Gå til innhold

Skiftet gir olje. Trøbbel


Bugge

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg at jeg har bommet grovt og trenger hjelp. Jeg har byttet fra disco plast til zf stål bunpanne på girkassa. Men nå har jeg fått en slurring på en eller annen måte. Virker som om det spesielt er på 1 og 2 gir når jeg står nesten rolig. Det er akuratt so om man slurer på clutchen og så stiger turtall og den tar plutselig tak på 25,30 k rpm. Jeg har fylt kassa med ca 4 liter olje. Varmet den opp til 40 grader og toppet den til det renner litt ut igjen. Det er den beskrivelsen jeg har funnet og fulgt.

Noen som kan hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som symptom med for lite olje.... 

Ville dobbelt sjekke. 

Ikke glem at motor må være igang når man sjekker, eventuelt topper opp oljen på kassa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, oggioffshore skrev:

Virker som symptom med for lite olje.... 

Ville dobbelt sjekke. 

Ikke glem at motor må være igang når man sjekker, eventuelt topper opp oljen på kassa 

Den var varm og I gang når jeg sjekket men prøver det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, hallvard skrev:

Hadde du mye prakk for å få av plastpanna og ikke minst få ut filteret?

Nei du det er egentlig veldig enkelt. Jeg lå under bilen på støttebukker å gjorde det. Noen å 20 torx, og ei lav skralle, litt pirk men har man litt å velge i verktøy så er helt greit. Løsne alt og slipp den ned. Du får ikke ut all olje ved å tappe kassa. Ligger igjen en del som renner ut når du slipper den ned. Baufil på gamle stigrøret og kapp av det på. Anbefaler å bruke gjengetapp på alle skruer man kommer til for å forsikre seg mot tull ved montering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier motoren skal være i gang. Betyr det at den skal gå. Men stå i Park eller gå og stå i nøytral? Nå har jeg hatt på 2 liter olje til, så jeg er oppe i 6 liter med bilen i gang men i nøytral . Når jeg så i Haynes boka så stod det mellom 3,5 og 4 liter og jeg tappet av ca 4 liter derfor jeg hang meg opp i det tallet men noe sier meg at det er før man "fyller gir" . Noen som et ca hvor mye olje totalt bunnpanneskift trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme med P og N, men en skal aktivere R og D først og motoren skal gå.

Rundt fire liter er det som en kan tappe av. Når en tar av bunnpanna og bytter filter blir det en god del mer. Og enda mer hvis kassen får stå og renne av seg.

At du får skiftet rundt 6 liter høres ikke så galt ut. 

Selv så tappet jeg ned igjen og etterfylte slik at av det skulle være enda mindre igjen av gammel olje. Brukte da totalt  9-10 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6 liter virker ihvertfall bilen mye friskere. Men enda går det nok litt til før det renner ut, tok ikke sjangsen å fylle på mer før jeg viste om n og p var riktig. Men ser ut som for lite olje var svaret. Takk for gode innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke fylle for mye. Bilen må stå i vater. 

Om du har tappet av olje så fyller du opp til det renner ut olje før du starter bilen. 

Start bilen, la den gå noen sekunder, trykk inn bremsen og skift til R, N, D og tilbake til P. Gjenta noen ganger. Fyll på mer olje. La den stå i P på tomgang til temperaturen er oppe i 45-50 grader. Mål med IR termometer på oljerør ved girkassen eller med diagnose. Fyll opp helt med olje igjen til det begynner renne ut. Når det knapt renner noe olje ut setter du inn igjen pluggen. Stopp motor. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...