Gå til innhold

Ny drill søkes :)


YMK

Anbefalte innlegg

Min trofaste drill kjøpt for 99 kroner på åpningen av Obs-bygg i Tromsø i for en 20års tid siden er død :(

Så man trenger en erstatter på 230v med slag. Ikke for tung, men bør klare å blande fliselim, og ta 13mm bor. 

Noen gode forslag fra kompetansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbybruk, men må tåle litt voldtekt når gjenstridige greier (les knekte bolter) skal bores ut.. 

 

Borhammer type sds er faktisk på lager når jeg tenker meg om.  

Kan også leve uten slag om nødvendig

 

 

Hva med denne kanskje?

Men ønsker en kortere egentlig

https://www.bosch-professional.com/no/no/products/gsb-19-2-re-060117B500

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfan av Makita, men akkurat slagdrillene deres har jeg et litt anstrengt forhold til. Der syns jeg nok Blå Bosch, Metabo og Dewalt ( av alle ting ) virker langt bedre.

 

Et tips kan være å sjekke PROHANDEL. Flinkheten til å svare på henvendelser suger eddik, men prisene er det få eller ingen som kan matche.

Utvalget fins HER

11 timer siden, jorgenht skrev:

Hobby eller litt proffere bruk?


Uvesentlig -  klima og miljø krever at alle tar sitt ansvar, og lar være etterspørre ting som går i filler på få år.
Ved hobbybruk vil en god drill vare hele livet om du kjøper en grei kvalitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig @JokerS30, mener jeg. Er ingen problem å komme seg gjennom 30 år med en halvproff slagdrill, hvis den blir ganske pent brukt. 
Jeg har kanskje ikke like mange år på baken som mange andre her, men har rukket å mishandle slagdrillen jeg nytter på jobb i snart 17 år. 
Er jo noenganger litt prisforskjell på det proffe og halvproffe. 
Før øvrig sverger jeg til Milwaukee på batteri, og den 17 år gamle slagdrillen er en Hilti. 
 

 

Edit: Om det var ny batteridrill det endte med, er dette tipset mitt. 
https://www.prohandel.no/produkt/milwaukee/milwaukee-m18onepp2o-523x-m18-one-key-combi-m12-fuel-slagtrekkertwin-pack-2-x-50-ah-1-x-20-ah-batterier


PS. Er like for reparering og miljø som andre. Bare så det er sagt. Ville ikke tråkke noen på tærne. :P

 

Endret av jorgenht
Link.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jorgenht skrev:

Vesentlig @JokerS30, mener jeg. Er ingen problem å komme seg gjennom 30 år med en halvproff slagdrill, hvis den blir ganske pent brukt. 
Jeg har kanskje ikke like mange år på baken som mange andre her, men har rukket å mishandle slagdrillen jeg nytter på jobb i snart 17 år. 
Er jo noenganger litt prisforskjell på det proffe og halvproffe. 
Før øvrig sverger jeg til Milwaukee på batteri, og den 17 år gamle slagdrillen er en Hilti. 

 

Jeg tror kanskje i definerer " kvalitet " litt forskjellig. Men vi mener nok det samme. 

 

Påenget mitt, kjøp ikke drit bare fordi det er billig. En "halvproff " er vel egentlig det jeg snakker om, ikke alle trenger Hilti eller tilsvarende, men å få for en noname-kina på Europris, Jula eller Biltema, så får du stort sett skitt pakket inn i en fin eske og med 2 års garanti, så du får ny når den ryker første gangen du bruker den... som betyr enda mer skrot i omløp....
Grønn Bosch eller SKIL / Black & Decker fungerer helt fint om man ikke bruker tingene så ofte. Men det er rene hobbymaskiner i min verden, og langt fra å fortjene begrepet " halvproff ".
Likevel  fungerer de som regel helt greit. Prisforskjellen opp til en Blåbosch, Metabo, Makita er som regel bare noen få hundrelapper, og det syns JEG det er verdt iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har du allerede borhammer er det igjen grunn for å lete etter drill med slag.  Det som tar drepen på en ordinær bormaskin er blanding av flislim i større mengder (full 25 liters bøtte) det gir varme i bøtter og spann og setter store krav til vifta i maskina. På min ville ferd gjennom mange merker gjennom årene (ikke milwaukee og metabo) har jeg klart å brenne opp samtlige unntatt Makita. 
Forøvrig helt enig med Jorgenht— ingenting slår batterimaskiner i dag  hvis man ser bort fra bruk av stooore hullsager og blanding av flislim, der er det kabel som gjelder.

Og som jokerS30 skriver prisforskjellen mellom god og dårlig er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevner at den hellige "blåBosch" har fallt veldig i kvalitet. En lokal butikk returnerte titallsvis blåBosch som hadde feil rett fra eska nå i høst (vinkelslipere som ristet, boremaskiner hvor turtall var av på og et par ladere som kortsluttet når de ble plugget i). 

De pakker nå opp og tester hver maskin for kunden får kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I batteriverdenen har jeg ett helt kurant utvalg av Ryobi og Milwaukee. 

Jeg trenger noe som fungerer når jobben tar litt lengre tid, eller jeg er fri for batteri.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for kvalitetens skyld, har jeg brent opp Hilti, Makita x 2, panasonic x 2, og er nå på Milwaukee for 5. året. Ville gjerne hatt SDS på batteri og, men den Hiltien er veldig seig å slite ut. 
Bruker slagskrutrekker mer og mer, både borring og skruing. 
Jeg er for øvrig elektriker, så mengden tung borring med spiralbor og hullkopper er ikke akkurat liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...