Gå til innhold

Dieselpumpe som bærer seg (Td5)


Tore LR

Anbefalte innlegg

Gått 230000, vet ikke om den har blitt byttet. Jeg skifter filter én gang i året, på senhøsten. Står for tur nå. Kan kanskje være en del gøgg der? Blandet med vann? Det har jo vært litt kaldere siste dagene, så kanskje pumpa sliter med å pumpe diesel gjennom et halvfrossent filter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent med Defender td5 klagde over ulyd fra bilen når de satt på tenningen . Kunne vist høre det mens motor gikk også. Min fjerndiagnose var dårlig pumpe. Så gikk det et par uker så ringte vedkommende og sa at lyden var borte men bilen startet heller ikke... 

Så kan være verdt å bytte før man blir stående et upassende sted. Jeg byttet pumpe via hull i gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filterbyttet funket! Satte i nytt filter, fylte det opp med diesel, kjørte lufterutinen to ganger. Lyden ble borte og bilen går (fremdeles) som ei kule. Okay, men litt saktegående kule, da :-)

 

Men, lurer litt på - finnes det noen kjente symptomer på dieselpumpe som er ferd med å ta kvelden? Eller er det bare brått slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Discoen (Td5) kom symptoma saaakte. Ingen ulyd. Litt sløvare i avtrekket, litt tregare til å gire. Kjente på det i fleire dagar. Såpass utydeleg oppførsel at eg trudde det var girkassa som var gåen då bilen vart umogeleg å køyre. Kom ikkje over 3000 o/min og kom ikkje opp i fart. Feilsøkte og styrte på i vekesvis før bilen tilslutt ikkje starta og det vart innjøpt ny pumpe. Det var den originale. Pumpe nr to heldt berre ei kort stund før ho slutta å virke frå eine dagen til den neste. Fekk knapt eit forvarsel, men det var vel litt skriking.

I protest kjøpte eg den billegaste pumpa eg fann, den hylte frå første pump, men den har fungert i eit par år utan eit feilslag til no.

Men har ei reservepumpe i garasjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ulyd i pumpa og bytta den, det hjalp ingen ting,  den nye pumpa skreik like mye. Det viste seg at det var dysetettingene som var årsaken. Det var luft i systemet og pumpa skrek. Den var da også til tider vanskelig å starte, det ble, naturlig nok, bare verre og verre. 

Fikk da byttet kobber skiver og o ringer, og bilen ble som ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...