Gå til innhold

Problemer etter bytte av hjullager D2


suprlite

Anbefalte innlegg

Har som nevnt i tidligere påst bytta hjullager fremme høyre side etter å ha opplevd roling samt gnisselyd (antakelig fra bremseskive) ved sving til høyre.

Nå har jeg bytta hjullager, men lder er der fortsatt. Den kommer som sagt ved høyresving og kan fortsette litt etter jeg kjører rett frem. Ingen lyd ved venstresving.

 

Lyden fortoner seg som lavfrekvent romling, og man føler vibrasjonene i gulvet på passasjersiden. Sammen med romlingen kommer altså også en gnisselyd som kan høres ut som om klossene er borti skiva. Kan ret og slett det nye lageret være gåent? Det er dratt til med 490Nm. Spindel blei satt i huben i hydr.presse og jeg brukte treklosser som anlegg på begge sider av huben..

 

Den eneste forbedringa jeg merker etter lagerbytte er at jeg ikke får feilmelding på abs lengre.. Sensoren i gammelhuben hadde svart skitt på seg. (Muligens jernspon).

 

Så hva kan være galt her? Jeg har jo tenkt på drivknuten, men den skal vel gi en noe annen lyd. Drivknuten kunne dras littegran frem og ilbake i forhold til akslingen, slikat jeg så at mansjetten blei litt strekt og pressa sammen.. Er dette normalt? Uansett tenker jeg jo at en feilende drivknute ikke skal gi gnisselyd i bremseskiva? (hvis det er den jeg hører(?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at noe måtte presses sammen ved bytte av hjullager på D2?

 

Drivknute feil vil du vel høre ved mye rattutslag i lav fart, hjullager hører man gjerne ved svak sving i litt hastighet. Hvis det er risting i gulvet så burde hjullageret være skikkelig gåent, de lager som regel hvining når de begynner å gå.

 

Høres ut som noe annet enn hjullager.

 

Hvordan står det til med opphengskulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Gnisselyder og vibrasjoner kan like godt komme fra mellomaksling. Demonter den og kjenn nøye over dobbeltleddet.

Mellomakslingen er bare 1 år gammel, og er av den smørbare sorten. Og lyden kommer helt klart fra hjulet - og kun ved høyresving.

 

1 time siden, motom skrev:

Kan ikke huske at noe måtte presses sammen ved bytte av hjullager på D2?

 

Drivknute feil vil du vel høre ved mye rattutslag i lav fart, hjullager hører man gjerne ved svak sving i litt hastighet. Hvis det er risting i gulvet så burde hjullageret være skikkelig gåent, de lager som regel hvining når de begynner å gå.

 

Høres ut som noe annet enn hjullager.

 

Hvordan står det til med opphengskulene?

Jeg ble og litt forundret da jeg så at det nye lagerhuset (av fabrikatet "optimal") ble levert uten spindel. Men det forklarer vel litt av den lave prisen (900 inkl.frakt)

Jeg hadde forøvrig lagerhuset ute gjen i gårkveld, og strammet sammen lageret og spindelen etter alle kunstens regler med et sånt "lager-uttakings-samennettings-sett-med-grov-gjengestang-og-plater-og hylser-i-diverse-diametre". Lageret kjentes ut til å rotere fritt og fint. Og jeg kunne heller ikke kjenne noe slakke i hjul når jeg jekket det opp..

 

Opphengskuler skal jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på. Men når du sier det har jeg tidligere merket at det har kommet et lite dunk eller knepp ved sving. Men jeg forstår ikke helt hvordan de skal kunne gi disse symptomene jeg har nå?:huh:

 

PS: hva heter opphengskuler på engelsk?

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det ikke hjullageret allikevel :wacko:

I morres på tur til jobb gikk plutselig ACE-tanken tom. Når jeg kom til jobb var høyre bakhjul fullt av olje. Jeg tenkte at det var biltema-kobberrør-reparasjonen jeg gjorde for ca 2 år sida som var gått i stykker. Den gang ei. Det var høyre festebrakett til krengestaget som var slitt av med den følge at krengestaget (og hydraulikkslangene, hvor den ene nå var slitt hull i) presset ned mot mellomakslingen hver gang jeg svingte til høyre. Plutselig forstår jeg både gnisselyd og vibrasjoner. Detta blir sandblåsing, sveising og nye slanger...:unsure:.. oh the joy...

20191128_151503.jpg

20191128_151523.jpg

20191128_151800.jpg

20191128_151755.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, smejan skrev:

Bra du fant ut av det, ja! ACE-systemet er ikke så glad i å være tomt for olje, så se som du kan unngå det før du får reparert. 

Ja det blei ikke kjørt lange biten uten olje. Det har skjedd en gang før og at jeg har fått akutt lekkasje. Heldigvis holdt pumpa da og..Nå er bilen satt i ro på jobben inntil jeg får fixa det..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, suprlite skrev:

Ja det blei ikke kjørt lange biten uten olje. Det har skjedd en gang før og at jeg har fått akutt lekkasje. Heldigvis holdt pumpa da og..Nå er bilen satt i ro på jobben inntil jeg får fixa det..

 


Bra. Kanskje du skulle vurdere å bytte ACE-oljefilteret når du likevel skal bytte slange og etterfylle olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har eg bjynt å skru sammen igjen. Løsningen blei å lage ei lita stålplate ca 3-4mm tykk, 48mm brei og 70mm lang og dytte inn og skru fast sadelen i. Det var et knot å få på plass aleine med kun 2 armer, men det gikk uten så alt for mange gloser. Når det kom på plass så jeg at sadelen har utvidet seg ca 10mm så den må bankes/klemmes sammen igjen. Imorra blir det å sykle innom hydraulikkverksted og få presset ny slange, og håpe det holder ihop noen år til :)

20191204_201037.jpg

20191204_193932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 22.18, motom skrev:

Hadde nok vært best å få sveiset den, men hvis du ikke har tilgang til det så hjelper det kanskje å sette en bolt gjennom feste for å klemme det sammen?!

Enig, derfor venter jeg til uti uka med å begynne å bruke bilen.. Får nemlig sveist det da.. Som det står nå hadde det nok ikke holdt mange milene før det hadde slitt seg løst igjen..

-I mellmtida får jeg dra på posten og hente bærekuler og drivknute som eg har bestillt til ingen nytte :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...