ledningen:blink:( helt teit egentlig ). så er det bra igjen.

 

Mvh Brage  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, Brage! Jeg har hatt Airbag Fault før, og prøvde den gang tipset ditt (hadde glemt det så har ikke prøvd nå), men det virket ikke og jeg måtte helt til Tromsø på verksted der de slettet feilkoden. Jeg mener faktisk Airbag Fault dukket opp da jeg rundet et rundt tall på kilometertelleren. Kan det ha med serviceintervall å gjøre? For øvrig var det en annen kar som mente at denne feilen kunne komme av dårlig kontakt i rattet. Har du hørt om det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, DavidA skrev:

Hei, Brage! Jeg har hatt Airbag Fault før, og prøvde den gang tipset ditt (hadde glemt det så har ikke prøvd nå), men det virket ikke og jeg måtte helt til Tromsø på verksted der de slettet feilkoden. Jeg mener faktisk Airbag Fault dukket opp da jeg rundet et rundt tall på kilometertelleren. Kan det ha med serviceintervall å gjøre? For øvrig var det en annen kar som mente at denne feilen kunne komme av dårlig kontakt i rattet. Har du hørt om det?

 

Det er også airbag i rattet, og du har en slepering der som skal sende signalene fra rattet og videre. Så det kan være brudd der, det kan også være dårlig kontakt under fører eller passasjersete, og det kan være dårlig kontakt nede ved gulvet, under innstegslisten din. Det ligger masse kabler nedi der, og jeg mener det ligger SRS-kabel til B-stolpen der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iknutis må rattet skrus løs da? Siden jeg kjørte nesten 4 år etter at feilkoden ble slettet sist, har det kanskje oppstått noe nytt nå da? Jeg er ingen bilmekaniker, som dere skjønner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Slepering, eller airbag clockspring på engelsk samt kontakter under setet er gjengangere når det gjelder airbag feil, men det kan også være så enkelt som at du har hatt dårlig spenning på batteriet som har trigget feilen. På en del biler er det slik at airbag lampe ikke sletter seg selv når du først har fått feilmelding. Det nytter ikke å koble fra batteriet heller. Feilmelding må slettes med diagnose.

 

Martin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hørtes sannsynlig ut det du sier der, Martin! Et lokalt verksted her skal prøve i morra, men jeg er litt skeptisk til om de har riktig diagnoseverktøy. Skulle i alle fall få slippe å betale noe om de ikke får det til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må løsne rattet ja, men det er ikke mye jobb. Fire skruer som du kommer til på baksiden av rattet (torx, er fire hull) og deretter en stor mutter som holder selve rattet. Men det hadde vært en fordel å sjekke med diagnose hvilken av airbaggene du har feil på. Så slipper du å bytte deler på måfå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Takk. Det er sikkert lurt, ja. Har prøvd å få kontakt med på Finn i Molde som selger deler fra en P38 samt en nanocom, men han har ikke svart. Er det noen du kjenner til iknutis?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, DavidA skrev:

Ok. Takk. Det er sikkert lurt, ja. Har prøvd å få kontakt med på Finn i Molde som selger deler fra en P38 samt en nanocom, men han har ikke svart. Er det noen du kjenner til iknutis?

Ja, jeg kjøpte noen deler av han for noen uker siden. Trivelig fyr! Har prøvd å sende han en ny melding, men ikke fått svar jeg heller. Så mulig han er utilgjengelig.

 

53 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

Det er ikke slepering i rattet men en "spiral cassette".  Kalles også "Spiral cable" eller "Clock spring".

Beklager at jeg brukte feil navn på delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hadde vært greit å få tak i en brukt Nanocom. Den er jo ganske dyr ny. Er det noen i Norge som selger de?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, igjen.

 

Da fikk jeg min Nanocom i forrige uke, og fikk slettet Airbag Fault koden. Den lå under SP1. Hva betyr det?

 

Jeg lekte og litt rundt i menyene, men stusset over at jeg ikke fikk opp noen verdier på nivået på luftfjæringene. Er dette normalt? Må man betale for ekstra unlock kode for å sjekke luftbelgene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...