suprlite Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Har som nevnt i tidligere påst bytta hjullager fremme høyre side etter å ha opplevd roling samt gnisselyd (antakelig fra bremseskive) ved sving til høyre. Nå har jeg bytta hjullager, men lder er der fortsatt. Den kommer som sagt ved høyresving og kan fortsette litt etter jeg kjører rett frem. Ingen lyd ved venstresving. Lyden fortoner seg som lavfrekvent romling, og man føler vibrasjonene i gulvet på passasjersiden. Sammen med romlingen kommer altså også en gnisselyd som kan høres ut som om klossene er borti skiva. Kan ret og slett det nye lageret være gåent? Det er dratt til med 490Nm. Spindel blei satt i huben i hydr.presse og jeg brukte treklosser som anlegg på begge sider av huben.. Den eneste forbedringa jeg merker etter lagerbytte er at jeg ikke får feilmelding på abs lengre.. Sensoren i gammelhuben hadde svart skitt på seg. (Muligens jernspon). Så hva kan være galt her? Jeg har jo tenkt på drivknuten, men den skal vel gi en noe annen lyd. Drivknuten kunne dras littegran frem og ilbake i forhold til akslingen, slikat jeg så at mansjetten blei litt strekt og pressa sammen.. Er dette normalt? Uansett tenker jeg jo at en feilende drivknute ikke skal gi gnisselyd i bremseskiva? (hvis det er den jeg hører(?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Gnisselyder og vibrasjoner kan like godt komme fra mellomaksling. Demonter den og kjenn nøye over dobbeltleddet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Kan ikke huske at noe måtte presses sammen ved bytte av hjullager på D2? Drivknute feil vil du vel høre ved mye rattutslag i lav fart, hjullager hører man gjerne ved svak sving i litt hastighet. Hvis det er risting i gulvet så burde hjullageret være skikkelig gåent, de lager som regel hvining når de begynner å gå. Høres ut som noe annet enn hjullager. Hvordan står det til med opphengskulene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 2 timer siden, lafterolf skrev: Gnisselyder og vibrasjoner kan like godt komme fra mellomaksling. Demonter den og kjenn nøye over dobbeltleddet. Mellomakslingen er bare 1 år gammel, og er av den smørbare sorten. Og lyden kommer helt klart fra hjulet - og kun ved høyresving. 1 time siden, motom skrev: Kan ikke huske at noe måtte presses sammen ved bytte av hjullager på D2? Drivknute feil vil du vel høre ved mye rattutslag i lav fart, hjullager hører man gjerne ved svak sving i litt hastighet. Hvis det er risting i gulvet så burde hjullageret være skikkelig gåent, de lager som regel hvining når de begynner å gå. Høres ut som noe annet enn hjullager. Hvordan står det til med opphengskulene? Jeg ble og litt forundret da jeg så at det nye lagerhuset (av fabrikatet "optimal") ble levert uten spindel. Men det forklarer vel litt av den lave prisen (900 inkl.frakt) Jeg hadde forøvrig lagerhuset ute gjen i gårkveld, og strammet sammen lageret og spindelen etter alle kunstens regler med et sånt "lager-uttakings-samennettings-sett-med-grov-gjengestang-og-plater-og hylser-i-diverse-diametre". Lageret kjentes ut til å rotere fritt og fint. Og jeg kunne heller ikke kjenne noe slakke i hjul når jeg jekket det opp.. Opphengskuler skal jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på. Men når du sier det har jeg tidligere merket at det har kommet et lite dunk eller knepp ved sving. Men jeg forstår ikke helt hvordan de skal kunne gi disse symptomene jeg har nå? PS: hva heter opphengskuler på engelsk? Endret 21. november 2019 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 lrparts dot ru har microcat hvis du trenger delenummer. Den øvre heter "Front steering knuckle upper ball joint part number FTC3570" Drivknutene lager gjerne kneppelyd når de blir dårlige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Og FTC3571 Lower Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 Ok. Men kan utslitte opphengskuler gi overnevnte symptomer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Usikker, men hvis det var veldig mye slark så kunne vel det påvirke drivknuten og dermed lage lyd. Synes det er rart om hjullageret ditt har gått i stykker allerede så tipper på noe mot drivknuten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 Ok. Ja, eg håper som sagt bare jeg ikke ødela lageret når jeg pressa spindelen inn.. hadde trekloss som mothold, og den kan jo gi litt etter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Hvis det er ulyd i høyresving er det lageret på venstre side som er gåent, det kan også være bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 21. november 2019 Forfatter Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 54 minutter siden, Jari skrev: Hvis det er ulyd i høyresving er det lageret på venstre side som er gåent, det kan også være bak. Lyden ER på høyre side foran.. Endret 21. november 2019 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 OK. Det var bare min erfaring fra defekte hjullager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 På 21.11.2019 den 22.01, Jari skrev: Hvis det er ulyd i høyresving er det lageret på venstre side som er gåent, det kan også være bak. Det er også min erfaring, på biler generelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 (endret) På 21.11.2019 den 22.55, suprlite skrev: Mener bestemt at lyden ER på høyre side.. Endret 27. november 2019 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 28. november 2019 Forfatter Del Skrevet 28. november 2019 Så var det ikke hjullageret allikevel I morres på tur til jobb gikk plutselig ACE-tanken tom. Når jeg kom til jobb var høyre bakhjul fullt av olje. Jeg tenkte at det var biltema-kobberrør-reparasjonen jeg gjorde for ca 2 år sida som var gått i stykker. Den gang ei. Det var høyre festebrakett til krengestaget som var slitt av med den følge at krengestaget (og hydraulikkslangene, hvor den ene nå var slitt hull i) presset ned mot mellomakslingen hver gang jeg svingte til høyre. Plutselig forstår jeg både gnisselyd og vibrasjoner. Detta blir sandblåsing, sveising og nye slanger..... oh the joy... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Se der ja Bra du fant ut av det . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Bra du fant ut av det, ja! ACE-systemet er ikke så glad i å være tomt for olje, så se som du kan unngå det før du får reparert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 28. november 2019 Forfatter Del Skrevet 28. november 2019 34 minutter siden, smejan skrev: Bra du fant ut av det, ja! ACE-systemet er ikke så glad i å være tomt for olje, så se som du kan unngå det før du får reparert. Ja det blei ikke kjørt lange biten uten olje. Det har skjedd en gang før og at jeg har fått akutt lekkasje. Heldigvis holdt pumpa da og..Nå er bilen satt i ro på jobben inntil jeg får fixa det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 1 time siden, suprlite skrev: Ja det blei ikke kjørt lange biten uten olje. Det har skjedd en gang før og at jeg har fått akutt lekkasje. Heldigvis holdt pumpa da og..Nå er bilen satt i ro på jobben inntil jeg får fixa det.. Bra. Kanskje du skulle vurdere å bytte ACE-oljefilteret når du likevel skal bytte slange og etterfylle olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 28. november 2019 Forfatter Del Skrevet 28. november 2019 1 time siden, smejan skrev: Bra. Kanskje du skulle vurdere å bytte ACE-oljefilteret når du likevel skal bytte slange og etterfylle olje. Hvor ligger det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 2 timer siden, suprlite skrev: Hvor ligger det? Du finner ACE-ventilblokken under bilen på høyre side ca. mellom dørene. Filteret sitter der. Sjekk denne nettsiden for bra beskrivelse og mange andre tips. http://www.discovery2.co.uk/ACE_Filter.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 4. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2019 Så har eg bjynt å skru sammen igjen. Løsningen blei å lage ei lita stålplate ca 3-4mm tykk, 48mm brei og 70mm lang og dytte inn og skru fast sadelen i. Det var et knot å få på plass aleine med kun 2 armer, men det gikk uten så alt for mange gloser. Når det kom på plass så jeg at sadelen har utvidet seg ca 10mm så den må bankes/klemmes sammen igjen. Imorra blir det å sykle innom hydraulikkverksted og få presset ny slange, og håpe det holder ihop noen år til :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Hadde nok vært best å få sveiset den, men hvis du ikke har tilgang til det så hjelper det kanskje å sette en bolt gjennom feste for å klemme det sammen?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 7. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2019 På 4.12.2019 den 22.18, motom skrev: Hadde nok vært best å få sveiset den, men hvis du ikke har tilgang til det så hjelper det kanskje å sette en bolt gjennom feste for å klemme det sammen?! Enig, derfor venter jeg til uti uka med å begynne å bruke bilen.. Får nemlig sveist det da.. Som det står nå hadde det nok ikke holdt mange milene før det hadde slitt seg løst igjen.. -I mellmtida får jeg dra på posten og hente bærekuler og drivknute som eg har bestillt til ingen nytte :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 11. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2019 Da var kjerra sveist og skrudd sammen igjen og ny hadraulikkslange til den nette pris av 350kr satt på -Og bilen fungerer ei stund til.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.