Gå til innhold

Vibrasjon etter verksted - L405


Jak

Anbefalte innlegg

Nettopp forlatt min gode MB GL med alltid strøken service, til fordel for L405 14 mod. 100000 km. Strøken - helt til jeg måtte på verksted for å skifte et kamera foran og bak, og sette inn DAB +. Ble anbefalt et mindre ikke-merke verksted et stykke vest for Oslo pga. kortere ventetid. NOK 32.000 skulle de ha etter først å ha tatt en diagnose. Og så måtte de neste gang ha den over natten. Selv om de sa de foretok diagnose første gangen, var det plutselig ikke bare kamera men også ledningsettet som var gåent sier de da jeg skulle hente bilen. Så de fikk ikke reparert foran. De håpet jeg ville måtte komme tilbake. Og så da jeg kjører hjem merker jeg plutselig vibrasjoner ved ca. 60 km/t. Fra å ha vært som fløyel, blir jeg nå uvel. Jeg ringte og de sa de måtte løsne venstre hjul foran for å komme til det kamera de ikke fikk byttet. Vel hjemme tar jeg hjulet av og på igjen for å sjekke om hjulet bare var feil satt på (og sjekket om noe avbalansering var falt av). Hjalp intet. Og for meg ser det heller ikke ut som innerskjermer eller annet er rørt. Jeg har klaget, men til ingen nytte. Føler at jeg er ført bak lyset. Jeg stoler ikke på dem. Blir usikker på hva de egentlig har gjort med bilen. Har jeg bare uflaks med mitt første RR verksted? Kan de ha skadet noe med vilje for å få mer penger ut av meg? I så fall - hva? Kan de ha kjørt bilen "vilt" det døgnet de beholdt den? Eller hva annet enn ubalanse i hjulet kan forårsake denne vibrasjonen? Virker veldig snodig at en vibrasjon plutselig dukker opp etter verksted. Noen tips? Og også hvor jeg kan levere den (et annet verksted i Oslo/Bærum) for å få konstatert hvorfor denne vibrasjonen plutselig har kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til L405, og hva som eventuelt gjerne lager vibrasjoner i denne. Også er spørsmålet om det er en kraftig vibrasjon som brått oppsto, eller om det er en svak vibrasjon som du kanskje først la merke til fordi du var litt ekstra oppmerksom etter verkstedbesøket. 

 

På D3/D4 er jo hånbremsen en ting som plutselig kan begynne å lage vibrasjoner, men da merker man gjerne også at det er en viss varmeutvikling der bak. Sliten mellomaksling er også en gjenganger på D3/D4, men det er gjerne en vibrasjon som kommer "snikende", men har ikke hørt at dette er et problem på L405.

 

Vet jo ikke hvilket verksted du har benyttet, men personlig har jeg brukt Techno Classic en del og har vært godt fornøyd med de.

 

Om bilen har vært kjørt mye burde jo kunne avsløres av kilometerstand. Reparasjonen du nevner her burde jo ikke være noe som krever særlig prøvekjøring. Og det er jo ikke sikkert at de har tatt ned innerskjerm. Kan være at de fikk sett nok med skjermen på til å se at de ikke kunne gjennomføre reparasjonen. Men det blir jo gjetninger siden jeg ikke kjenner bilen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng. Særlig siden jeg følte meg lurt, er jeg kanskje ekstra følsom på mulige feil. Samtidig hadde jeg mye vibrasjonsgreier med min forrige GL, så det sitter lett tilgjengelig i kroppen. Har bestilt time i dag på et annet verksted for å dobbeltsjekke. Kan ikke forstå hvordan man kan konstatere at en ledningsett i støtfanger er defekt uten å måtte fjerne innerskjerm når man sier at man har måttet ta av forhjulet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være paranoid. Og velkommen til forumet forresten. :)

 

Alltid greit å få en "second opinion". 

 

En ting som du kan sjekke. Hjul. Har selv opplevd at hjulene har blitt avbalansert helt greit, og har vært tilsynelatende vibrasjonsfrie, også har det kommet noe snikende. Og joda - brått er det ubalanse i hjulene. Om det er at en del dekkverksteder fortsatt sliter med såpass store hjul som vi har på bilene våre, eller om dekkene kommer i ubalanse over tid (skjønner ikke helt hvordan det kan skje) vet jeg ikke, men jeg har hatt MYE ubalanse i hjul som ikke har mistet lodd...

 

Kan hende det er noe så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 18.41, Jak skrev:

Gode poeng. Særlig siden jeg følte meg lurt, er jeg kanskje ekstra følsom på mulige feil. Samtidig hadde jeg mye vibrasjonsgreier med min forrige GL, så det sitter lett tilgjengelig i kroppen. Har bestilt time i dag på et annet verksted for å dobbeltsjekke. Kan ikke forstå hvordan man kan konstatere at en ledningsett i støtfanger er defekt uten å måtte fjerne innerskjerm når man sier at man har måttet ta av forhjulet. 

Kjøpte du bilen privat?

2013 modellene har vel vært kjent for noe krøll slik det ofte er med mer tidlige utgaver. Har ikke hørt om akkurat dette du nevner.

Hvordan er det med ’’interiørknirk’’ i din 2014 mod? De sier byggekvalitet er bedre på 2014 og nyere enn på de tidlige utgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

takk for velkomsthilsen:D. Har nettopp vært på Oslo Felgretting. de er serviceorientert og interessert . konstaterte at to av hjulene hadde sleng. Felgene var strøkne og uten noe sleng/kast. Satte de to dekkene som hadde sleng bak. Blitt bedre nå. Men de fant at original størrelsen skulle være 255/65/20. og Nokia som står på er 265/50/20... og mente de var ulovlige - da de avviket nesten 8%??  noen som har råd om jeg burde bytte dem ut (også fordi de fant at dekkene på var produsert uke 17 i 2012)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dekkdimensjonen på noen av bilene som ligger på finn.no.  Det er tydeligvis oppgitt feil dimensjon på noen av dem.  Jeg er ganske sikker på at korrekt dimensjon er 255/55-R20 men ser at noen har 255/65-R20 i vognkortet.  Det er 6,5% forskjell mellom disse to.  Dette ligner veldig på en skrivefeil.

265/50-R20 er 2% for smått men godt innenfor det lovlige avviket på 5%.  Men bytt dekk.  Er det sleng i dekkene kan du slenge dem og kjøpe nye.

 

Du kan sjekke din egen ved å se i vognkortet og på https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

 

Dette med alder er omdiskutert.  Dekkbransjen bruker dette med aldring for alt det er verdt for å selge nye dekk.  De siste årene skal aldringsegenskapene ha blitt bedre.  Dessuten betyr det mye hvordan dekkene er blitt lagret og når de ble tatt i bruk første gang.  7 år gamle dekk er ikke nødvendigvis for gamle men er historikken ukjent ville jeg nok byttet uansett.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar. Siden forrige eier nettopp har byttet sommerdekk til 275/40/22 passer det med at standarddekk er 255/55/20 da dette har nesten samme omkrets. Tror også at det faktisk er skrivefeil i vognkortet. Det står her at alternativ til oppgitt standard; 255/65/20, nettopp er 275/40/22...? og da blir det nesten 8% avvik! 

Og hvis det er feil i vognkortet er både sommer og vinterdekkene som fulgte med bilen med nesten samme omkrets og dermed lovlige. Ellers mente Oslo Felgretting den lille slengen i vinterdekkene bak ville bli absorbert av luftfjæringen på en bil som dette. Og dekkene ser nesten nye ut og er av de beste (Hakkapelitta). Han sa at tester viser at bremseeffekten på halvslitte kvalitetsdekk overgår samme for nye "kina" dekk...

 

Så er det rett dimensjon, kanskje jeg beholder dem ut sesongen... hvis de da ikke ødelegger den nydelige følelsen av flyt som bare RR klarer å skape...

 

Hvis det er noen som med sikkerhet kan bekrefte at det faktisk står feil i vognkortet, hører jeg det gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dekk tåler å bli gamle uten at gummien blir hard eller sprekker opp.

 

Hakka blir raskt hard i gummien og mister elastiteten på lamellene. Stryk hardt over knastene, kjenner du at de gir etter, kan sammenlignes med å bla over en samlet kortstokk, så vil jeg tro de fremdeles gir friksjon mot underlaget. Er de stive uten at lamellene gir etter tror jeg du har dekk som gir lite grep.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 9.34, Jak skrev:

Takk for flotte svar. Siden forrige eier nettopp har byttet sommerdekk til 275/40/22 passer det med at standarddekk er 255/55/20 da dette har nesten samme omkrets. Tror også at det faktisk er skrivefeil i vognkortet. Det står her at alternativ til oppgitt standard; 255/65/20, nettopp er 275/40/22...? og da blir det nesten 8% avvik! 

Og hvis det er feil i vognkortet er både sommer og vinterdekkene som fulgte med bilen med nesten samme omkrets og dermed lovlige. Ellers mente Oslo Felgretting den lille slengen i vinterdekkene bak ville bli absorbert av luftfjæringen på en bil som dette. Og dekkene ser nesten nye ut og er av de beste (Hakkapelitta). Han sa at tester viser at bremseeffekten på halvslitte kvalitetsdekk overgår samme for nye "kina" dekk...

 

Så er det rett dimensjon, kanskje jeg beholder dem ut sesongen... hvis de da ikke ødelegger den nydelige følelsen av flyt som bare RR klarer å skape...

 

Hvis det er noen som med sikkerhet kan bekrefte at det faktisk står feil i vognkortet, hører jeg det gjerne!

Prøvde sitere og svare, men du er lik resten av klientellet her før du har begynt. 

 

Endret av LR4_Norway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...