Jump to content
LRforum
StenAwesome

Min første Land Rover Defender :p

Recommended Posts

Litt om ka æ gjør med bilen å fortell litt om probleman man treff på!

Å dettan er gammel bilen til MrVikan!

Jobba i verkstedindustrien så er vant med å finn gode løysninge å få ting på stell! 

Og det har sannelig vært ei utfordring å lær sæ alt om en landrover "fellen" å finn ut korsen man ska gjør alt.

Men er jo en fantastisk bil å skru på!

Og etter 3-4 helge under bilen så har man funne utrulig mange ting som må vedlikeholdes å kor enkel å solid di bilan er vess man bære hold teng vedlike.

Bilan er gjort veldig kul fra tidligere eier men teng i drivverk,karroseri å lekkasje på motoren er det gjort lite med så er mye å ta førr sæ.

Men det hjelp på at dela fra england er bellig å arbeidsløsta stor! At man kun kjøp så mye greier til en bil det vest æ ikke :D

 

Er mye korrosjon på karroseri å rust på visse plasser inne i bilen, men er understelsbehandlet tidligere så er kun hold i front å bakfanger!

 

Etter mye feilsøking så har æ funnet disse feil å utbedra litt.

Teng som er bytta på defendern!

 

Byttet alle hjullager med tettering

Bremseklosser

Bremsecalipra

Bremseskive

Thermostat

Grundig motorvask

Justert ventiler å satt på plass to ventilhetter (noen som har opplevd at hettene som står mellom ventil å vippetøy har hoppet av? 

Di små retur slangene på kjølevannet

Olje og diesel filter

Luftfilter

Ned med bunnpanne for å ha ny pakning på

Oljelekkasje fra oljetrykksgiver

Slangene mellom oljekjøler å oljefilter

Gummidemperne til luftfilteret

Tettet alle skøytene i taket

begge drivakslingene bake m/forsterkede flenser

Byttet bremseskjold

Ny motorolje å kjølevæske på 278000km

Byttet olje på differentialene og tettet lekkasje rundt fylle plug

Byttet vindusviskerarm å boss til vindusviskerarm

Laget konsoll for CD-spiller

Dørpakninger men med slakke hengsler vart det ikke 100%

Byttet o-ring til veivhusventilasjon å slanger

 

Gjerne kom med tips å triks!

 

 

 

 

 

IMG_0416.JPG

IMG_0428.JPG

IMG_0436.JPG

IMG_0438.JPG

IMG_0490.JPG

IMG_0493.JPG

IMG_0494.JPG

IMG_0499.JPG

IMG_0787.JPG

IMG_1331.JPG

IMG_1992.JPG

IMG_1993.JPG

IMG_1995.JPG

IMG_1996.JPG

IMG_2033.JPG

IMG_2053.JPG

IMG_2059.JPG

IMG_2060.JPG

IMG_2061.JPG

IMG_2063.JPG

IMG_2065.JPG

IMG_2070.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2129.JPG

IMG_2131.JPG

IMG_2139.JPG

Edited by StenAwesome

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hettene på toppen av ventilene forsvinner fort når klaringen blir for stor.

Ja,og så mekanikerfeil , da.

 

Dette blir bra til slutt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, gautes skrev:

Hettene på toppen av ventilene forsvinner fort når klaringen blir for stor.

Ja,og så mekanikerfeil , da.

 

Dette blir bra til slutt.

Fant den eine hetta når æ hadd nede bunnpanna, skjønt æ kor den kom ifra! Så når æ tok av ventildekselet så mangla æ to å den andre fant æ mellom støtstanga å toppen
 

 

1 time siden, jorgenht skrev:

Denne har en tråd her inne fra tidligere? 
Gratulerer med fin bilB) 
 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/89141-1997-defender-110-ttt-prosjekt/


ja, stemmer det! Er gammel bilen til mrvikan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter æ justert ventilan i helga så ser æ før en stor forskjell et oljebytte gjør med motoren! Nu va ikke ventilen dekt med med svart å kondensfylt olje!

 

Nån som har tanke om kor ofte dysen burde justeres?

 

DADB116D-A571-474C-9F4F-7E069209D3A1.png

F6A8AC7C-11C7-4DA7-867E-844D35FACD86.jpeg

8703F11E-D76C-4BB0-AFFF-BE896CBBBCFD.jpeg

4E7D47EE-FD7E-4A3F-BEF9-4F7D3FEE037D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenkt æ sku del det litt meir opp å kanskje fortell framgangsmåten når æ bynt å se på bilen! 
Sia æ ikke vest alt førr mye om den hær bil typen så bynt æ sakte men sekkert å se på korsen bilen va oppbygd og ka som egentlig trengt å bestilles før en eventuell EU-kontroll.

Æ starta med å lag et lite dashbord til bilen førr å få et meir røddigere look å tilslutt få plass til alle knappan å måleren som er litt vektig å følg med på:D
Laga det i 3mm alu å brukt ei knekka førr å lag vinklan å når di siste tengan er kommen inn så skal æ varm den opp å bruk ei stålbørste førr å få børsta alu looken!


Gjerne fortell om bellig å kule målera å brytera!

11A68DC1-4BEC-43F4-8F20-9F8F16772ECC.jpeg

B1C41A4A-D973-4BCE-B7E6-FA8A393B55C2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte av hjullager/bremseskiver/bremsecalipre/klosser

 

Hadde planlagt å bytte hjullager framme på venstre siden etter et havari på en teltur. 

Er heilt utrulig kor lenge bilen har kjørt på nesten bære et av hjullageran.

 

Nu er det vell mange som har erfaring med skruing på defender men tenkt æ sku nu legg ut korsen framgangsmåte æ brukt!

 

Når man ska skru på en defender som er fra 1997 som ikke er gjort så mye med så må man ha et par forhåndsregla!

Fikk erfar fort at skruan som hold bremsecalipern rusta fort, å særlig høyre sia har rusta værst. 

 

  • Bestill alle delan å skruan som må løsnes når man skal bytt hjullager
  • Vest man merka at skruan er bynt å bli rund på haue så må man bære varm di rød med en gang å vent tell det bli kaldt så løsna di somregel veldig lett å man får banka på en mindre kopp vess det trengs
  • Kjøp skruan til calipern
  • Når man ska bytt bremseskive så merka æ også at bremseskiva kun sett fast på spindelen, så dær er der bære å spray på med rust-of å varm bremseskiva rød å la det kjøl sæ ned så bank den ut med en messing dor
  • Sjekk tilstand på bremserøran (æ hadd to som mutra satt fast på røret)
  • Ha dremmel klar vess lageret har reve sæ fast på akslingen
  • Husk et skikkelig bra fett, å vær nøye med moment på mutren til hjullageran å boltan til caliper å drivakselflens
  • Bearmach i england har utrulige prisa, å autodoc i tyskland

Må sei at doble hjulager er genialt, hjelpa nok bra på når man har litt større hjul på!

Oppdaga også at drivakslingan bake å flensan va heilt nedslett. På den eine sia så har det ikke vært lenge før at drivakslingen har snurra rundt inni flensen, splinen inni flensen va skarp som hai tenner :P  

 

 

IMG_0484.JPG

IMG_1992.JPG

IMG_1993.JPG

IMG_1995.JPG

IMG_2032.JPG

IMG_2033.JPG

IMG_2131.JPG

IMG_2029.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...