Jump to content
LRforum
leiohel

Må ta ut motor på D2..tips?

Recommended Posts

Lekker såpass olje mellom motor og gir at nå må motor ut og bytte en del pakninger og simerring i hver ende. 

I den forbindelse så hadde det vært fint med tips, som kan være greit å vite, fra noen som har gjort dette før.

 

Bilen er d2 med td5 og automat.

 

Mvh

Leif ove

Edited by leiohel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel montering av automatkassa som er det kritiske å få rett.

 

HD konverter kunne vært kjekt å montere men de er visst ikke så enkle å få tak i.

 

Tror ny flexplate kan være lurt også.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 25.11.2019 den 19.06, gautes skrev:

Pass på at converter ikke glir ut.

Hvordan ungår jeg det. Noe lurt triks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk å skru løs converter fra flexplate før du deler motor og gir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holder du fronten oppe på kassa går det stort sett bra. Løsne converter og bikke den litt ut fra plata er mitt triks.

Men det fins hjelp ved krise.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 25.11.2019 den 20.28, motom skrev:

Det er vel montering av automatkassa som er det kritiske å få rett.

 

HD konverter kunne vært kjekt å montere men de er visst ikke så enkle å få tak i.

 

Tror ny flexplate kan være lurt også.

 

 

Må man ikke ha tunet motoren litt for å kunne bruke HD-converter?:huh: Har iallefall lest det..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, suprlite skrev:

Må man ikke ha tunet motoren litt for å kunne bruke HD-converter?:huh: Har iallefall lest det..

Hd converteren er til disco med v8 og 30-40 hk mer, så jeg tror du har rett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du har løsnet converter fra flexplate og løsnet de 14 boltene til ( converter housing ) girkassehuset, skyver du en stropp / tynn plate eller noe  mellom flexplaten og converteren som sørger for at converteren ikke blir med ut.

 

Når dette er fra hverandre, vil du nok skifte flexplaten( Kjøp ny Genuine Landrover ). For meg ser det ut som om den originale flexplaten er shootpeened, men kan ikke si det med sikkerhet -  de uoriginale er i hvert fall ikke det. En shootpeened flexplate vil ha betydelig større fatigue styrke rundt boltene.

Som Gaute nevner, 

Det er ikke krise om converteren glir ut, du vil kanskje skifte oilseal i girkassen bak converter uansett. Den er bare litt tricky å få riktig på plass med girkassen liggende.

Part/ serie nummer på kassen vil gi deg en kontroll indikasjon på om du har fått converteren i riktig inngrep ved montering ( les hos Aschroft transmission ).

 

Det kan faktisk være enklere å ta ut girkasse for å skifte ( fremre og ) bakre oilseal på veiva til motoren. Det kommer litt an på hvordan du ser det.

 

Lykke til mvh Brage 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, lafterolf skrev:

Hva betyr shootpeened?

Shotpeened eller flapper peened betyr at metal overflaten er bearbeidet med roterende kuler med høy hastighet, kulene banker metallet slik at det bygges inn en forspenning/ stress lag i metal overflaten ved plastisk deformering. Denne prosessen øker tretthetskvaliteten( fatigue ) til materialet betraktelig.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg kjøpte nylig en Genuine flexplate til min RRp38 , og den så tydelig bearbeidet ut. Ikke som de ettermarkeds flexplatene til 100kr.

( men jeg er ikke sikker på om den faktisk er shotpeened, men det ser slik ut...)    

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.12.2019 den 13.58, Brage skrev:

Når du har løsnet converter fra flexplate og løsnet de 14 boltene til ( converter housing ) girkassehuset, skyver du en stropp / tynn plate eller noe  mellom flexplaten og converteren som sørger for at converteren ikke blir med ut.

 

Når dette er fra hverandre, vil du nok skifte flexplaten( Kjøp ny Genuine Landrover ). For meg ser det ut som om den originale flexplaten er shootpeened, men kan ikke si det med sikkerhet -  de uoriginale er i hvert fall ikke det. En shootpeened flexplate vil ha betydelig større fatigue styrke rundt boltene.

Som Gaute nevner, 

Det er ikke krise om converteren glir ut, du vil kanskje skifte oilseal i girkassen bak converter uansett. Den er bare litt tricky å få riktig på plass med girkassen liggende.

Part/ serie nummer på kassen vil gi deg en kontroll indikasjon på om du har fått converteren i riktig inngrep ved montering ( les hos Aschroft transmission ).

 

Det kan faktisk være enklere å ta ut girkasse for å skifte ( fremre og ) bakre oilseal på veiva til motoren. Det kommer litt an på hvordan du ser det.

 

Lykke til mvh Brage 

Har vurdert å ta ut girkasse i stedet for motor. Hører gjerne en vurdering fra deg Brage, om hba du tenkeg for og i mot å ta ut gir vs motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det kommer litt an på hvilke fasiliteter du har tilgjengelig. Har du bilen på 4 søyler eller 2 søyler bukk, ville jeg kanskje tatt girkassen istedenfor.

Girkasse ut:

-Tøm Girkassen for olje.

-Av med eksos downpipes.

-Fjerne travers under girkassen. Støtt opp under.

-Demontere begge mellomakslinger

-Trekk ut håndbrekksvaier fra inne i bilen.

-Koble av XYZ switch, uten å røre justeringen-VIKTIG! 

-Ta av alle sensorer, og elektriske koblinger

- Demontere oljekjøler rør inn / ut fra girkassen. Plugg hullene 

-Ta ut bolter som holder flexplate til converter 4 ea. ( gjennom gummiplugg hull i bunnpannen )

-Ta ut 14 bolter som holder girkasse / converter hus til motor.

- Med hjelp trekk girkasse langsomt ut fra styrepinner på baksiden av motor / Nå er tiden inne for å sikre converter fra å skli ut fra girkassen.

Husk girkassen komplett med transferekasse er blytung, ha klart ett solid bord eller noe å senke den ned på. Du risikerer å skade deg alvorlig om du forsøker alene uten støtte.

 

Det er egentlig hele prosessen, ikke så vanskelig siden hele gir-skifteren blir stående igjen i bilen.

M forbehold om noe forskjeller til D2

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig enig med rekkefølgen bortsett fra at jeg liker å beholde traversen lengst mulig.

Irriterende å sparke borti støtte til stadighet synes jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...