Gå til innhold

Opgradere min Defender - tips


Fjell-Løpern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å tilbringe mine 5 uker med ferie i vårt langstrakte land i 2020. Så, fordi jeg sparer masse penger på å droppe dyre utenlandsferier og hotelldøgn tenkte jeg å oppgradere min defender til å bli en "overlander" slik at jeg (og dama) kan bo i bilen i mer eller mindre 5 uker. Fordelen er at jeg i kommende år også kan bruke dette i de helgene jeg er på fjellet og løper eller andre steder i fjellet/skogen i feriene.

 

Først og fremst ønsker jeg tips til hva som er "må ha" kontra "kjekt å ha". Jeg tenker å kjøpe et tak-rack og lurer på hva som er best? Videre tenker jeg et skikkelig telt til dette racket, igjen, tips hadde vært strålende :) Utover dette har jeg allerede bfg all terrains og vinsj. Kunne tenkt meg reservhjul bakpå, kanskje festanordning for ekstra diesel tanker samt et skikkelig lysrack til taket. Innvendig har jeg ikke tenkt så mye på..? Hva må man regne med å legge inn i en nøktern oppgradering?

 

Bilder for inspirasjon - og ser gjerne på deres løsninger!?!

 

Bilderesultat for defender overland

Bilderesultat for defender overland

Endret av Fjell-Løpern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skys the limit... trål youtube! Det er en tysk fyr, som jeg liker å følge (hjelper at jeg snakker tysk...) https://www.thesunnyside.de/

Han har bygget om sin bil til camper, og du kan følge hele prosessen ganske detaljert selv om du kanskje ikke skjønner alt.

4xoverland er også en kanal som man kan hente mye inspirasjon fra.

 

Ellers finnes det her så utrolig mange forskjellige løsninger.
Taktelt, vil du ha brett eller skiboks løsning? Skiboksløsningen tar mer plass, kanskje ikke like stilig når det er rigget men er en smidigere løsning på andre måter.
Trenger du rack som dekker hele taket?
Kun to seter? Eller vil du ha mulighet til å ha med passasjerer?
Med tanke på hvor du har lov å kjøre i Norge trenger du ikke winch egentlig, men ser nå at du har det allerede.

Du skal være ganske øde før tanken på 75 liter går tom.

Jeg tror mye av tanken for å få dette til å være vellykket er å luke ut alt man kanskje har lyst på, som bidrar til ekstra vekt som du ikke trenger.
 

Kanskje ikke veldig godt svar, men dette er jo noe det finnes egne dedikerte forum om siden temaet er så stort :)

Personlig ville jeg valgt bøyler fra feks mantec eller thule, og et James Baroud eller Magiolina taktelt.

https://www.overlanding.nu/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sannsynligvis utstyre defenderen din for 6 'dyre' utenlandsferier (ja, fordi Norge er billig...?) og fortsatt ikke være fornøyed.

Det nytter ikke å se på andre sine biler, kjøp in utstyr etter DINE behov og smak. Hva er det du Trenger, hva er det du har Lyst på,

hva er nyttig,  og hva er dyr pynt?

Ellers kan du brenne av så mye penger du har lyst til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for lydisolering og innvendig komfort, da det blir mange timer i bilen. 

 

Og et epplegg som gir dere god orden på pakkinga inni underveis. 

 

Bra lademuligheter til ymse stasj er bra. Kjøleboks og bord til koking etc. var gull på vår langtur i sommer. Samme med vanndunk på gunstig plassering. Ville vurdert eget strømopplegg med ekstra batteri til forbruk for neste langtur. 

 

Den har ganske bra rekkevidde i original stand, så ekstra tank har jeg ikke vudert for turer her på berget. Ei kanne på taket er jo et enkelt alternativ. Lys på taket er stort sett egentlig pynt i Norge sommerstid (noe annet sein høst og vinter), men takgrind og lave egnede bokser oppå til ting og tang er kjekt. 

 

Reservehjulsholder er bra for å spare hengslene på bakdøra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Jasswass said:

Gå for lydisolering og innvendig komfort, da det blir mange timer i bilen. 

 

Og et epplegg som gir dere god orden på pakkinga inni underveis. 

 

Bra lademuligheter til ymse stasj er bra. Kjøleboks og bord til koking etc. var gull på vår langtur i sommer. Samme med vanndunk på gunstig plassering. Ville vurdert eget strømopplegg med ekstra batteri til forbruk for neste langtur. 

 

Den har ganske bra rekkevidde i original stand, så ekstra tank har jeg ikke vudert for turer her på berget. Ei kanne på taket er jo et enkelt alternativ. Lys på taket er stort sett egentlig pynt i Norge sommerstid (noe annet sein høst og vinter), men takgrind og lave egnede bokser oppå til ting og tang er kjekt. 

 

Reservehjulsholder er bra for å spare hengslene på bakdøra. 

 

 

Takk for mange gode svar!

 

Glemte å nevne at jeg allerede har lydisolert bilen (og bygd anlegg samt DAB+ pioneer spiller), mange USB uttak, og har doble batterier som forøvrig bør byttes... Lys er til vinterstid i norge ja. Kjøleboks må nok kjøpes inn og vanndunk har jeg.

 

Jeg tenker i første omgang en heldekkende takgrind, skibokstelt til denne og bare stroppe fast en ekstra kanne evt.under er bilen forøvrig... 

deff1.jpg

58 minutes ago, qcnr said:

Du kan sannsynligvis utstyre defenderen din for 6 'dyre' utenlandsferier (ja, fordi Norge er billig...?) og fortsatt ikke være fornøyed.

Det nytter ikke å se på andre sine biler, kjøp in utstyr etter DINE behov og smak. Hva er det du Trenger, hva er det du har Lyst på,

hva er nyttig,  og hva er dyr pynt?

Ellers kan du brenne av så mye penger du har lyst til...

 

Joda, det er klart. Men norge er billig dersom handler på kiwi, sover i bilen og løper i fjellet om dagen...

Uansett, det er veldig lite man trenger, men så er det jo mye som også er litt lurt og som SER vanvittig kult ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg brukt pengene på en god, stille og romslig kjøleboks, et godt kokeapparat og gode madrasser (uavhengig av taktelt eller innendørs løsning). 

En god og trygg varmekilde kan være god for kveld og morgen mot nord og i høyden. 

Dashcam er "greit å ha" hvis noe dukker opp.

Bilen er forsåvidt det minste problemet i Norge :), men mulighet til å klatre på taket for å ta de gode bildene, godt vedlikehold for å slippe overraskelser og nok verktøy/deler til at ingenting går i stykker er praktisk. 

Mitt problem blir som regel at man har fyllt opp bilen så det ikke er plass til det man får lyst til å kjøpe/ta med underveis :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komressorkjøleboks. Minst 40 liter.

Markise. Helst en fox/bat wing som går over bakdøra, for det er der du må inn å hente alt.

En god primus. Jeg bruker en fra Coleman med to bluss som går på vanlig bensin.

Taktelt er smak og behag. Vi endte opp med frontrunner grind og 130 cm telt fra Colombus.

Grei plass til to som er venner men ikke så mye mer. Fordelen er at det ikke er breiere enn grinda.

Gå for hardshell telt! Det er mye enklere.

Lag gulv i lasterommet så du kan få ut utstyr uten å tømme bilen.

 

Skal du kjøre mye grusvei er det deilig å ha med seg en kompressor. Da kan du heve og senke dekktrykket etter underlag. Det gjør mye for kjøre komfort .

Ekstra dieselkanne ser tøft ut, men det trenger du ikke. Kjører du forbi en bensinstasjon og har halv tank fyller du ;)

Vi hadde med oss ei kanne til Island men brukte den ikke der en gang.

 

Vi starta med sånne bilferier for 10 år siden med en standard 110 og tunelltelt. Det var fine turer det også, så ikke fortvil om du ikke får kjøpt alt utstyr til første turen :P

 

Send gjerne en PM hvis du vil komme en tur til Asker og se på litt overlandløsninger :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grind i alu uten karmer.

Skibokstelt bak på grind med utgang minst for og side.

To alukasser foran  telt og tilgang fra teltet.

Kompressorkjøleskap

Vann dunk som passer innenfor bakre sidedør med tappekran.

Liten markise bak og evt en større på siden.

Foxwing er fin i relativt vindstille.

Ledpærer i kupelys og strømuttak bak inkl en håndlampe med krok og tynn ledning.

Lang nok til markiseopphenging mm og tynn nok til å lukke dører med kabel i klem.

 

Men å snoke litt rundt og se andres løsninger er lurt.

Så kan man plukke ideer og løsninger til eget behov.

Du skriver løping i fjellet og det gir nok noen andre utfordringer enn den gjennomsnittlige LR-eiers på villcamping .

Dusjsekk med festeløsning på grind ser jeg som en mulig ide. Ellers parkert på panseret for best oppvarming.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for alugrind..

Kollega har en relativt skikkelig helsveisa stålgrind på sin defender  - pulverlakka fra fabrikk, som han handla ny. Den har stått på der i ca 5 år nå, og er nå mer eller mindre utrusta, og må sandblåses og lakkes - om den fortsatt kan reddes.

 

Min har en alu grind med rustfrie bolter.. tror den har stått der siden ca 1999 når bilen var ny - litt misfarging i aluminiumen er det, men det er også alt. fantastisk mye bedre holdbarhet.

 

Den jeg har er fra Patriot i England.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎11‎.‎2019 den 15.14, Fjell-Løpern skrev:

 

Joda, det er klart. Men norge er billig dersom handler på kiwi, sover i bilen og løper i fjellet om dagen...

Uansett, det er veldig lite man trenger, men så er det jo mye som også er litt lurt og som SER vanvittig kult ut ;)

Den beste oppgradering, er å faktisk bruke bilen. Du trenger ikke en haug med ustyr for å overlaste bilen.

Har du sovepose, kokeapparat, stol, telt, etc så er du klar for tur. Gi bilen en god service og reis avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2019 at 9:06 PM, Fosen said:

Personlig ville jeg brukt pengene på en god, stille og romslig kjøleboks, et godt kokeapparat og gode madrasser (uavhengig av taktelt eller innendørs løsning). 

En god og trygg varmekilde kan være god for kveld og morgen mot nord og i høyden. 

Dashcam er "greit å ha" hvis noe dukker opp.

Bilen er forsåvidt det minste problemet i Norge :), men mulighet til å klatre på taket for å ta de gode bildene, godt vedlikehold for å slippe overraskelser og nok verktøy/deler til at ingenting går i stykker er praktisk. 

Mitt problem blir som regel at man har fyllt opp bilen så det ikke er plass til det man får lyst til å kjøpe/ta med underveis :)

 

 

Gode tips, kjøleboks må nok til ja, så får jeg se om jeg går for primus bare eller noe litt mer skikkelig. Nå skal ikke jeg kjøpe noe å ta med, men kan se for meg at det blir begrenset med plass om vi skal sove inni bilen.

 

On 11/9/2019 at 10:17 AM, smedenDY said:

Komressorkjøleboks. Minst 40 liter.

Markise. Helst en fox/bat wing som går over bakdøra, for det er der du må inn å hente alt.

En god primus. Jeg bruker en fra Coleman med to bluss som går på vanlig bensin.

Taktelt er smak og behag. Vi endte opp med frontrunner grind og 130 cm telt fra Colombus.

Grei plass til to som er venner men ikke så mye mer. Fordelen er at det ikke er breiere enn grinda.

Gå for hardshell telt! Det er mye enklere.

Lag gulv i lasterommet så du kan få ut utstyr uten å tømme bilen.

 

Skal du kjøre mye grusvei er det deilig å ha med seg en kompressor. Da kan du heve og senke dekktrykket etter underlag. Det gjør mye for kjøre komfort .

Ekstra dieselkanne ser tøft ut, men det trenger du ikke. Kjører du forbi en bensinstasjon og har halv tank fyller du ;)

Vi hadde med oss ei kanne til Island men brukte den ikke der en gang.

 

Vi starta med sånne bilferier for 10 år siden med en standard 110 og tunelltelt. Det var fine turer det også, så ikke fortvil om du ikke får kjøpt alt utstyr til første turen :P

 

Send gjerne en PM hvis du vil komme en tur til Asker og se på litt overlandløsninger :)

 

 

Kjøleboks virker å være en grei investering. Primus tror jeg muligens jeg går for ja og frontrunner grind med ikamper e.l. telt har jeg lyst på men jeg synes det er mye å putte ~40,000 på taket, da bør det i tilfellet brukes MYE. Gøy at dere har holdt på med dette lenge, kanskje jeg skal gå for en enkel løsning selv i år da vet jeg også om jeg (og spesielt dama) kan trives med en slik ferie :) 

 

On 11/9/2019 at 10:32 AM, gautes said:

Grind i alu uten karmer.

Skibokstelt bak på grind med utgang minst for og side.

To alukasser foran  telt og tilgang fra teltet.

Kompressorkjøleskap

Vann dunk som passer innenfor bakre sidedør med tappekran.

Liten markise bak og evt en større på siden.

Foxwing er fin i relativt vindstille.

Ledpærer i kupelys og strømuttak bak inkl en håndlampe med krok og tynn ledning.

Lang nok til markiseopphenging mm og tynn nok til å lukke dører med kabel i klem.

 

Men å snoke litt rundt og se andres løsninger er lurt.

Så kan man plukke ideer og løsninger til eget behov.

Du skriver løping i fjellet og det gir nok noen andre utfordringer enn den gjennomsnittlige LR-eiers på villcamping .

Dusjsekk med festeløsning på grind ser jeg som en mulig ide. Ellers parkert på panseret for best oppvarming.

 

Enig i de to første, bare synd at det er så dyrt... Led pærer var lurt

 

Joda, men jeg er flink til å bade i diverse fjellvann selv om det kan være kaldt..!

 

On 11/9/2019 at 1:54 PM, Camarogeddon said:

+1 for alugrind..

Kollega har en relativt skikkelig helsveisa stålgrind på sin defender  - pulverlakka fra fabrikk, som han handla ny. Den har stått på der i ca 5 år nå, og er nå mer eller mindre utrusta, og må sandblåses og lakkes - om den fortsatt kan reddes.

 

Min har en alu grind med rustfrie bolter.. tror den har stått der siden ca 1999 når bilen var ny - litt misfarging i aluminiumen er det, men det er også alt. fantastisk mye bedre holdbarhet.

 

Den jeg har er fra Patriot i England.

 

-Camarogeddon

 

Skal jeg ha grind luykter det veldig frontrunner i alu!

 

2 hours ago, qcnr said:

Den beste oppgradering, er å faktisk bruke bilen. Du trenger ikke en haug med ustyr for å overlaste bilen.

Har du sovepose, kokeapparat, stol, telt, etc så er du klar for tur. Gi bilen en god service og reis avgårde.

 

Joda, jeg har hatt en skikkelig service, hvor jeg byttet alt av oljer og filter, samt knokkelhus og full understellsbehandling. Neste ut er fjøringen...

Men jeg er i utgangspunktet enig, trenger ikke mye fancy for å få en fin tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har vært på Island og mye rundt om i europa. Mest med feriepakket bil, hund, unger osv. Har aldri hatt en Defender

som har sett ut som de i bildene. Men er enig at en god kjøleboks er gull og ha. Kanskje en jerrycan.

Ellers har din lokale campingsjappe alt annet du trenger.

Hvis ikke du planlegger å bo i bilen på en verdensomreise som varer i 3 år. Alt annet stjeler fra din reisebudsjett.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er sikkert nevnt. foruten takgrind og telt, og gode dekk ville jeg satset på

- kjøleboks

- kokemuligheter

- Kompressor

- dusje anordning

- takfeste for zages kasser for oppbevaring

- ekstra lys innvendig (bak)

- utvendig fester for vanntanker , finnes noe smale fine som jeg ikke huser navnet på

- Bygge en smart oppbevaringsløsning bak (skuffer med mer)

- strøm converter 12 til 220

- Ekstra batteri, kanskje en solcelle løsning

- feste for gassflaske

- Beskyttelse under bilen, dersom du skal litt offroad på fjell

- diverse fester og utstyr på takgrind (fronrunner er flott) for spade, øks og en jekk

- Monter litt lys på grida som lyser bak og fra siden

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, county skrev:

Hevesett og store hjul.... 

 

Ironi? Ser det jo ut som den @Fjell-Løpern har allerede har store hjul og muligens også er hevet...kanskje reversering av noe av dette er et godt forslag :-)

 

Store hjul og høyere tyngdepunkt er ikke akkurat oppskrifta for å lage god langturbil for Norge og andre land hvor lovlig kjøring stort sett foregår på vei av ymse slag. På langtur er for de fleste mindre lyd, mindre vibrasjoner, mindre vekt og mindre forbruk etc. å foretrekke framfor enda bedre offroadegenskaper enn en standard Defender allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om heving og store hjul gir en bedre turbil, blir fort litt topptung, med telt og lignende. og høyere å rekke opp. Men jeg skal jo ikke sin noe jeg har jo hevet og hatt store hjul på alle bilene min :-) tøft er det .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser godt og sover godt er grunnlaget for en vellykket tur tilstede.

Deretter ville jeg sørget for at bilen er god å kjøre og luket bort alle eventualiteter som kan ende med driftstans.

Resten kan fort bli litt overkill med mindre man har som mål å krysse kontinenter.

Det er også lov å ta inn på hotell med en god seng og dusj for husfredens skyld, og i Norge er det aldri langt til neste spisested.

 

• Et godt taktelt

• Opplegg for oppbevaring og tilberedning av mat

• markise og noen campingmøbler.

• driftsikker bil

• En telefonliste over LR-folk det kan søkes hjelp/trøst hos langs ruten.

• Minibankkort

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med gode, varme klær! Mye i ull, stillongs, superundertøy, regnklær, (også regnbukse når du kjører, det er tross alt en Defender, og det regner/snør ofte i Norge...), votter, lue,  sokker, solide sko med gode innleggsåler, batteri AA /AAA, hodelykter, 12V kompressor, verktøy... Og en Barbour-jakke gjør seg jo alltids, både i fjellheimen og på byen... Alt i en vanntett sekk/kasse, tar jo plass dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med qcnr. De bildene du har lagt ut som inspirasjonskilder viser biler som er rigget for kjøring i tørre og varme strøk. Jeg ville aldri satset på å ha masse dall oppe takgrinda utsatt for norsk vær og klima. Det blir fort stygt, skittent og ødelagt. Spesielt hvis du også bruker bilen vinterstid. Mange kjører for eksempel med Hi-liftjekken ubeskyttet på takgrinda eller på bakdøra. Den blir rusten og fæl, og mekanismen tærer fast. Tenk bare på saltlaken på vinterstid... Og ikke minst er det ikke bra for kjøreegenskapene å ha de tunge tingene så høyt oppe.

Jeg ville begynt med et ordentlig system for bagasje inne i bilen. Solide kasser i et slags hyllesystem slik at alt er lett tilgjengelig og har sin faste plass. Det er tungvint å måtte lesse ut masse bagger og sekker bare for å komme til primusen og kaffekjelen som ligger innerst...

Jeg har brukt taktelt en sommer. Det var den største versjonen, med liggeflate på 2x2,4 m. Hele familien på fire fikk plass der. Det er fint til sitt bruk, men det blir veldig tungvint når du har leir, og kanskje må på butikken et ærend... Hvorfor ikke vurdere et Oztent på bakken istedenfor?

Et par reservedeler og verktøy kan være greit og ha med, for eksempel hjullager, med grease, og "hub nut spanner", multireim, vannpumpe etc....

Jeg liker ikke svære dekk og heving på en bil som skal brukes som turbil. Det har i grunnen ingen fordeler på en turbil slik jeg ser det. Noen synes det ser tøft ut, jeg synes det er litt harry. Det er fordi det kun er for utseende, men ingen økt funksjonalitet. En annen fordel med standard dekk, er at du kan da ha reservehjulet på panseret. Det fjerner mye vekt fra bakdøra og fordeler vekten på bilen bedre.

Reservekanner? På tur i Norge? Hvorfor det? Jeg har en dobbel jerrykanneholder for takgrind liggende. Har aldri sett noen poeng i å montere den. Den kan du få kjøpe for en billig penge hvis du, mot alle råd, allikevel vil ha dall oppå taket... Eneste bra med to jerrykanner på taket, er fordi da kan du skrive gin på den ene, og tonic på den andre, så sprer du i hvert fall litt glede!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Stig skrev:

Enig med qcnr. De bildene du har lagt ut som inspirasjonskilder viser biler som er rigget for kjøring i tørre og varme strøk.

 

Bare noe så enkelt som arbeidslys, blir et sirkus av all saltinga her. Baja-Designs, Rigid, Vision-X osv osv er gromt som pokker, men INGEN av de holder seg pene spesielt lenge.
Jeg har et sett Vision-X på taket, til nesten 13000kr, de er skikeklig anløpne og stygge etter få år.  Svært mange av lampene flasser, blir utette , syrefaste bolter viser seg ikke være syrefaste likevel, men bare rustfrie osv osv.

Hella har iaf skjønt NOE, og har lansert diverse lamper med kunststoffhus. Jeg har etpar sånne, og de lyser kanskje ikke så rått som de aller råeste, men jeg slipper iaf å ha en 2-3 år gammel bil til 360 000kr, der de dyre ekstralysene har flasset av seg halvparten av malinga si.....


Samme gjelder egentlig for takgrinder også. Pulverlakkerte stålgrinder varer til andre vinteren før de blir stygge, om de er i bruk etter min erfaring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...