Gå til innhold

Traktor’n - flerbruks D3


silverminken

Anbefalte innlegg

Tenkte starte en liten tråd om D3’n min, som jeg tipper er slik mange nye LR-eiere tenker seg - dette er jo ikke noe prosjekt, men så baller det på seg. :)

 

Bilen ble kjøpt for fire år siden, 2006 modell som hadde rullet 120K. HSE modell, ikke så veldig godt holdt, men ganske grei. Rust som vanlig på disse når man ikke passer på (og det ser ut som ingen (eller fryktelig lenge siden) antirust...

 

Etter en sesong på lavprofil sommerdekk og altfor små piggdekk ble det viktig å få på noe ordentlig dekk. Gikk for Duratrac, og har kost meg med disse siden!

 

Etterhvert har mye artig skjedd i mitt eie:

- Borret opp alle glødeplugger

- Bytte kompressor etter altfor tung kulevekt ved flytting av tung campingvogn i fjellet ved å heve/senke (ikke smart)

- ...og mye annet - mest slitedeler egentlig..

 

Men så begynte jo bilen å brukes til så mye artig....

 

 

 

44C409A8-BCE7-4B11-8513-87D3902A60D9.jpeg

 

Er aktiv på fuglehundfronten, så da ble det viktig å få med seg disse på tur - to irske. Sjekket bredde og fant ut at det passer fint med en stor dobbel variocage. Så da ble det installert.

Bilen ble mye brukt til jakt og trening den første tiden.

 

 

F13FE5F4-9663-4931-B420-BBA7BA56B4E0.jpeg

Og selv en Discovery kunne sette seg fast, fant jeg ut - måtte trekkes ut av traktor.

CE5F2973-6C32-462D-8321-92D62E7936CA.jpeg

Men variocage bur i en Discovery betyr at det er masse ubrukt plass over burene, og nesten ingenting igjen av bagasjerommet (hvis man har felt opp setene). Dette er en 7-seter.... Så hvorfor ikke løfte opp buret og bygge noen skuffer under slik at mer plass blir utnyttet? Målte og mekket, og resultatet ble ganske bra synes jeg.

 

CB011C89-652E-4B19-8B5A-9866F588BB02.jpeg

E4693F08-0418-40E8-B056-663446FFDCC8.jpeg

2962F78E-43A1-483A-A41B-5494D55B5DB5.jpeg

C23FBE21-16A5-46F6-84B7-DB80FF2F678B.jpeg

Endret av silverminken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skuffene har vært vanvittig bra - anbefaler virkelig dette. Men så kommer jo etterhvert overlanding-følelsen og skaper nye behov....

 

Så takstativ ble neste greie... wingbar eller hva de heter ble anskaffet, og så ble det kjøpt inn taktelt og markise...

 

Monterte dette og tok en testtur - ble ganske bra.

 

Takteltet og markisen er fra teltkongen nede i Larvik.... Brukte _mye_ tid på å vurdere typen telt m.m. Og kom frem til at hardshell typen var det jeg ville ha, og at jeg ikke hadde helt budsjettet til å gå for James Baroud eller liknende.... Markisen er en 140 x 200 variant med telt. Fungerte suverent. Ble brukt på ferie i sommer med hunder, kone og datter med på tur.

D5EF8AD2-7E63-4FBE-97AF-4744E9121DF8.jpeg

Som så mange andre har jeg hatt trøbbel med webasto, så jeg har fulgt instruksjonene her på forumet til å overhale, og det gikk helt suverent - utrolig deilig å få renset dette og ikke en eneste feilkode eller stopp siden!

 

 

25F326F9-6B18-44DA-A0D6-A74A9F620593.jpeg

Etter å ha brukt 140 markisen en stund har jeg funnet ut at jeg heller ønsker en 270 markise, så tester ut det nå. Kjempeartig, litt mer strul med montering, men noe som gir litt annet bruksområde. Denne er fra han i Stjørdal som flere kjenner til...

 

 

A8844CA5-C8A3-4580-97F6-12D43B11DDE7.jpeg

....selv om 140 markisen + taktelt er mye raskere å få rigget og ganske kjekt.

 

 

F8F44B8E-17E8-4165-A0D0-DBB8BEBCBA3A.jpeg

Bilen brukes til alt mulig, 5 personer på golftur til Sverige med 5 stk golfbagger, traller, bagasje osv - utrolig mye man får plass til. Og sommerturer i Norge - Sjoa, Røros, Oppdal, Åndalsnes, Geiranger, m.m.

Jakt er noe bilen fungerer veldig bra til, mange turer på jakt, jaktprøver og treningssamlinger rundt omkring med ymse skogsbilveier, myr, Stein og ulendt terreng....

 

 

29BA30FA-F076-44AD-A1AD-F97005B02C36.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og nå, som det aller siste jeg har holdt på med, så har jeg montert et Traxide D3- BD KIT sammen med et Yellowtop batteri, for å få litt forbrukskapasitet med to uttak bak (kun forbruksbatteri) pluss en gunstig «trickle»effekt som gjør at startbatteriet stort sett er toppladet. Det måtte litt demontering til for å få kablet alt, men ikke altfor komplisert....

 

 

298F3401-9FDA-4937-88A3-50BDE3892CA3.jpeg

Veldig artig med dette kit’et - ble levert på ca 8-10 dager, og gir ett ekstra 12V uttak bak, og kopler om det eksisterende slik at begge uttakene går fra forbruksbatteriet. 

3FCD3294-0E32-45A0-9AF4-ECD5B7D4BF86.jpeg

Her fra Åndalsnes...

 

 

 

C7DEB5AB-1F38-4B35-AD2C-78F248E25D6F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og endelig har bilen fått en skikkelig runde hos Buskerud Antirust, så nå lukter det en slags fjøs, men godt å få alt behandlet skikkelig nå før vinteren, så holder vi alt litt i sjakk i alle fall.

18 minutter siden, jorgenht skrev:

Så bra med innredning baki der! Så ut som om du har kost deg med D3’en B):D

Ja, det fungerer veldig bra. Og jepp, denne bilen er kos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja traxide varianten jeg gikk for har også en liten kontrollboks (kjipt design, men det gjør ikke så mye) med liten LED på. Den viser om det lades ( > 13.2V) og dermed lades begge batteriene, eller om det forbrukes, og da blinker det slik at man kan forstå litt av hvilken kapasitet som gjenstår. Visstnok får Yellowtop batteriet en høyere spenning raskere, og det betyr at selv om det blir litt mye småkjøring til tider, så vil det «renne over» til startbatteriet. Morsomt å ha to uttak bak som man ikke trenger å være bekymret for (denne modellen kutter aux batteriet når det detter ned til en viss grense).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilke grenseverdier den har for varsling av overspenning? På D4 har det vært litt problemer med varsling om lav spenning ettersom ladingen på disse nye bilene er blitt ennå smartere. D4 har i tillegg batteriovervåkning som ikke gjør dette noe enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er unormalt at den lader litt over 15.5V nå som det er kaldt. Bør vel ikke lade så høyt over lengre tid. Vet du hvor gammel alternatoren er?

 

Funnet et sted på interwebben: "normal charge voltage for the D3 (has intelligent alternator) is between 14.5 and and ca. 15.2 Volt. If charge voltage is around 13.6 to 14.0V then the alternator is on its way out."

 

samme fyren nevner at "Charge voltage" måles etter oppstart når forbruket er høyest så kan sikkert gå under ved normal kjøring

 

https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/252869-Discovery-3-charging-voltage

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste seg etter å ha pratet med Tim hos Traxide at DT90’en var programmert for D4, ikke D3, og at D3 alternatoren til tider har langt høyere spenning enn D4. Derfor var «min» DT90 feilaktig programmert til CUT-off på lavere spenning enn normalt. Han sender en ny IC med D3 programvaren (som tillater opp til 15.7V fra alternatoren) som jeg må bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...