Jump to content
LRforum
Tore LR

Dieselpumpe som bærer seg (Td5)

Recommended Posts

Defender 110 2002, Td5.

Merker ingen symptomer eller fusking på bilen, men dieselpumpe lager mye lyd ved oppstart og en god stund etterpå. Noen som har gode teorier? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor langt har bilen gått?  Er pumpa byttet tidligere?  Dieselfilter byttet jevnlig?

 

Ronny S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gått 230000, vet ikke om den har blitt byttet. Jeg skifter filter én gang i året, på senhøsten. Står for tur nå. Kan kanskje være en del gøgg der? Blandet med vann? Det har jo vært litt kaldere siste dagene, så kanskje pumpa sliter med å pumpe diesel gjennom et halvfrossent filter? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filterskift først.

Så kan man vurdere pumpe.

Noen pumper er støyende hele livet.

Andre er det når de nærmer seg graven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekjent med Defender td5 klagde over ulyd fra bilen når de satt på tenningen . Kunne vist høre det mens motor gikk også. Min fjerndiagnose var dårlig pumpe. Så gikk det et par uker så ringte vedkommende og sa at lyden var borte men bilen startet heller ikke... 

Så kan være verdt å bytte før man blir stående et upassende sted. Jeg byttet pumpe via hull i gulvet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filterbyttet funket! Satte i nytt filter, fylte det opp med diesel, kjørte lufterutinen to ganger. Lyden ble borte og bilen går (fremdeles) som ei kule. Okay, men litt saktegående kule, da :-)

 

Men, lurer litt på - finnes det noen kjente symptomer på dieselpumpe som er ferd med å ta kvelden? Eller er det bare brått slutt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Discoen (Td5) kom symptoma saaakte. Ingen ulyd. Litt sløvare i avtrekket, litt tregare til å gire. Kjente på det i fleire dagar. Såpass utydeleg oppførsel at eg trudde det var girkassa som var gåen då bilen vart umogeleg å køyre. Kom ikkje over 3000 o/min og kom ikkje opp i fart. Feilsøkte og styrte på i vekesvis før bilen tilslutt ikkje starta og det vart innjøpt ny pumpe. Det var den originale. Pumpe nr to heldt berre ei kort stund før ho slutta å virke frå eine dagen til den neste. Fekk knapt eit forvarsel, men det var vel litt skriking.

I protest kjøpte eg den billegaste pumpa eg fann, den hylte frå første pump, men den har fungert i eit par år utan eit feilslag til no.

Men har ei reservepumpe i garasjen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde ulyd i pumpa og bytta den, det hjalp ingen ting,  den nye pumpa skreik like mye. Det viste seg at det var dysetettingene som var årsaken. Det var luft i systemet og pumpa skrek. Den var da også til tider vanskelig å starte, det ble, naturlig nok, bare verre og verre. 

Fikk da byttet kobber skiver og o ringer, og bilen ble som ny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...