Gå til innhold

Vinglete D2


radovan

Anbefalte innlegg

Discoen vår er no 17 år og har nettopp bikka 170000 km. Vi har hatt bilen i 15 år og 120000 km og vi har aldri skifta anna i understellet enn styrekuler og styresnekka. Fjører og demparar var også bytta ein gong for nokre år sidan. Men alle foringar, hjullager osv er dei originale. Det er imidlertid ikkje noko slark eller teikn til at ikkje alt er heilt stramt og tipptopp og det har aldri vore eit tema på PKK heller.

Eg synest bilen er blitt veldig vinglete etterkvart. Dekka er kvalitetsmerke med godt mønster, korrekt dimensjon osv., så det er neppe dei.
 

Er det noko anna eg må sjekke før eg går laus på oppgåva med å skifte ut foringar og slikt? Må innrømme at det sit langt inne å begynne på det om det ikkje viser slitasje på desse tinga. Det er jo ingen garanti for at nyinstallasjon vil bli så mykje betre heller.
 

Kva kostnad kan eg forvente om eg set bilen på verkstad for dette? Tvilar på eg har tid sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempere bak gir ustabil bil. Virker ACE som det skal og har du luft eller stålfjører ? At de er bytta, er ikke det samme som at de er i orden og bra, hva byttet du til for fabrikat ?

Å begynne skifte foringer på " måfå " er etter min erfaring bare tull. Skal du fore om hele bilen, bruker du nok mye mer penger enn bilen er verdt, om du skal sette bort jobben, så jeg ville nok gått litt mer systematisk til verks.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også for slark i opphengskuler fremme. Ikke lett å se eller kjenne, men setter du garasjejekken under radiusarmen fremme, og jekker opp, så vil du kunen se om det er slark. Tror jeg løftet mine kuler 3-4 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,men kontrollørene har ikke sjangs til å sjekke alt på lista grundig nok.

En prøvekjøring uten symptomer som vingling og klonkelyder gjør nok at endel kontrollører farer over dette med litt harelabb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hele bevegelsen skjer "inne" i  akslingen, så du må faktisk se på Akslingen/hubben når den senkes/heves for å se bevegelsen. Klarte ikke å bevege noe på Hubben. Var bare flaks at jeg kikket bort på hubben når jeg skulle jegge ned bilen. Fant egentlig ikke ut hvor slarken var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JokerS30 skrev:

Dempere bak gir ustabil bil. Virker ACE som det skal og har du luft eller stålfjører ? At de er bytta, er ikke det samme som at de er i orden og bra, hva byttet du til for fabrikat ?

Å begynne skifte foringer på " måfå " er etter min erfaring bare tull. Skal du fore om hele bilen, bruker du nok mye mer penger enn bilen er verdt, om du skal sette bort jobben, så jeg ville nok gått litt mer systematisk til verks.....

ACE fungerer heilt upåklageleg, det står tette to-tre år gamle luftbelgar på og nivåreguleringa er i orden. Demparane er nok sikkert fem år gamle, og var av midt på treet-gass-type frå eitt av dei britiske LR-delefirmaene.

Dei framme er eit par år eldre igjen, av same typen. Dei nærmar seg nok slutten på fornuftig livsløp, men bilen er veldig stram i understellet, ganske stumpete og hard i dempinga, så eg trur eigentleg dei held mål enno. Fjørene var nye samtidig.

7 timer siden, gautes skrev:

Sjekk watts-link bak.

Det som holder bakaksel fra å gå sideveis.

Skal sjå. Det er ingen lydar, klunking eller knirking. Bør ein forvente det ved slitasje?

6 timer siden, finnarne skrev:

Sjekk også for slark i opphengskuler fremme. Ikke lett å se eller kjenne, men setter du garasjejekken under radiusarmen fremme, og jekker opp, så vil du kunen se om det er slark. Tror jeg løftet mine kuler 3-4 cm.

Det var ein ting eg ikkje har tenkt over, takk for tipset!

Eg må presisere at bilen ikkje er ustyrleg på noko vis, men det irriterer meg at eg ikkje ser nokon opplagd stad å starte når eg er bombesikker på at noko er "ute av stilling".
Det artar seg mest som at ein ikkje må ta blikket frå vegen, for ein veit aldri kor langt ute av planlagt kurs ein er komen på kort tid. Sjølvsagt forlangar eg ikkje å kunne køyre medan eg sit og ser på alt anna, men slik det er no opplever eg det som unødig stressande.

Det er heller ikkje noko skeivslitasje på dekk. Hjulstillinga må vel då vere ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watts linken kan lage rar kjøre følelse. 

Min gikk fra vinglete til fin ved bytte, men fant ikke mye slakk da vi leitet etter slakke heller. 

 

Bærekuler er som nevnt viktige, og gir ofte ikke lyd fra seg under kjøring. 

 

Hvordan er spissingen etter alle disse årene?

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...