Gå til innhold

Varme i verksted


tele109

Anbefalte innlegg

Det går mot den kalde årstiden.

Har et stort vinter-prosjekt og trenger varme i verkstedet. Ca 45 m2.

 

Kikka litt på diverse diesel varmekanoner som virker greie. Dog da med ekstern pipe, får veldig fort skallebank av eksos. 

 

Men etter litt søking på Finn fant jeg en byggtørk som bruker ved. Ikke så ille pris heller. Har i utgangspunktet en forkjærlighet for vedfyring.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137958380

 

Finner ikke noe info om disse ovnene på nettet. Noen som har vært borti disse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tele109 skrev:

Varmepumpe hadde absolutt vært noe å vurdere, hadde jeg hatt isolerte vegger.

Har uisolert betong på alle kanter 

 

Varmepumpe kan vurderes uansett, da det er besparelsen på forbruket som er det smarte med en slik. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tele109 skrev:

Blir kun fyring når jeg skal være der. 

Tror kanskje da en vanlig vedovn blir for sein. 

Du har tydeligvis ikke prøvd Jøtul nr4.

Den er 12 Kw og varmer opptill 300m2. 

Det tar ikke lang tid før du må rømme lokalet om du fyrer hardt. En liten vifte kan være lurt om du vil spre varmen raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, lafterolf skrev:

Du har tydeligvis ikke prøvd Jøtul nr4.

Gjerne en som er litt hardt fyrt, i mange år, sånn at alt av tettelister og kitt er brent bort for lenge siden.

Stål-jekkebånd eller skikkelig surrekjetting med bende-bjønn anbefales for å unngå at ovnen vrenger seg, og hiver veden ut gjennom pipa ...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JokerS30 skrev:

Gjerne en som er litt hardt fyrt, i mange år, sånn at alt av tettelister og kitt er brent bort for lenge siden.

Stål-jekkebånd eller skikkelig surrekjetting med bende-bjønn anbefales for å unngå at ovnen vrenger seg, og hiver veden ut gjennom pipa ...;)

Husker for mange år siden, så skulle vi fyre opp en gammel sofa på en speiderhytte. Der var det en Jøtul 4. Vi skjærte sofaputene i passende biter og stappa innpå...........

 

Etter litt gikk vi ut, for selv med åpne vinduer midtvinters var det ikke mulig å være der inne......  når vi kom ut, så vi flammene stå 3-4 meter opp av pipa......  ble ikke mere sofabrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kaldt verksted før - og vi prøvde litt av hvert.

 

ca 100 kvadrat, og ingen grunnvarme. I starten brukte vi en vedovn som en eller annen kar hadde sveisa, sannsynligvis i drittsinne. Grovbygget med skjærebrenner og pinnesveis, men den varmet godt. Vi heiv oftest inn en 80 liters sekke med ved, og fyrte opp. (ovnen var 60x60 i front og 1,20 dyp, så den spiste det meste). Men en dag kom brannvesenet innom på inspeksjon, og var mindre imponert - fikk (naturlig nok) fyringsforbud tvert..

 

Så vi prøvde dieselkanon av direkte typen - funka jo, og lukta lite når vi brukte god parafin på, men det var ikke et bra innemiljø å være i.. så den røyk ut etter et par måneder. Neste forsøk ble gassbrenner - dette gikk sånt sett fint, men det rant jo av veggene når vi fyrte, så den ideen ble også lagt på is.

 

Enden på visa ble at jeg fikk hanka inn en dieselvarmer på finn, 45 KW med skorstein. DET funka. Fint innemiljø, og varmt og godt på 10 minutter. Kobla eksosen til den gamle ovnspipa, og det funka fint. Tror vi kjørte den brenneren i et par år før jeg bygget eget verksted - og det isolerte jeg GODT..

 

Men min anbefaling - om du trenger rask oppvarming er definitivt en skikkelig brenner med pipe. De koster litt, men om du handler noe kurant, kan du fint selge den igjen for nesten like mye penger når du er ferdig med den..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 17.20, tele109 skrev:

Kikka litt på diverse diesel varmekanoner som virker greie. Dog da med ekstern pipe, får veldig fort skallebank av eksos.

 

Jeg kjøpte en dieselvarmer Stanley på grunn av at prisen til dem med "skorsten" var ganske høy. Likevel har man råd så gå for en med skorsten.  

Camarogeddon har et veldig bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Gav bort en Jøtul til en kompis for fem år siden.

Ringte han idag å lurte på om den var i bruk. Han hadde aldri fått surra seg til å installere den, så jeg fikk den tilbake.

 

Får se om det funker, kanskje med en vifte annordning 

15734995787547808069744470408025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har varme pumpe, og sper på med en gass ovn, pluss vifte i tak for å dytte litt av varmlufta ned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helisolert med Leca. 65-70 kvadrat. 4 m under taket.

En takvifte fra Finn.no kommer veldig godt med.

Ikke sett vifta rett over der du vanligvis står.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 20.18, tele109 skrev:

 Gav bort en Jøtul til en kompis for fem år siden.

Ringte han idag å lurte på om den var i bruk. Han hadde aldri fått surra seg til å installere den, så jeg fikk den tilbake.

 

Får se om det funker, kanskje med en vifte annordning 

15734995787547808069744470408025.jpg

 

En kjenning som driver som byggmester har enn sånn i huset, mates med materialkapp (som han garantert fakturerer kundene for, "avfall"..). Godt og varmt og lave strømregninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...