Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Evo16v

2010 Land Rover Discovery 4

Recommended Posts

Strengt tatt ikke prosjekt, men har vært eier av bilen i snart 8 år og ble nysgjerrig på hva bilen har kostet meg i vedlikehold. Gikk gjennom kvitteringene og tenkte det kunne være interessant for andre å se hva det koster å eie en sånn bil.

Med unntak av første servicen som var i garantitiden og girkasseflush, så har jeg gjort alt vedlikehold selv. Deler og olje er i hovedsak kjøpt fra famousfour, advancedfactors, Lrbutikken og billigbilpleie. Spesialolje for transferkasse, servo og et par deler har jeg kjøpt hos LR forhandleren.

 

Bilen er altså en 2010 Discovery 4 tdv6 (245hk) og 6 trinns automat, med 143 000km på telleren. Jeg kjøpte den i Januar 2012 for 560000kr og den hadde da gått 36000km.

 

Når jeg tar service følger jeg dette skjemaet: https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/10002/D4 Maintenance service Sheet from MY10.pdf

I tillegg rengjør jeg og justerer parkbremsesko hvert år, smører giroverføring, smører ledd på rattstamme og renser map sensor.

 

Her er oversikten, skal oppdatere denne etterhvert som ting dukker opp. Mangler kvittering på et par ting og har satt pris etter husken, har vel også byttet noen vindusviskere og lyspærer.

Priser er inkludert frakt og moms på deler.

image.png

 

Snitt på litt over 11000kr i året er egentlig ikke så ille, men kjører ikke stort mer enn 12k km i året og nærmer meg vel et punkt der utgiftene vil øke litt.

 

Har hatt særdeles litt tull med bilen i de årene jeg har hatt den, det jeg kommer på er:

- Defekt interiørlys i høyre dør, måtte bytte ledningsnett med tilsammen tre lamper.

- Øvre bakluke åpner seg kun ved bruk av nøkkel, her var det ledningsbrudd i bakluka og det har skjedd to ganger.

- Mistet lyset i speedometernåla, byttet lysdiode. Denne hentet jeg fra ledningnettet til interiørlyset jeg byttet, så det kostet ingenting.

- Speiljustering sluttet å virke, ledningsbrudd.

- Parksensor foran, byttet sensor, men også her var det ledningsbrudd som var årsak.

- Selvfølgelig byttet skiver, klosser osv.

 

Så er det et par ting som ikke er helt i orden.

- Oljesvetting fra kabelgjennomføring til nivå/temperaturvakt på mototolja, her har jeg byttet o-ring flere ganger, men fortsatt svetting. Blir gjort nytt forsøk med blåsilikon.

- Plystrelyd i motor, har vært sånn i mange år. Lett mye etter lekkasje, men finner ikke noe. Mistenker crossover pipe, men bilen har fungert helt fint med denne lyden, så blir vel værende sånn til det må gjøres andre større reperasjoner.

- Så fikk jeg min første varsellampe i går og det var voldsomt mye feil på en gang. Girkasse, bremser, fjæring osv. slettet alle feil og har ikke fått ny feil. En av feilmeldingene gikk på bremselysbryter, så prøver å bytte den hvis problemet kommer tilbake.

 

Bilde

DSC_0089.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fin oversikt!  Du er fortsatt på alt originalt i understell - det er imponerande!  Det er langt unna det eg og andre har klart med D3 - er kanskje noko i dette at det oppgraderte deler på D4 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, jschille skrev:

Fin oversikt!  Du er fortsatt på alt originalt i understell - det er imponerande!  Det er langt unna det eg og andre har klart med D3 - er kanskje noko i dette at det oppgraderte deler på D4 ?

Ikke funnet noe feil i understellet, virker fortsatt fin å kjøre, men kan jo bli gradvis dårligere uten at en legger merke til det. 

Prøver å ha litt oversikt over hva som pleier å ryke, kommer f.eks til å bytte dynamo i vinter selv om den fortsatt virker, ser det er mange som ryker rundt 150000km.

 

På 5.11.2019 den 8.39, jorgenht skrev:

Stålkontroll. Imponerende! :o

Tja, når jeg skrur selv, så må jeg nesten ta vare på kvitteringene. Kanskje ikke like mye verdt som et stempel i serviceheftet, men det er da ihvertfall bedre en ingenting :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min lr4 2010 kjøpt for 5 år siden gått ca 35 000 og nå 140 000. Jeg fikk litt noya når jeg leste hvor mye problemer det var med lr3 rett etter jeg hadde kjøpt denne. 

Men jeg har knapt byttet deler utenom service ting på min før siste året 

Byttet luft mengde måleren i fjord og kalipperene frame i år 

A bære armene framme ettersom skruene hadde rustet fast og ikke mulig og gjøre gjul stilling ser samme sykdommen er bak 

Utenom dette nada problemer med denne bilen. Så jeg tenker snart å bytte denne til en 2016 model 4 nr 5 må jeg se en stund til før jeg  vurderer den

Er jo gode bile dette

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme erfaring som meg, veldig lite tull.

Begynner å lure litt på kalipperene foran jeg også, virker som nedre stempel på høyre side sliter litt med å returnere, og det hjelper ikke å bevege på det for å løse det litt opp. Mulig det blir bytte snart.

Bolter i understellet sprayer jeg med WD40 et par ganger i året, i håp om å unngå problemene du har opplevd der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...