Gå til innhold

Ineos Grenadier - Defenderen gjenoppstår...


isak

Anbefalte innlegg

På 31.7.2020 den 8.59, Pederover skrev:

En stor pedagog, han Andrew! B)

 

Tja, ikke vet jeg... Hans store oppgave i livet (etter Defender 2) synes å være å henge ut JLR for å bygge en bil for 2020, og å kritisere konsernet for ikke å ville drive en slags konserveringsindustri for å tilfredsstille folk som ikke vil ta inn over seg at verden stadig går fremover.  

Hvorvidt denne Ineos Grenaderen noen gang kommer til å rulle i noen annen form enn den gjør i de animasjonene vi har sett, gjenstår å se.  Å bygge en såvidt nisjepreget bil som dette fra "intet" er en krevende øvelse, ikke minst finansielt.  Å finne folk som vil betale for vidunderet kan fort bli en enda mer krevende øvelse... ikke minst her til lands hvor prisnivået og formodentlig også andre forhold gjorde at heller ikke Defenderen solgte spesielt godt de siste årene av sin levetid...  B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner unektelig på en Defender men det er noe med formen som ikke gjør den like fin. Det er nok Gelendawagen inspirasjonen ;)  Med tiden håper jeg det blir laget grill og lyktesatser som kan fikse litt på fronten for dette virker som Defenderen vi egentlig ønsket oss :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på hans evne til å formidle, innholdet kan jeg ikke uttale meg så mye om... Men det skal mye til å overleve som nystartet bilprodusent i disse dager. Ser at de går bort fra å bygge Grenadieren i Wales, men ser på muligheter i Paris... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det dukker opp mange spørsmål rundt dette nye "vidunderet". Hvor får man tak i deler til denne bilen? Hvilket merkeforhandler skal ta på seg denne bilen i sitt system?

Følger det med Lucas i denne bilen eller er det høyteknologi fra bmw som blir putta inn i bilen? 

Hvilken bil produsent har ikke en offroader? Kanske kinesiske tata kommer til å kjøpe seg inn ved første mulighet for å få "defenderen" tilbake.

Hva hvem & hvor blir spennende å se.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 12.00, parrafin23 skrev:

Kanske kinesiske tata kommer til å kjøpe seg inn ved første mulighet for å få "defenderen" tilbake.

Hva hvem & hvor blir spennende å se.

 

Mr.P

 

Tata er vel indisk?  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Nå må jeg først av alt beklage at fantasi og kreativitet tok litt overhånd her, men:

Ineos har utlyst en "konkurranse" (uten premier) for å fargelegge Grenadieren, og har sendt ut 2d/3d tegninger av bilen. Der er det jo da også gode profil-bilder med.

Nå er jeg fullt klar over at dette ikke er nøyaktige tegninger av det ferdige produktet, men jeg fikk likevel lyst å prøve å måle litt dimensjoner og vinkler.

Jeg gjorde dette med et online verktøy i full fart, så jeg kan ikke vise målene på tegning, så dere må bare stole på at jeg ikke er heeeeelt på jordet nå.

Målene er basert på det vedlagte bildet.

image.png

Det jeg har funnet er at approach angle er ca 40 grader, break over er (bare) ca 18 grader, departure ca 42 grader (men da soper slepeøyene nedi).

Størrelse på bilen er litt verre, men jeg har funnet noe som kan virke sannsynlig. Men det er nok mer forholdet mellom tallene som er relevant her: Lengde 474cm (inkludert reservehjul), bredde 184 (skjerm til skjerm, uten speiel), høyde 205cm.

Jeg har også prøvd å måle hjulstørrelse, men det er basert på den antatte totale lengden på bilen, så det kan godt være feil. Jeg tror diameter på hjul er ca 78cm. Med 17" felg kan det tilsvare 265x70R17.

Høyde opp til diffklokke fremme er ca 25cm, høyeste høyde midt under ramma ca 40cm.

 

Ellers kan en se at (det jeg antar er) drivstofftanken henger ganske langt ned forran bakhjulene, og at hjulbuene tilsynelatende gir rom for ganske mye større hjul.

 

Så. Ta det for det det er (gjetting og antakelser), men kanskje noen av dere synes det er interessant :)

Endret av TomRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tydelig flyinspirert cockpit på denne - brytere i taket og greier... ser for meg når jeg og fruen går gjennom sjekklisten før "take-off". 

 

Så spørs det bare om denne greien kommer til å fly da?  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superkult konsept og tror bilen kan være spennende som tjenestebiler (forsvar, ambulanse, brann, oppsyn etc.) i tillegg til familiebil og overlander. Burde kanskje hatt noe mer ledige plasser i dashbordet til å montere/integrere ekstrautstyr som for eksempel radio/skjermer og annet utstyr som trengs av tjenestebiler.

 

Dersom bilen blir som de sier, enkel, vil vel dette bety at reparasjon og service potensielt kan utføres av mindre verksteder. Ser man på hvor enkelt deler kan sendes fra forskjellige webshopper rundt hele verden ganske fort tror jeg det er håp i det praktiske aspektet. Blir kanskje mest opptil hvor vanskelig Ineos gjør det ifm juridisk (reklamasjon, garanti etc). Hadde vært kult om flere selskaper turte å satse på å lage noe nytt slik at de store etablerte fikk noe å bryne seg på. 

 

Min D3 holder sikkert 5-8 år til og da er det på tide med ny bil og da tror jeg Grenadier blir en spennende kandidat da jeg ønsker noe enklere og røffere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg likte interiørkonseptet med masse enkle plater med utstyr som enkelt og greit er skrudd fast.

 

Her er jo veien åpen for ettermarked å produsere ferdige alternative bryterplater og annet om nødvendig, og om de har lagt opp nok kabling ferdig baki der som de skryter av, så kan veldig mange endringer leveres omtrent som ferdige "plug and play" inn i eksisterende ledningsnett.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Camarogeddon skrev:

Jeg må innrømme at jeg likte interiørkonseptet med masse enkle plater med utstyr som enkelt og greit er skrudd fast. 


Dette er jo oppskriften for interiøret du finner i Serie 2 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...