espens Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Hei. Jeg har en defender 01 mod, td5. Har akkurat satt i nytt batteri, da det forrige tok kvelden. Jeg har sett litt rundt, men hva skal ladespenningen være? Med nytt batteri så ligger den på 15v, og jeg tror det kan være litt høyt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 Hvor i systemet måler du? Mine biler lader høyt litt etter start og roer seg ned etter et snaut minutt eller så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espens Skrevet 8. november 2019 Forfatter Del Skrevet 8. november 2019 Jeg måler på batteriet, over polene. Det forrige batteriet tok kvelden men det så ikke alt for gammelt ut. En mulig grunn er at landingen er for høy og at batteriet "koker". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. november 2019 Del Skrevet 8. november 2019 14,6 volt var den magiske grensen før med blybatterier. Skal ikke banne på den nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 9. november 2019 Del Skrevet 9. november 2019 Lade spenningen kan økes med lavere temp, men spørs om TD5`n tar høyde for det .... Uten å ha spesifikt greie på det, vil eg tro lade spenningen er noe høy, på en bil fra 01. D3`n min, lader med over 15 volt i perioder, spes når det er kaldt ute, men den legger seg på 14,5 etter en tids kjøring. https://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espens Skrevet 9. november 2019 Forfatter Del Skrevet 9. november 2019 Ok, hvis den er for høy så er alternativene 1. Ny dynamo eller sjekke den gamle 2. Ny laderegulator i nærheten av dynamoen-- tror jeg 3. Batteriskiller og kjøpe ett batteri til? Ikke helt i rekkefølge etter hva man bør begynne med, men er jeg på villspor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 1.Korrekt 2.Villspor.Regulator i dynamo. 3. Villspor. Kurerer ingen dynamofeil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espens Skrevet 19. november 2019 Forfatter Del Skrevet 19. november 2019 Ok, ny dynamo må det bli. Hvis man planlegger 2 batterier, skal man gå for en kraftigere dynamo eller er det bare tøys og tull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Hei Espen S. For blyakkumulator: Maks ladespenning: 14.4V etter start. Maks vedlikeholdsladespenning 13.8V. Høyere spenning vil gi gassing og på sikt degradere platene. Det høres ut som om regulatoren din bør byttes. To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid. Espen O... ;-) Ås er best. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 9 timer siden, espens skrev: Hvis man planlegger 2 batterier, skal man gå for en kraftigere dynamo eller er det bare tøys og tull? Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original. 7 timer siden, Espen Olsen skrev: To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid. Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espens Skrevet 20. november 2019 Forfatter Del Skrevet 20. november 2019 (endret) 6 timer siden, Jari skrev: Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original. Plages tydeligvis både med bil og data Hvis man ønsker en større/kraftigere dynamo- er det slik at man må sveise/borre for å få den til å passe- eller finnes det en som er bare å skru rett på? Jeg finner kraftigere dynamoer, men jeg vet ikke om de passer eller ei.. Endret 20. november 2019 av espens ble feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 kjapt søk på bigger alternator defender td5 noen påstår P38 dynamo passer, den er vel på 150 Amp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 På 20.11.2019 den 6.35, Jari skrev: Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original. Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning Så lenge bilen er i jevnlig bruk er dette ikke noe problem. Dette oppstår ved f.eks. vinterlagring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Husk at Td5 dynamoen også har vakuum pumpe - så ikke rett frem å finne en større enn den på 120 amp. Og for alle praktiske formål så er 120 amp stort nok. Det er vel bare hvis du skal delta i vinsje-konkurranser at du trenger mer - og da er alternativet en ekstra / egen / større dynamo ;-) . Hvis du skal bruke bilen på camping / lange turer så ville jeg ha montert et skikkelig solcellepanel i tillegg. Du kan gjerne parallellkoble 2 batterier på en dynamo for å kunne lagre mer strøm / ha mer i reserve - med de 2 batteriene bør være like sier de som kan det. Ellers så kan du bruke skillerele mellom start batteriet/ene og ekstra forbruksbatteri/ene. Da lader du først opp start batteriet - og alt ekstra fyller opp forbruksbatteriene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.