Gå til innhold

Disco3, forskjell rullediameter foran/bak


Kseth

Anbefalte innlegg

Hei.

Min d3 2005 klikket i dag - det vil si når jeg tråkker på bremsen kommer det er meget merkbart klikk og dunk fra område gearvelger og det er en følbar bevegelse i den.

Jeg har ikke registrert dette tidleger og mistenker at det kom plutselig.

Noen andre opplev dette og bør jeg klikke eee.. kikke nærmere på fenoment?

Godt forumets orakler bare er et klikk vekke....

mvh

Kjell H 

Dette ble feil - prøvde å starte nytt emne  æsj, dobbelt æsj.

 

Her er saken:

Har fått tak i vinterdekk på felg, 4 stk, men Hakka8 på to felger og Hakka7 på de andre to. Hakka7 er brukt1 eller 2 sesonger og Hakka8 nye. 

Det blir da forskjell i rullediameter. Forrige eier kjørte med det, men jeg er i tvil. Synspunter????

KH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om et par millimeter slitasje på de brukte dekkene, så kan jeg ikke tenke meg at elektronikken registerer det som hjulspinn og aktiviserer senterdifferensialen. Dvs at differensialen er åpen og dette skulle være helt uproblematisk. 

 

Når det gjelder lyden fra område girvelger, så kan det være sperren som hindrer bevegelse når ikke bremsen er trykt inn. Den kan være hørbar. 

Både lyden og "bevegelsen" kan komme fra at det beryktede leddet inn på gearkassen ikke lenger roterer. Da blir overføringswire stående i spenn slik at når låsen frir ut (brems betjenes) så spretter girvelger litt tilbake. 

Er det noe som ikke fungerer??

Endret av Høyland
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Girvelger er ok. Hang igjen fra tidliger og skulle ikke med her.  Det er dekk som gjelder. Jeg tenker i tilfelle å montere like dekk på aksel slik at det blir senterdiff som må jobbe. Jeg tok en rulletest, satte krittstrek på begge dekktypene og rullet en omdreining. Der et ca 1,5 cm forskjell på dekkene. mmmmm skeptisk ( noen som trenger 2 stk hakka7?) 

KjellH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...