Gå til innhold

Ladespenning


espens

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en defender 01 mod, td5. 

 

Har akkurat satt i nytt batteri, da det forrige tok kvelden. Jeg har sett litt rundt, men hva skal ladespenningen være? 

 

Med nytt batteri så ligger den på 15v, og jeg tror det kan være litt høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lade spenningen kan økes med lavere temp, men spørs om TD5`n tar høyde for det .... 

 

Uten å ha spesifikt greie på det, vil eg tro lade spenningen er noe høy, på en bil fra 01. 

D3`n min, lader med over 15 volt i perioder, spes når det er kaldt ute, men den legger seg på 14,5 etter en tids kjøring. 

 

https://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis den er for høy så er alternativene

1. Ny dynamo eller sjekke den gamle

2. Ny laderegulator i nærheten av dynamoen-- tror jeg

3. Batteriskiller og kjøpe ett batteri til? 

 

Ikke helt i rekkefølge etter hva man bør begynne med, men er jeg på villspor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Espen S.  

For blyakkumulator: Maks ladespenning: 14.4V etter start.  Maks vedlikeholdsladespenning 13.8V.  Høyere spenning vil gi gassing og på sikt degradere platene. Det høres ut som om regulatoren din bør byttes. To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid.

 

Espen O... ;-)

Ås er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, espens skrev:

Hvis man planlegger 2 batterier, skal man gå for en kraftigere dynamo eller er det bare tøys og tull? 

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

7 timer siden, Espen Olsen skrev:

To batterier i parallell er ikke helt enkelt siden du bør ha en ekstra diode mellom dem for å hindre at de lader hverandre ut hvis bilen blir stående over lengre tid.

 

Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt

Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jari skrev:

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

 

Plages tydeligvis både med bil og data

 

Hvis man ønsker en større/kraftigere dynamo- er det slik at man må sveise/borre for å få den til å passe- eller finnes det en som er bare å skru rett på?

 

Jeg finner kraftigere dynamoer, men jeg vet ikke om de passer eller ei..

Endret av espens
ble feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 6.35, Jari skrev:

 

Dette er det ikke noe fasitsvar på. Hvis du skal bruke mye strøm og bare kjøre korte turer trenger du stor dynamo, er det fordi det er kjekt å ha holder det nok med original.

 

 

 

Dette er ikke et problem hvis du har 2 like batterier. Mange små lastebiler med dette oppsettet før om åra, aldri sett en diode/skillerele originalt

Skal du ha et start og et eller flere forbruk derimot er nok et skillerele en god løsning

 

Så lenge bilen er i jevnlig bruk er dette ikke noe problem. Dette oppstår ved f.eks. vinterlagring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Td5 dynamoen også har vakuum pumpe - så ikke rett frem å finne en større enn den på 120 amp. Og for alle praktiske formål så er 120 amp stort nok. Det er vel bare hvis du skal delta i vinsje-konkurranser at du trenger mer - og da er alternativet en ekstra / egen / større dynamo ;-) . Hvis du skal bruke bilen på camping / lange turer så ville jeg ha montert et skikkelig solcellepanel i tillegg.  Du kan gjerne parallellkoble 2 batterier på en dynamo for å kunne lagre mer strøm / ha mer i reserve - med de 2 batteriene bør være like sier de som kan det. Ellers så kan du bruke skillerele mellom start batteriet/ene og ekstra forbruksbatteri/ene. Da lader du først opp start batteriet - og alt ekstra fyller opp forbruksbatteriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...