Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
espens

Ladespenning

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en defender 01 mod, td5. 

 

Har akkurat satt i nytt batteri, da det forrige tok kvelden. Jeg har sett litt rundt, men hva skal ladespenningen være? 

 

Med nytt batteri så ligger den på 15v, og jeg tror det kan være litt høyt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor i systemet måler du?

Mine biler lader høyt litt etter start og roer seg ned etter et snaut minutt eller så.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg måler på batteriet, over polene. 

 

Det forrige batteriet tok kvelden men det så ikke alt for gammelt ut. En mulig grunn er at landingen er for høy og at batteriet "koker". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

14,6 volt var den magiske grensen før med blybatterier.

Skal ikke banne på den nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lade spenningen kan økes med lavere temp, men spørs om TD5`n tar høyde for det .... 

 

Uten å ha spesifikt greie på det, vil eg tro lade spenningen er noe høy, på en bil fra 01. 

D3`n min, lader med over 15 volt i perioder, spes når det er kaldt ute, men den legger seg på 14,5 etter en tids kjøring. 

 

https://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hvis den er for høy så er alternativene

1. Ny dynamo eller sjekke den gamle

2. Ny laderegulator i nærheten av dynamoen-- tror jeg

3. Batteriskiller og kjøpe ett batteri til? 

 

Ikke helt i rekkefølge etter hva man bør begynne med, men er jeg på villspor? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.Korrekt

2.Villspor.Regulator i dynamo.

3. Villspor. Kurerer ingen dynamofeil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ny dynamo må det bli. 

 

Hvis man planlegger 2 batterier, skal man gå for en kraftigere dynamo eller er det bare tøys og tull? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Espen S.  

For blyakkumulator: Maks ladespenning: 14.4V etter start.  Maks vedlikeholdsladespenning 13.8V.  Høyere spenning vil gi gassing og på sikt degradere platene. Det høres ut som om regulatoren din bør byttes. To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid.

 

Espen O... ;-)

Ås er best.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, espens skrev:

Hvis man planlegger 2 batterier, skal man gå for en kraftigere dynamo eller er det bare tøys og tull? 

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

7 timer siden, Espen Olsen skrev:

To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid.

 

Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt

Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Jari skrev:

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

 

Plages tydeligvis både med bil og data

 

Hvis man ønsker en større/kraftigere dynamo- er det slik at man må sveise/borre for å få den til å passe- eller finnes det en som er bare å skru rett på?

 

Jeg finner kraftigere dynamoer, men jeg vet ikke om de passer eller ei..

Edited by espens
ble feil

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 20.11.2019 den 6.35, Jari skrev:

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

 

Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt

Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning

 

Så lenge bilen er i jevnlig bruk er dette ikke noe problem. Dette oppstår ved f.eks. vinterlagring.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk at Td5 dynamoen også har vakuum pumpe - så ikke rett frem å finne en større enn den på 120 amp. Og for alle praktiske formål så er 120 amp stort nok. Det er vel bare hvis du skal delta i vinsje-konkurranser at du trenger mer - og da er alternativet en ekstra / egen / større dynamo ;-) . Hvis du skal bruke bilen på camping / lange turer så ville jeg ha montert et skikkelig solcellepanel i tillegg.  Du kan gjerne parallellkoble 2 batterier på en dynamo for å kunne lagre mer strøm / ha mer i reserve - med de 2 batteriene bør være like sier de som kan det. Ellers så kan du bruke skillerele mellom start batteriet/ene og ekstra forbruksbatteri/ene. Da lader du først opp start batteriet - og alt ekstra fyller opp forbruksbatteriene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...