Gå til innhold

Litt Toyota (!) - problemer etter bremselufting


Erlend Våge

Anbefalte innlegg

Siden jeg står foran en litt større jobb på min gamle Discovery (skifte innerskjerm høyre foran, nye bremserør, skifte registerreim, merkelig lekkasje i kjølesystem, fjerne shims osv. osv...) så har jeg kjøpt en billig Toyota Corolla Verso 2005. #toyotaskam?

 

Men så hadde også den litt problemer, så jeg skifta noen bremserør og kalipper på HB samt bremseslange VB. Alt vel så langt. Under lufting av bremsene kom det fine bobler, og jeg lufta til det ikke kom fler. Brukte "tråkke pedal, åpne, lukke, slippe pedal"-metoden. Og det kom bremsevæske hele tiden.

 

Men så skal det startes og evt. prøvekjøres: Bremsepedalen går HELT i bånn og null brems. Ny runde med lufting. Noen små bobler her og der, men etter en times tid var det garantert tomt.

 

Bremsevæsketanken er full og jeg har holdt den full under lufting. Men tanken blei nok ganske så tom når jeg skifta rør siden jeg ikke fikk blokkert på no vis. Har kjørt en liter gjennom totalt sett.

 

Klarer overhodet ikke å bygge opp noe trykk ved å pumpe pedal. Alt fungerte finfint før jeg bytta rør, slange og calipper.

 

Kan det være noe muffens med master cylinder eller noe slikt? Har den gått tom og klarer ikke å fylles? Og så må jeg finne ut av hvordan man evt. gjør noe slikt uten for mye søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen abs har du kanskje trøbbel. Da kan du ha fått luft i modulatoren, som vil gi symptomene du nevner. 

Veldig ofte må man inn med diagnose for å få luftet dette. 

Men det kan jo hende du er en av de som har lastventil til bakbremsene, og det kan krølle saker godt til under lufting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt rart at det kommer fin, ren bremsevæske fra kalipperne - men at pedalen går i bånn likevel.

 

Med lastventil burde vel pedalen fått et snev av motstand - og noe brems på forhjulene?

 

Får kanskje kjøpe en diagnoseburk på Biltema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brekket ikke virker har du bomma på noe / feil på caliper.

Noen calipere vil ikke ha på brekkwire før stempel er pumpet ut med pedal.

Andre(få) ønsker utpumping av stempel med brekkarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...