Gå til innhold

RR P38 HSE 1995 Diagnoseverktøy


DavidA

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvilke diagnoseverktøy anbefaler dere her? Spesifikt så trenger jeg å slette feilkode Airbag Fault før bilen skal på EU-kontroll. Jeg fikk en EAS-kicker av en her på Sortland som nok desverre må skrote sin P38, men såvidt jeg skjønner kan ikke den slette Airbag Fault feilkoden. Har jeg rett? 

 

Mvh

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har sett på den, men steiler litt på prisen. Så faktisk en som virket å være til salgs på Finn. Men den er til Diesel. Har det noe å si i forhold til å få slettet Airbag Faulten?

 

Har du hørt om denne: https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-lr-2-feilkodeleser-jaguar-land-rover?gclid=CjwKCAjw5_DsBRBPEiwAIEDRWwWrzo5W7bwsV-7GXva1CIEDqlUkNPS10auCA-KtTrnfAWsafIxcFRoC0v4QAvD_BwE

iCarsoft LR V2 - Feilkodeleser Jaguar & Land Rover. I hvert fall ganske mye hyggeligere pris på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRS lys kommer ofte bare av litt dårlig kontakt til stolene ( de gule kontaktene under fører og passasjer setet ). Er det bare dette lyset du har, så trenger ikke det re-settes. Når forbindelsen er OK igjen., slukker lyset.

Normalt er det bare å slå av tenningen, klemme litt på kontakten og røre litt / flytte litt på ledningen:blink:( helt teit egentlig ). så er det bra igjen.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Brage! Jeg har hatt Airbag Fault før, og prøvde den gang tipset ditt (hadde glemt det så har ikke prøvd nå), men det virket ikke og jeg måtte helt til Tromsø på verksted der de slettet feilkoden. Jeg mener faktisk Airbag Fault dukket opp da jeg rundet et rundt tall på kilometertelleren. Kan det ha med serviceintervall å gjøre? For øvrig var det en annen kar som mente at denne feilen kunne komme av dårlig kontakt i rattet. Har du hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, DavidA skrev:

Hei, Brage! Jeg har hatt Airbag Fault før, og prøvde den gang tipset ditt (hadde glemt det så har ikke prøvd nå), men det virket ikke og jeg måtte helt til Tromsø på verksted der de slettet feilkoden. Jeg mener faktisk Airbag Fault dukket opp da jeg rundet et rundt tall på kilometertelleren. Kan det ha med serviceintervall å gjøre? For øvrig var det en annen kar som mente at denne feilen kunne komme av dårlig kontakt i rattet. Har du hørt om det?

 

Det er også airbag i rattet, og du har en slepering der som skal sende signalene fra rattet og videre. Så det kan være brudd der, det kan også være dårlig kontakt under fører eller passasjersete, og det kan være dårlig kontakt nede ved gulvet, under innstegslisten din. Det ligger masse kabler nedi der, og jeg mener det ligger SRS-kabel til B-stolpen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iknutis må rattet skrus løs da? Siden jeg kjørte nesten 4 år etter at feilkoden ble slettet sist, har det kanskje oppstått noe nytt nå da? Jeg er ingen bilmekaniker, som dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Slepering, eller airbag clockspring på engelsk samt kontakter under setet er gjengangere når det gjelder airbag feil, men det kan også være så enkelt som at du har hatt dårlig spenning på batteriet som har trigget feilen. På en del biler er det slik at airbag lampe ikke sletter seg selv når du først har fått feilmelding. Det nytter ikke å koble fra batteriet heller. Feilmelding må slettes med diagnose.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes sannsynlig ut det du sier der, Martin! Et lokalt verksted her skal prøve i morra, men jeg er litt skeptisk til om de har riktig diagnoseverktøy. Skulle i alle fall få slippe å betale noe om de ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må løsne rattet ja, men det er ikke mye jobb. Fire skruer som du kommer til på baksiden av rattet (torx, er fire hull) og deretter en stor mutter som holder selve rattet. Men det hadde vært en fordel å sjekke med diagnose hvilken av airbaggene du har feil på. Så slipper du å bytte deler på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk. Det er sikkert lurt, ja. Har prøvd å få kontakt med på Finn i Molde som selger deler fra en P38 samt en nanocom, men han har ikke svart. Er det noen du kjenner til iknutis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DavidA skrev:

Ok. Takk. Det er sikkert lurt, ja. Har prøvd å få kontakt med på Finn i Molde som selger deler fra en P38 samt en nanocom, men han har ikke svart. Er det noen du kjenner til iknutis?

Ja, jeg kjøpte noen deler av han for noen uker siden. Trivelig fyr! Har prøvd å sende han en ny melding, men ikke fått svar jeg heller. Så mulig han er utilgjengelig.

 

53 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

Det er ikke slepering i rattet men en "spiral cassette".  Kalles også "Spiral cable" eller "Clock spring".

Beklager at jeg brukte feil navn på delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, igjen.

 

Da fikk jeg min Nanocom i forrige uke, og fikk slettet Airbag Fault koden. Den lå under SP1. Hva betyr det?

 

Jeg lekte og litt rundt i menyene, men stusset over at jeg ikke fikk opp noen verdier på nivået på luftfjæringene. Er dette normalt? Må man betale for ekstra unlock kode for å sjekke luftbelgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...