Gå til innhold

Yngvar's prosjekter


YMK

Anbefalte innlegg

  • Svar 266
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 1 måned senere...

Her har jo det meste gått sånn høvelig greit siden sist. Volvoen har fått en del nye servicedeler og jeg har atter en gang fått bevist at nye deler er ingen garanti for at det virker :( Registerreima hoppet av og jeg fikk av alle ting feilkode på tenningsmodul, så startet der.. Oppi det hele har en tidligere mekaniker klart å ødelegge tannhjulet nede på veiva, så alle tenningsmerker var ikke der de burde være. 

Årsaken til stansen var nok at det nye fordelerlokket varte cirka 250km før det plutselig døde i en tunell....

Noen nye deler og alt er ok igjen :)

Men mye krøll før man er i mål

 

Discoveryene har rullet og gått helt flott. Men økh klagde her om dagen på en klunkelyd i bakstellet ved rygging i motbakke, smeller også i telehiv. 

En kjapp titt avslørte at øvre bærebro ha bak var synderen. Fremre foring var ikke frisk. Skrudde løst, noe som gikk bemerkelsesverdig enkelt og rett fram. Og plukket fram den nye bærebua som er på lager. Den på andre siden har jeg jo byttet i høst, så ikke unaturlig at denne skulle avgå med døde nå. 

Men den er jo ikke lik :o En kjapp googling av delenummer avslører at den nye er til venstre side, og jeg har demontert høyre... 

En gjennomgang av arkivet viser at jeg i september byttet akkurat denne delen :lol: så her er det nok feil på relativt nye deler ute å går. 

Heldigvis er jeg ikke kjapp med å resirkulere ting, så den gamle brua fantes på utsiden. 

Byttet foring i den og satt på plass. Så får jeg reklamere på den nye i løpet av uka 

 

IMG_20201227_152330211.jpg

IMG_20201227_152725740.jpg

IMG_20201227_142308938.jpg

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skulle aldri hevdet at bilene hadde rullet og gått....

Stallbilen fant ut at å bli fri for starter var en lur ting, bare dager etter bærebruhistorien.. 

No problem tenkte jeg. Har jo starteren fra delebilen som ser relativt ny ut, bortsett fra at innslaget er knekt. 

Så da satte man igang med å få 2 startere til å bli en frisk en. 

Gikk vel ikke relativt enkelt og prosjektet gikk over i bestilling av ny starter fra UK. Den ankom jo kjappere enn kjappest fra Advanced factors :) Men under montering finner jeg ikke den rette braketten som hører til den nye typen starter..

Den er jo demontert fra delebilen på ett punkt, så den burde jo være i garasjen. Denne ble også bestilt ny etterhvert. Ankommer forhåpentligvis snart, da den ikke er på lager noe plass. 

Mens man venter på deler er det jo alltids kjekt å bytte dieselfilter, er jo ett år siden sist. For å si det mildt, plastikken begynner å bli rotten. Jeg ødela 2 av hurtigkoblingene til filteret.. Tanken om nye rør var født, men merkeforhandler skulle ha småfine 2480,- for det ene, så jeg spurte ikke om pris på de andre 3 akkurat. Løsningen ble en blanding av nytt og gammelt, for hurtigkoblingene som jeg hadde kjøpt til formålet tidligere passet selvsagt ikke. Men etter noen dager roting og plaging ble det nå brukbart resultat :)

IMG_20210105_213918350.jpg

IMG_20210105_214625604.jpg

IMG_20210109_112450357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene D3 har vært på utlån igjen. 

Noen klaget på dårlige nærlys og stinkende eksos. 

Så da ble det vask av linsa inni lykta, noe som gikk overraskende bra og med strålende resultat :)

 

Dysebytte gikk vel ikke like lett. Det er jo alltid den bakerste trange dysa som svikter. Men med litt tid og innsats ble resultatet bra. 

Klarte selvfølgelig å knekke den ene plastkoblingen på returslangen, og miste noen klips er jo en selvfølge :lol: men jeg er ikke så kjapp og kaste ting, så fant noe gammelt jeg kunne låne fra. Måtte omgjøre litt på greier, da den gamle var rett og den nye er vridd 90°.

Men til slutt ble alt bra :) men må kanskje bytte ei dyse til, skal se det an per tid. 

 

 

 

IMG_20210118_195152890.jpg

IMG_20210118_204718956.jpg

IMG_20210120_184744558.jpg

IMG_20210120_123824303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2021 den 23.55, YMK skrev:

Ene D3 har vært på utlån igjen. 

Noen klaget på dårlige nærlys og stinkende eksos. 

Så da ble det vask av linsa inni lykta, noe som gikk overraskende bra og med strålende resultat :)

 

Dysebytte gikk vel ikke like lett. Det er jo alltid den bakerste trange dysa som svikter. Men med litt tid og innsats ble resultatet bra. 

Klarte selvfølgelig å knekke den ene plastkoblingen på returslangen, og miste noen klips er jo en selvfølge :lol: men jeg er ikke så kjapp og kaste ting, så fant noe gammelt jeg kunne låne fra. Måtte omgjøre litt på greier, da den gamle var rett og den nye er vridd 90°.

Men til slutt ble alt bra :) men må kanskje bytte ei dyse til, skal se det an per tid. 

 

 

 

 

IMG_20210118_195152890.jpg

IMG_20210118_204718956.jpg

IMG_20210120_184744558.jpg

IMG_20210120_123824303.jpg

Har du flere bilder av lykta og linse jobben. Var det mye skittent? 

Gjorde du noe med reflektor også? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med bilder. Men ganske så greit å fikse, selv om det er noe trangt. Du får ikke linsa ut av huset om du ikke demonterer pæreholderen. Jeg orket ikke den jobben..

Brukte pusseklut til brillene til jobben, gikk overraskende greit selv om det er noe trangt. 

Pusset lett over reflektoren på samme vis, men den tar man jo ut. Er den kjempeskitten, skyll i vann først. Ellers blir det riper

 

Har ikke prøvd å skylle hele lykta i vann, slik vi gjorde på Volvo busser i gamle dager. Å

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ett annet prosjekt ferdigstilt :) og godkjent av Vegvesenet. 

Alltids noen utfordringer når man kjøper noe som har stått noen år, og i tilegg har vært eid av en klubb.. 

Men ingenting er umulig med nye deler og pågangsmot. 

Nytt påløp, nye hjul, noen bremsedeler, noen nye lys, litt opprydding i det elektriske og generell smøring og service så ble resultatet flott :)

 

Og nå er også hesten kommet sørfra 

IMG_20210202_131608820.jpg

IMG_20210202_131621922.jpg

IMG_20210205_114959725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengeren har grei størrelse ja :) 2700kg totalvekt og greier. 

Hesten er en hoppe oppgitt til mankehøyde 170cm.

 

Takk for hjelpen her om kvelden Ranger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lord disco the third har vært på PKK. Ble en ekstra runde denne gangen, da de påpekte noen få punkter. 

Er ikke nødvendigvis helt enig i alt dette, det betyr at det kan få ett etterspill med SVV. 

Men uansett godkjent for 2 nye år :)

Screenshot_20210305-162947~2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av kompressor på Stallbilen.

Ble bytte til AMK, da den fantes på lageret mitt. 

Kjekt med IidTool som også fikset programvaren :)

 

Yrkesskolen har i disse dager elevbedrift. Har utfordret de litt med 4-hjulskontroll på mine kjøretøy :lol:

Men de har konkludert med at dette var lærerikt, både for elever og lærere. 

Jeg deler jo som alltid mine meninger når noen spør, og de ønsket noen tips da bilen dro til høyre med alle vinkler i grønn sone. 

Av tidligere erfaringer har jeg jo selv lært at hjulvinklene er ulike på LHD og RHD :lol:

Så nå sporer bilen riktig :)

IMG_20210309_180756691.jpg

IMG_20210309_220319474.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Litt bremseservice må til noen ganger. Lord Disco har fått nye bremseklosser, kalippterholdere og bremseslanger foran. Og ny slitasjesensor bak. Bremsevæske byttet. 

Alt av glidepinner rengjort og smurt opp. 

Ene glidepinnen stod bom fast, og normalt sett går det.greit å få de ut. Eventuelt borre de ut. Men ikke denne gangen. Bomma på vinkelen....

Så derfor nye kalippterholdere. Levert kjapt av Advanced factors og DHL :) Bestilt fredag, levert mandag formiddag

 

Sommerhjula på plass, så snør det er det min feil :rolleyes:

 

IMG_20210510_143027232.jpg

IMG_20210510_162302149.jpg

IMG_20210510_142314493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, YMK skrev:

Litt bremseservice må til noen ganger. Lord Disco har fått nye bremseklosser, kalippterholdere og bremseslanger foran. Og ny slitasjesensor bak. Bremsevæske byttet. 

Sommerhjula på plass, så snør det er det min feil :rolleyes:

 

Nice :)  Deler på skylda om det snør.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjulskift og bremseservice på Stallbilen. Prøver Terrafirma sine tøffe klosser. Får se hvordan det går. 

Kun 2 glidepinner som gikk tregt :)

IMG_20210519_131747231_HDR.jpg

IMG_20210519_131745039.jpg

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt til idag.  Ny lufttank på Stallbilen. Får da også forhåpentligvis fikset det skramlende dekslet til kompressor også 

 

 

IMG_20210520_200438702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst noe stål på sidene for helga også :)

Terrafirma TF818

De tålte stresstest i helga på treff 

 

IMG_20210521_142636882_HDR.jpg

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stallbilens hengerfeste har neppe vært av på veldig mange år. 

Ble lurt ut med litt vold, og hullet rengjort. Selve kuleklompen ligger i bløtt. Får ikke ut låsepinnen... :(

Heldigvis har jeg ett ekstra feste, så det er montert og bilen er atter igjen klar til tur med henger :)

Låseplata er selvfølgelig også montert. 

 

Har også montert opp to ekstra strømuttak bak. Ett med 2xusb og 1x sigarettenner

IMG_20210531_165347786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dysebytte injektor nr 4 på LRD3 idag. Gikk smertefritt takket være riktig verktøy :)

Men den gamle dysa har sett sine bedre dager... Men dyseverdi på over 860. 

Dyseverdier normale igjen etter prøvetur. Satser på mindre sort røyk ved kraftig pådrag. 

 

 

IMG_20210615_141423689.jpg

IMG_20210615_141837176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LRD3 har fått ny registerreim, orginal oljepumpe, løpehjul + strammer multireim, olje og filter 

 

Har selvfølgelig fått feil strammer til multireim, men det løste seg. Flyttet over hjulet fra den gamle, så er alt ok.  Har fått tilsendt strammer til 3.0 tdv6, ikke til 2.7

 

Så må er vi snart klar til helgens langtur. Levering av hester, ungdom og så til Vesterålen for årsmøt med NLRK gjengen :)

 

 

IMG_20210617_154628259.jpg

IMG_20210616_210021865.jpg

IMG_20210617_132209433.jpg

IMG_20210617_210347613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...