Bugge Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Nå føler jeg at jeg har bommet grovt og trenger hjelp. Jeg har byttet fra disco plast til zf stål bunpanne på girkassa. Men nå har jeg fått en slurring på en eller annen måte. Virker som om det spesielt er på 1 og 2 gir når jeg står nesten rolig. Det er akuratt so om man slurer på clutchen og så stiger turtall og den tar plutselig tak på 25,30 k rpm. Jeg har fylt kassa med ca 4 liter olje. Varmet den opp til 40 grader og toppet den til det renner litt ut igjen. Det er den beskrivelsen jeg har funnet og fulgt. Noen som kan hjelpe meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Virker som symptom med for lite olje.... Ville dobbelt sjekke. Ikke glem at motor må være igang når man sjekker, eventuelt topper opp oljen på kassa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge Skrevet 13. november 2019 Forfatter Del Skrevet 13. november 2019 14 minutter siden, oggioffshore skrev: Virker som symptom med for lite olje.... Ville dobbelt sjekke. Ikke glem at motor må være igang når man sjekker, eventuelt topper opp oljen på kassa Den var varm og I gang når jeg sjekket men prøver det igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Støtter Oggioffshore. Er nok for lite olje. 4 liter høres også for lite ut. Topper du opp til det renner over pluggen i bunnpanna? Motor skal som sagt være i gang og en skal sette bilen i gir og toppe opp i flere omganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Hadde du mye prakk for å få av plastpanna og ikke minst få ut filteret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 13. november 2019 Del Skrevet 13. november 2019 Det er utrolig lettvint å bytte. Bare ha lav Torx- bits til over traversen. @hallvard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 13 timer siden, hallvard skrev: Hadde du mye prakk for å få av plastpanna og ikke minst få ut filteret? Nei du det er egentlig veldig enkelt. Jeg lå under bilen på støttebukker å gjorde det. Noen å 20 torx, og ei lav skralle, litt pirk men har man litt å velge i verktøy så er helt greit. Løsne alt og slipp den ned. Du får ikke ut all olje ved å tappe kassa. Ligger igjen en del som renner ut når du slipper den ned. Baufil på gamle stigrøret og kapp av det på. Anbefaler å bruke gjengetapp på alle skruer man kommer til for å forsikre seg mot tull ved montering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 Når dere sier motoren skal være i gang. Betyr det at den skal gå. Men stå i Park eller gå og stå i nøytral? Nå har jeg hatt på 2 liter olje til, så jeg er oppe i 6 liter med bilen i gang men i nøytral . Når jeg så i Haynes boka så stod det mellom 3,5 og 4 liter og jeg tappet av ca 4 liter derfor jeg hang meg opp i det tallet men noe sier meg at det er før man "fyller gir" . Noen som et ca hvor mye olje totalt bunnpanneskift trenger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Her er fin beskrivelse for D4 med ZF8. Usikker på om det er annerledes for ZF6 kassen. https://www.disco3.co.uk/forum/robbies-guide-zf8-auto-transmission-oil-change-141425.html?highlight=gear+box+flush Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Det blir det samme med P og N, men en skal aktivere R og D først og motoren skal gå. Rundt fire liter er det som en kan tappe av. Når en tar av bunnpanna og bytter filter blir det en god del mer. Og enda mer hvis kassen får stå og renne av seg. At du får skiftet rundt 6 liter høres ikke så galt ut. Selv så tappet jeg ned igjen og etterfylte slik at av det skulle være enda mindre igjen av gammel olje. Brukte da totalt 9-10 liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge Skrevet 14. november 2019 Forfatter Del Skrevet 14. november 2019 Etter 6 liter virker ihvertfall bilen mye friskere. Men enda går det nok litt til før det renner ut, tok ikke sjangsen å fylle på mer før jeg viste om n og p var riktig. Men ser ut som for lite olje var svaret. Takk for gode innspill Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 14. november 2019 Del Skrevet 14. november 2019 Du kan ikke fylle for mye. Bilen må stå i vater. Om du har tappet av olje så fyller du opp til det renner ut olje før du starter bilen. Start bilen, la den gå noen sekunder, trykk inn bremsen og skift til R, N, D og tilbake til P. Gjenta noen ganger. Fyll på mer olje. La den stå i P på tomgang til temperaturen er oppe i 45-50 grader. Mål med IR termometer på oljerør ved girkassen eller med diagnose. Fyll opp helt med olje igjen til det begynner renne ut. Når det knapt renner noe olje ut setter du inn igjen pluggen. Stopp motor. Ferdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.