Gå til innhold

Må ta ut motor på D2..tips?


leiohel

Anbefalte innlegg

Lekker såpass olje mellom motor og gir at nå må motor ut og bytte en del pakninger og simerring i hver ende. 

I den forbindelse så hadde det vært fint med tips, som kan være greit å vite, fra noen som har gjort dette før.

 

Bilen er d2 med td5 og automat.

 

Mvh

Leif ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 20.28, motom skrev:

Det er vel montering av automatkassa som er det kritiske å få rett.

 

HD konverter kunne vært kjekt å montere men de er visst ikke så enkle å få tak i.

 

Tror ny flexplate kan være lurt også.

 

 

Må man ikke ha tunet motoren litt for å kunne bruke HD-converter?:huh: Har iallefall lest det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har løsnet converter fra flexplate og løsnet de 14 boltene til ( converter housing ) girkassehuset, skyver du en stropp / tynn plate eller noe  mellom flexplaten og converteren som sørger for at converteren ikke blir med ut.

 

Når dette er fra hverandre, vil du nok skifte flexplaten( Kjøp ny Genuine Landrover ). For meg ser det ut som om den originale flexplaten er shootpeened, men kan ikke si det med sikkerhet -  de uoriginale er i hvert fall ikke det. En shootpeened flexplate vil ha betydelig større fatigue styrke rundt boltene.

Som Gaute nevner, 

Det er ikke krise om converteren glir ut, du vil kanskje skifte oilseal i girkassen bak converter uansett. Den er bare litt tricky å få riktig på plass med girkassen liggende.

Part/ serie nummer på kassen vil gi deg en kontroll indikasjon på om du har fått converteren i riktig inngrep ved montering ( les hos Aschroft transmission ).

 

Det kan faktisk være enklere å ta ut girkasse for å skifte ( fremre og ) bakre oilseal på veiva til motoren. Det kommer litt an på hvordan du ser det.

 

Lykke til mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Hva betyr shootpeened?

Shotpeened eller flapper peened betyr at metal overflaten er bearbeidet med roterende kuler med høy hastighet, kulene banker metallet slik at det bygges inn en forspenning/ stress lag i metal overflaten ved plastisk deformering. Denne prosessen øker tretthetskvaliteten( fatigue ) til materialet betraktelig.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg kjøpte nylig en Genuine flexplate til min RRp38 , og den så tydelig bearbeidet ut. Ikke som de ettermarkeds flexplatene til 100kr.

( men jeg er ikke sikker på om den faktisk er shotpeened, men det ser slik ut...)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 13.58, Brage skrev:

Når du har løsnet converter fra flexplate og løsnet de 14 boltene til ( converter housing ) girkassehuset, skyver du en stropp / tynn plate eller noe  mellom flexplaten og converteren som sørger for at converteren ikke blir med ut.

 

Når dette er fra hverandre, vil du nok skifte flexplaten( Kjøp ny Genuine Landrover ). For meg ser det ut som om den originale flexplaten er shootpeened, men kan ikke si det med sikkerhet -  de uoriginale er i hvert fall ikke det. En shootpeened flexplate vil ha betydelig større fatigue styrke rundt boltene.

Som Gaute nevner, 

Det er ikke krise om converteren glir ut, du vil kanskje skifte oilseal i girkassen bak converter uansett. Den er bare litt tricky å få riktig på plass med girkassen liggende.

Part/ serie nummer på kassen vil gi deg en kontroll indikasjon på om du har fått converteren i riktig inngrep ved montering ( les hos Aschroft transmission ).

 

Det kan faktisk være enklere å ta ut girkasse for å skifte ( fremre og ) bakre oilseal på veiva til motoren. Det kommer litt an på hvordan du ser det.

 

Lykke til mvh Brage 

Har vurdert å ta ut girkasse i stedet for motor. Hører gjerne en vurdering fra deg Brage, om hba du tenkeg for og i mot å ta ut gir vs motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det kommer litt an på hvilke fasiliteter du har tilgjengelig. Har du bilen på 4 søyler eller 2 søyler bukk, ville jeg kanskje tatt girkassen istedenfor.

Girkasse ut:

-Tøm Girkassen for olje.

-Av med eksos downpipes.

-Fjerne travers under girkassen. Støtt opp under.

-Demontere begge mellomakslinger

-Trekk ut håndbrekksvaier fra inne i bilen.

-Koble av XYZ switch, uten å røre justeringen-VIKTIG! 

-Ta av alle sensorer, og elektriske koblinger

- Demontere oljekjøler rør inn / ut fra girkassen. Plugg hullene 

-Ta ut bolter som holder flexplate til converter 4 ea. ( gjennom gummiplugg hull i bunnpannen )

-Ta ut 14 bolter som holder girkasse / converter hus til motor.

- Med hjelp trekk girkasse langsomt ut fra styrepinner på baksiden av motor / Nå er tiden inne for å sikre converter fra å skli ut fra girkassen.

Husk girkassen komplett med transferekasse er blytung, ha klart ett solid bord eller noe å senke den ned på. Du risikerer å skade deg alvorlig om du forsøker alene uten støtte.

 

Det er egentlig hele prosessen, ikke så vanskelig siden hele gir-skifteren blir stående igjen i bilen.

M forbehold om noe forskjeller til D2

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 14.00, gautes skrev:

Veldig enig med rekkefølgen bortsett fra at jeg liker å beholde traversen lengst mulig.

 

På min med V8 så må traversen ned for å få helt bort downpipes, men det er klart det kan være greit å henge den opp igjen med ett par bolter.

Eller bruke ett par jekkestropper og en trekloss oppunder spent fra rammevangene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 6.12.2019 den 12.52, Brage skrev:

Hei.

 

Det kommer litt an på hvilke fasiliteter du har tilgjengelig. Har du bilen på 4 søyler eller 2 søyler bukk, ville jeg kanskje tatt girkassen istedenfor.

Girkasse ut:

-Tøm Girkassen for olje.

-Av med eksos downpipes.

-Fjerne travers under girkassen. Støtt opp under.

-Demontere begge mellomakslinger

-Trekk ut håndbrekksvaier fra inne i bilen.

-Koble av XYZ switch, uten å røre justeringen-VIKTIG! 

-Ta av alle sensorer, og elektriske koblinger

- Demontere oljekjøler rør inn / ut fra girkassen. Plugg hullene 

-Ta ut bolter som holder flexplate til converter 4 ea. ( gjennom gummiplugg hull i bunnpannen )

-Ta ut 14 bolter som holder girkasse / converter hus til motor.

- Med hjelp trekk girkasse langsomt ut fra styrepinner på baksiden av motor / Nå er tiden inne for å sikre converter fra å skli ut fra girkassen.

Husk girkassen komplett med transferekasse er blytung, ha klart ett solid bord eller noe å senke den ned på. Du risikerer å skade deg alvorlig om du forsøker alene uten støtte.

 

Det er egentlig hele prosessen, ikke så vanskelig siden hele gir-skifteren blir stående igjen i bilen.

M forbehold om noe forskjeller til D2

 

Mvh Brage

Hei

jeg har ikke tilgang på løftebukk. Så lurer på om følgende er mulig: ta ut girvelgeren. Motorkran gjennom døra med stropp ned der girvelgeren var og rundt girkassa. Støtte med Jekk på fordelingskassa da vekta er så skjev. Dra motor bakover. Hvor mye må den bakover for å kunne senkes? Senke den ned på gulvet og til siden for å komme til å fjerne svinghjulet. 

Er dette mulig? 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et adapter som festes i de tre ferdig gjengede M8-skruehullene som danner en trekant mellom kassene.

Da balanserer kassa med ca halvkilo med støtte. Husker ikke om jeg har brukt dette på automatkasser men suveren på manuelle.

Sjekk om du har de tre hullene.

En søylejekk boltet på en tung og solid plate med hjul på bør gjøre samme nytten som girkassejekken jeg bruker sammen med 4søyleren.

Har nok remediene til å snekre en slik løsning om du drypper innom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Jeg har laget et adapter som festes i de tre ferdig gjengede M8-skruehullene som danner en trekant mellom kassene.

Da balanserer kassa med ca halvkilo med støtte. Husker ikke om jeg har brukt dette på automatkasser men suveren på manuelle.

Sjekk om du har de tre hullene.

En søylejekk boltet på en tung og solid plate med hjul på bør gjøre samme nytten som girkassejekken jeg bruker sammen med 4søyleren.

Har nok remediene til å snekre en slik løsning om du drypper innom.

 

Helt fantastisk Gaute. Kan godt være at jeg frir til deg i denne sammenheng.

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte aldri ta ned girkassen på min D2 men vurderte en stund HD konverter og da var planen å bygge en liten krybbe av 2x4" eller 2X6" og bruke 2-3 flaskejekker skrudd fast i en plate, litt likt det Gaute foreslår. Tok ut girkassen på exmil i sin tid og på de er det enklere feste kassen i talje ovenfra, men var fortsatt litt vanskelig å få den inn rett når den henger slik. Med flaskejekker burde det være enklere å få den rett på motor. Kan kanskje være lurt å kjøre bilen opp på noen 2x6" også for å få rammen litt opp fra gulvet så du har litt mer plass å jobbe på , samt mulighet til å få girkassen ut fra under bilen hvis du trenger det.

 

Noen demonterer også transfer kassa først og da fjerner du mye av vekten fra girkassen.

 

Løser fortsatt ikke problemet med bytte av pakninger foran på motoren men sikkert enklere å vippe motor opp eller ned når girkassen ikke er i veien.

 

Sørg for å ha god 6-kant pipe når du skal fjerne tverr-bjelken under girkassen, mine satt skikkelig godt og det fungerte best med 6-kant pipe og lang latmansarm som jeg brukte veldig forsiktig.

 

TIpper boltene oppå girkassen kommer til å bli kjipe å komme til, og så er det dette med å ikke ødelegge oljepumpen... ellers burde det ikke være vanskelige jobben :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 31.12.2019 den 11.15, leiohel skrev:

Er dette mulig? 

 

Jeg har laget en illustrert Guide for denne jobben i Range Rover trådene. Tror det er fullt mulig uten å ha bilen i søylebukk. Risikoen for å droppe kassen fra stor høyde er i hvert fall minimert da. Men klart det er noe mere kronglete. Ville ikke tatt ut girvelger. Bare brukt garasjejekker til å sjonglere kassen under bilen, og ned på ett rullebrett kanskje.

Se Guide:  http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97533-rrp38-hvordan-ta-ned-auto-girkasse-illustrert-guide/ 

 

Vil hjelpe om du først setter bilen på så høye støtter / bukker som du klarer først( husk å sikre deg da )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par høyder man ofte sliter med å finne god arbeidsstilling i

Langtstrukne armer gir liten kraft og rask utmattelse. Og så var det dette med ryggen.

Under er en løsning med liggebrett og/eller hev/senk ryggplate  behagelig.

Oppe kan en krakk,stige,el. være greit,men å slippe ut lufta av forhjulene er en undervurdert og HMSvennlig løsning. Litt luft bør være igjen så gummien ikke klypes mellom gulv og felg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gautes skrev:

men å slippe ut lufta av forhjulene er en undervurdert og HMSvennlig løsning. Litt luft bør være igjen så gummien ikke klypes mellom gulv og felg.

Det var faen meg det smarteste jeg har hørt idag. Eller rett og slett ta av forhjulene og senke bilen ned til en passende høyde når man driver med ting som er omfattende.
Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ut her, men nå jeg byttet fra automat til manuell, ble det gjort uten løftebukk og uten å ta ut motoren.

Delte girkasse og fordelingskasse, og tok ut fordelingskasse først, og satte den inn igjen etter at ny girkasse var på plass. Kjør maks heving bak på luft bak og løft 2 tommer fremme så holder det. Jeg byttet også bunnpannepakning på motoren, det gikk greit med 2 tommer løft mellom fremaksling og ramme.

Senking/løfting av girkasser ble gjort med garasjejekk.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...