Gå til innhold

Skifte olje hos Svendsen eksos


Daytonabeach

Anbefalte innlegg

Oljeskift hos merkeverksted kommer på rundt 4500. 

Treliter'n skal ha C1 olje grunnet levetid på partikkelfilter. Om det er lurt hvis  det er andre kvaliteter som har bedre smøreegenskaper (ref. lagerhavari) er en annen sak (som jeg gjerne skulle hatt mer info om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Høyland skrev:

Oljeskift hos merkeverksted kommer på rundt 4500. 

Treliter'n skal ha C1 olje grunnet levetid på partikkelfilter. Om det er lurt hvis  det er andre kvaliteter som har bedre smøreegenskaper (ref. lagerhavari) er en annen sak (som jeg gjerne skulle hatt mer info om).


4500 er jo bare et bevis på at det hele er ripoff, det tar 30 min og 6-700 i olje å gjøre det hele, selv med original Castrol.

Hadde jeg hatt tilgang på bukk, hadde jeg alltid gjort det selv.

 

Skifte hver 10k med langkjøring? 
Manualene sier vel lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daytonabeach skrev:


4500 er jo bare et bevis på at det hele er ripoff, det tar 30 min og 6-700 i olje å gjøre det hele, selv med original Castrol.

Hadde jeg hatt tilgang på bukk, hadde jeg alltid gjort det selv.

 

Skifte hver 10k med langkjøring? 
Manualene sier vel lenger?

Hjertelig enig! Eneste utfordringen er stempelet  i boka for maskinskadeforsikringen. For min egen del, så er det mer verdt med en perm som viser bra oppfølging fra eier.

 

Får du tak i olje til den prisen? Billigste jeg har sett er ca 150kr/l for Castrol C1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Høyland skrev:

Hjertelig enig! Eneste utfordringen er stempelet  i boka for maskinskadeforsikringen. For min egen del, så er det mer verdt med en perm som viser bra oppfølging fra eier.

 

Får du tak i olje til den prisen? Billigste jeg har sett er ca 150kr/l for Castrol C1.


Du har nok rett mtp oljeprisen, men da ender vi fortsatt opp på 850,-

 

Ang maskinskade forsikring.

Har hørt at det ikke er krav om merkeverksted for å beholde garantier, det samme må vel gjelde forsikring?

Hadde havari på min e-klasse ifjor, de siste oljeskiftene ble ikke gjort hos MB, det var ingen spørsmål om det når motoren rasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Høyland skrev:

Er nok ikke krav om merkeverksted, men betyr det at det også aksepteres arbeid som er gjort selv (og dokumentert)?


Uten å påstå noe konkret, så må man vel i det minste ha vært innom et verksted å fått dokumentasjon iform av en faktura på hva som er gjort, når, og ved hvilken kmstnad.

Det blir jo litt vanskelig hvis man gjør det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet løsning, den beste av to verdener.

 

Snakket akkurat med Svendsen eksos, jeg kan betale 200 ekstra, så får jeg den originale Castrol oljen, og hele jobben med olje og filter koster da 1450,- altså 3000 spart.

Det er en nobrainer, burde vært sticky post dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke bukk for olje bytte, offroad mode, og lett helling, så går det meget bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D4 er det lagt opp til å suge ut oljen også. Jeg kjøpte en slik vakuum sak fra Biltema og oljeskift har aldri vært enklere :) Så med en gang hvor mye som ble tappet og ikke noe søl eller behov for å legge seg under bilen... kan anbefales

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

På D4 er det lagt opp til å suge ut oljen også. Jeg kjøpte en slik vakuum sak fra Biltema og oljeskift har aldri vært enklere :) Så med en gang hvor mye som ble tappet og ikke noe søl eller behov for å legge seg under bilen... kan anbefales

 

 

Det er vel ikke noe gunstig over tid, man trenger å tappe ut alt, la det stå å renne ut skikkelig, og rense plugg, det får man jo ikke gjort med suging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daytonabeach skrev:

 

Det er vel ikke noe gunstig over tid, man trenger å tappe ut alt, la det stå å renne ut skikkelig, og rense plugg, det får man jo ikke gjort med suging :)

 

Tror ikke det er mange båtmotorer hvor man kommer til for å tappe så å suge er nok helt innafor om du får ut mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, motom skrev:

På D4 er det lagt opp til å suge ut oljen også. Jeg kjøpte en slik vakuum sak fra Biltema og oljeskift har aldri vært enklere :) Så med en gang hvor mye som ble tappet og ikke noe søl eller behov for å legge seg under bilen... kan anbefales

 

Hvordan funker dette? Er det noe spesielt sted man skal suge opp oljen fra?

Endret av Discokongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et metallrør som stikker opp til venstre for motordekselet med en luftenippel lignende sak på toppen. Vri den og dra den av. Biltema sin sugepumpe passer rett på og etter å ha pumpet opp litt trykk så suger den opp all oljen mens du tar en slurk av kaffen :D

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

 

Ikke uenig at å tappe av på gamlemåte kanskje er bedre ettersom man får sjekket magneten på tappepluggen men vil tro LR og andre verksteder benytter samme sugemetode så tenker dette er en helt grei måte å gjøre det på. Var i hvert fall utrolig enkelt.

 

Nå var den en grei pris Daytonabeach har fått på jobben og hvis det inkluderer bytte av oljefilter så er jo det supert!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...