Gå til innhold

Opgradere min Defender - tips


Fjell-Løpern

Anbefalte innlegg

4 hours ago, JEJ said:

Hvis man spiser godt og sover godt er grunnlaget for en vellykket tur tilstede.

Deretter ville jeg sørget for at bilen er god å kjøre og luket bort alle eventualiteter som kan ende med driftstans.

Resten kan fort bli litt overkill med mindre man har som mål å krysse kontinenter.

Det er også lov å ta inn på hotell med en god seng og dusj for husfredens skyld, og i Norge er det aldri langt til neste spisested.

 

• Et godt taktelt

• Opplegg for oppbevaring og tilberedning av mat

• markise og noen campingmøbler.

• driftsikker bil

• En telefonliste over LR-folk det kan søkes hjelp/trøst hos langs ruten.

• Minibankkort

 

JE

 

Takk for en god smørbrødliste! Blir nok en del netter på hotell også og det er mulig jeg sparer kronene og sover i telt på bakken istedet... 

 

3 hours ago, Stig said:

Enig med qcnr. De bildene du har lagt ut som inspirasjonskilder viser biler som er rigget for kjøring i tørre og varme strøk. Jeg ville aldri satset på å ha masse dall oppe takgrinda utsatt for norsk vær og klima. Det blir fort stygt, skittent og ødelagt. Spesielt hvis du også bruker bilen vinterstid. Mange kjører for eksempel med Hi-liftjekken ubeskyttet på takgrinda eller på bakdøra. Den blir rusten og fæl, og mekanismen tærer fast. Tenk bare på saltlaken på vinterstid... Og ikke minst er det ikke bra for kjøreegenskapene å ha de tunge tingene så høyt oppe.

Jeg ville begynt med et ordentlig system for bagasje inne i bilen. Solide kasser i et slags hyllesystem slik at alt er lett tilgjengelig og har sin faste plass. Det er tungvint å måtte lesse ut masse bagger og sekker bare for å komme til primusen og kaffekjelen som ligger innerst...

Jeg har brukt taktelt en sommer. Det var den største versjonen, med liggeflate på 2x2,4 m. Hele familien på fire fikk plass der. Det er fint til sitt bruk, men det blir veldig tungvint når du har leir, og kanskje må på butikken et ærend... Hvorfor ikke vurdere et Oztent på bakken istedenfor?

Et par reservedeler og verktøy kan være greit og ha med, for eksempel hjullager, med grease, og "hub nut spanner", multireim, vannpumpe etc....

Jeg liker ikke svære dekk og heving på en bil som skal brukes som turbil. Det har i grunnen ingen fordeler på en turbil slik jeg ser det. Noen synes det ser tøft ut, jeg synes det er litt harry. Det er fordi det kun er for utseende, men ingen økt funksjonalitet. En annen fordel med standard dekk, er at du kan da ha reservehjulet på panseret. Det fjerner mye vekt fra bakdøra og fordeler vekten på bilen bedre.

Reservekanner? På tur i Norge? Hvorfor det? Jeg har en dobbel jerrykanneholder for takgrind liggende. Har aldri sett noen poeng i å montere den. Den kan du få kjøpe for en billig penge hvis du, mot alle råd, allikevel vil ha dall oppå taket... Eneste bra med to jerrykanner på taket, er fordi da kan du skrive gin på den ene, og tonic på den andre, så sprer du i hvert fall litt glede!

 

 

 

 

Gode poenger her, takk! Jerrykanner er bare fordi jeg er så sløv på å fylle når jeg bør og det derfor kunne fungert som sikkerhet - men så er det jo bare å bli flinkere til å fylle regelmessig

 

3 hours ago, JokerS30 said:

 

Bare noe så enkelt som arbeidslys, blir et sirkus av all saltinga her. Baja-Designs, Rigid, Vision-X osv osv er gromt som pokker, men INGEN av de holder seg pene spesielt lenge.
Jeg har et sett Vision-X på taket, til nesten 13000kr, de er skikeklig anløpne og stygge etter få år.  Svært mange av lampene flasser, blir utette , syrefaste bolter viser seg ikke være syrefaste likevel, men bare rustfrie osv osv.

Hella har iaf skjønt NOE, og har lansert diverse lamper med kunststoffhus. Jeg har etpar sånne, og de lyser kanskje ikke så rått som de aller råeste, men jeg slipper iaf å ha en 2-3 år gammel bil til 360 000kr, der de dyre ekstralysene har flasset av seg halvparten av malinga si.....


Samme gjelder egentlig for takgrinder også. Pulverlakkerte stålgrinder varer til andre vinteren før de blir stygge, om de er i bruk etter min erfaring....

 

Har jeg igrunn tenkt på, men ikke til den grad du forespeiler her..! Minst mulig dall virker å være gjennomgående i tipsene her..! Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 22.42, county skrev:

Hevesett og store hjul.... 

Riktig,  og et telt fra xxl til kr 299,-. 

 

 

20190814_055255.jpg

På 12.11.2019 den 9.56, Jasswass skrev:

 

Ironi? Ser det jo ut som den @Fjell-Løpern har allerede har store hjul og muligens også er hevet...kanskje reversering av noe av dette er et godt forslag :-)

 

Store hjul og høyere tyngdepunkt er ikke akkurat oppskrifta for å lage god langturbil for Norge og andre land hvor lovlig kjøring stort sett foregår på vei av ymse slag. På langtur er for de fleste mindre lyd, mindre vibrasjoner, mindre vekt og mindre forbruk etc. å foretrekke framfor enda bedre offroadegenskaper enn en standard Defender allerede har.

Ønsker man lavere forbruk og mer comfort burde man jo heller velge en Dacia Duster... 

 

Har vel egentlig alltid foretrukket å sove i bilen eller ha med løst telt.  Utrolig mange no-camping-steder spesielt langs veiene i Sør-Norge. Å sove i bilen er mer diskret. 

IMG_0555.JPG

 

Favorittcamperen var 110 hcpu med Ifor Williams-topp. 

33_2122162976.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å montere større dieseltank?
Selv hadde het en tilleggstank i bakskjermen.  Jeg mener den tok  45 liter, og var helt ute av veien.
Dessuten ble tyngdepunktet for ekstra diesel veldig lavt. Og du slipper å ha to 4 kilos jerrykanner på taket. Med festeanordninger blir dette minst 50 kilo høyt oppe, og du får likevel med deg mindre drivstoff enn med en ekstra tank i bakskjermen..

Og skal du skikkelig langt bort fra plasser hvor du kan fylle diesel, så kan du bytte hovedtanken til en Long Range tank.  

Da kan du fylle 172 liter diesel.  Men husk at alt du skal ha med gir høyere vekt.

 

Ronny S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig vekt. Som flere ovenfor har vært inne på.

 

Minst mulig luftmotstand.

 

Altså kjøretøy uten alt mulig montert utenpå bilen. Og det som er montert må ha god kvalitet og tåle saltede veier (hvis kjøretøy) brukes om vinteren i Norge.

 

Har alltid brukt tid på å montere utstyr før tur, og demontert når hjemme. Slipper ekstra vekt og luftmotstand til dagligkjøring. Hvis kjøretøy skal brukes daglig også.

 

Kjører også litt mc, og man lærer seg at volum og vekt skal ned.
 

Teltet jeg bruker nå veier 998 gram inklusive stenger og plugger, dun-posen veier 1,1 kg (har hatt den siden 70-tallet, riktig rens/vask og god kvalitet), perkulatoren gir en kopp espresso, stormkjøkkenet fra -73 fungerer utmerket fremdeles, nå også med en etterinnkjøpt gassbrenner, ekstra stekepanne.

 

Lett turutstyr medfører også at man finner andre transportløsninger enn eget kjøretøy på de turene med lange transportstrekninger. Sist sommer tok jeg oppdrag med å kjøre et flyttelass, bil og lass levert i Halden og jeg leverte lass, og bilen også, i Harstad. Deretter hurtigbåt til Tromsø. Så buss til Alta. God samvittighet, flyttelasset skulle nordover og det skulle jeg og. Folk slapp å fly til Oslo for å hente bil og lass. Lånte bil i Alta, hadde bestilt leiebil. Men fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Besøkte «hele» Øst-Finnmark. Mange opplevelser, gode måltid, fine fisketurer og traff mange LR-folk og andre mennesker. Fly hjem, fant ingen Returbil som passet.

 

Har nå besøkt 400 av Norges kommuner.

 

Men har trappet ned på utstyr med årene. Og har redusert vekt på utstyret. Også redusert hva jeg har med.

 

Land Rover har høyt tyngdepunkt, som med fordel kan holdes så lavt som mulig. Standard dimensjon på hjul ser ikke så barskt ut, men i lengden sparer det unormal slitasje. Altså mindre reservedeler. Men reservedeler er greit å ha med.

 

Lykke til, som Gaute sier er det lurt å skaffe litt etterhvert

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...