Gå til innhold

D3, dab+ Hva finnes å velge i?


lafterolf

Anbefalte innlegg

Vet dette har vært tema i en eldre post, men etter å ha trålet side opp og side ned uten å finne tråden ble det en ny en.

 

Fra før har jeg en ikke fungerende auto-dab. Siden det ikke er mulig å reklamere på skiten kjøper jeg heller ny. Har prøvd forskjellige løsninger gjennom AUX-kontakten, men halve tiden går bort i susing pga manglende dekning, omtrent som bankkontoen.:lol:

 

Jeg synes å huske at det var kommet en ny løsning som brukte radioens infopanel slik at mine 9 år på skole ikke føles bortkastet. Kjekt å kunne lese hva man hører på om man ikke hører...

 

Så ærede medforumister, hva foreslår panelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett løsning foreslår æ en god utvendig antenne. 

Det gjør underverker med mottaket

 

 

Men på den andre siden burde jo Autodab fungere.

Det er ikke bare brukerfeil?

Og den har vel heller ikke "service following", slik at du må søke opp kanaler første gang du er i ett område

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autodaben virker ikke, det har de funnet ut, men etter to år hit og dit gidder jeg ikke mer krangling. Den er i tillegg fryktelig tungvint å bruke, og jeg liker å se hvilken kanal jeg hører på/ leter etter i stedet for å lytte meg igjenom femti kanaler før min kanal dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du dette settet i tillegg så er alt plug'n play. Bare DAB antenne som må legges opp. 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F272742475649

 

En Android enhet gir uendelige muligheter, DAB, FM, Bluetooth for musikk og handsfree, oppdatert GPS (google Maps),  ryggekamera, Netflix etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lafterolf Tiny C10 bak dekselet i bagasjen der hengerfestet skal ligge. Fjernkontrollen fester du med borrelås- etc foran ved førerplass. Jeg har min på den flate plastplata ved EPB knappen. 
Antennekabel opp bak deksler og antenne i sidevindu venstre bak. 
Får info i display om hvilken kanal, forhåndsvalgt 4 stk eller alle om man dreier på hjulet. 
Ikke optimal plassering av glassantenne, men frontrute er vel uaktuell mtp varmetråder? 
Sikkert å foretrekke utvendig antenne, jeg har somlet og ikke gjort det enda. 
Utfall i de vanlige tunnelene her på Østlandet, ellers OK. Mitt tips. 
 

https://bilradiospes.no/produkter/c10

Endret av jorgenht
Link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede antenne i bakre sidevindu fra autodaben. Men ikke var jeg klar over at det er laget plass til kroken inni bilen. :D

 

Ser du på orginalradioen hvilken kanal du er på med denne dingsen?

 

Ottahol, der var den tråden jeg var ute etter. Nå kom det flere valg, så forvirringen er allerede i gang. 

Enten ender det med en fredelig Dabjul eller frynsete nerver og defekt bil der ledningene tilslutt vil finne nytt hjem som juletrepynt.

Jørgen:

Sender boksen trådløst til stereo eller må haugevis av kabel trekkes? 

Regner med det må legges om strøm fram til boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo event stream fra mobil. 

Det fungerer jo bra. 

Bruk en "utrangert smart telefon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 10.18, Hanslr skrev:

Kjøper du dette settet i tillegg så er alt plug'n play. Bare DAB antenne som må legges opp. 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F272742475649

 

En Android enhet gir uendelige muligheter, DAB, FM, Bluetooth for musikk og handsfree, oppdatert GPS (google Maps),  ryggekamera, Netflix etc.

Kanskje dette er tingen. Vurderar litt forskjellige løysningar sjøl.  Om dette gjer at knappane på rattet vil virke er det kanskje lurt å kjøpe ein brukbar 2din radio.

Desse knappane for å taste inn tlfnr ved sidan av radioen er avleggs for mange år sidan uansett. Og ein 2din radio er enklare å bytte seinare om det skulle bli nødvendig.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at om man har store stereoen i D3, og vil nytte ettermarkedsradio så må den gamle ligge inni/baki dash eller hanskerom? Altså fortsatt ”være med på lasset”. 
Mente bare å ha lest litt om det. Men jeg har såklart tatt mye feil før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2019 at 2:17 PM, lafterolf said:

Jeg har brudd ett eller annet sted på antennekabelen, selv ikke nærradioen får vi inn. Det vil vel si at Jørgens stalltips forblir på stallen?

Kan du ikke ebaye en annen antenne med samme kobling? Må jo klare å ta inn senderen fra to meter unna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Kan du ikke ebaye en annen antenne med samme kobling? Må jo klare å ta inn senderen fra to meter unna? 

Jeg har ikke sett etter om det er brukt standard antennekobling. Så for meg at kabelen lå i krinker og kroker sammen med masse andre ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jorgenht skrev:

Er det ikke slik at om man har store stereoen i D3, og vil nytte ettermarkedsradio så må den gamle ligge inni/baki dash eller hanskerom? Altså fortsatt ”være med på lasset”. 
Mente bare å ha lest litt om det. Men jeg har såklart tatt mye feil før. 

Kun most gatewayen. Mener den kan splittes fra headunit, og dermed enklere å omplassere.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå byttet ut min D4, og erstattet denne med en FL2. Da mister eg samtidig den originale DAB+ radioen. Bestilt meg en Tiny Audio C11+ til å ha i den "nye". Denne er nå kraftig nedsatt i pris hos flere, og eg betalte 499,-  på Thansen, men ser den ned i 399,. andre steder, men da hadde eg fått frakt i tillegg. Fordelen med denne er slik eg ser det mulighet for å montere opp uten for mange løse ledninger, samtidig som du kan koble den opp til original stereo via FM antennekabel (FM hardlinking). Har tidligere erfaring med  Tiny Audio C2, som bare sendte signal via FM radiosignal eller AUX. Av en eller annen grunn måtte vi stadig søke inn FM signala på nytt, og brukte da kabel og AUX porten istedenfor. Dette førte til løse ledninger.

Mye av C11+ er likt som for C10+, men  C10en er nok lettere å installere, siden mer er trådløst overført via signal, men tror det er mer stabilt å få plugget sammen delene med kabel. C11en har ikke Bluetooth overføring, men det løses på andre måter. Som en ren DAB+ mottaker, håper eg den vil fungere bra og stabilt. Vi får se når den ankommer, og håper medfølgende antenne er brukende. C11+ har også RDS overførbar informasjon til bilens originale radiodisplay, og skal da vise kanalinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...