Gå til innhold

Disco 4 - treg start


Tigerpus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig kjøpt en 2011 mod. Discovery 4. Herlig bil , men den har noen problemer :(

Den starter tregt, både når den er kald og varm. Hjelper litt å slå på tenning først. Den har startknapp.

 

Har hatt bilen på verksted for en sjekk. De mente det kunne være høytrykkspumpe, men måtte feilsøke mer.

Litt redd for å sette bilen på verksted for videre feilsøking da det fort kan bli noen timer, så prøver å sjekke litt selv først.

Har søkt på flere forum, men ikke funnet noen som har hatt akkurat samme problem.

Det kom ikke opp noen feilkoder på verkstedet.

 

Er det noen av dere som har vært borti lignende? Eller evt. har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke selv? 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke D4, men D3 :)

Mulig den kan oppføre seg slik hvis det er lenge siden bytte av dieselfilter eller hvis det er uoriginalt. 
Hvis det er likt som på 2007 og senere, er det enkelt å bytte. Regner du en time, har du god tid. Det sitter midt under bilen, høyre side, bak et skjold over en vange. Må ned med plastdekslet (på D3) under bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evo16v skrev:

Sånn ca hvor lang tid "kinner" motoren før den starter? 

Egentlig ikke så mange råd, men dårlig batteri kan jo føre til mange rare feil. Så kan jo prøve å lade det.

 

Amen. Sjekk batteri og dieselfilter først. Dernest er det jo et spørsmål om tilstanden på glødepluggene nå som det begynner å bli kaldt. Om alt er i vater så skal ikke motoren dra mange omdreininger rundt før den starter. Vil vel anta at min D4 starter på omlag et sekund eller så etter at eventuell gløding er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselfilter skal være byttet når den var på service i September. Jeg spurte verkstedet om batteriet, men han sa det var ok.

Kan jo uansett prøve å lade det. Ser det står i boka at man skal ta batteriet ut av bilen for å lade, er det nødvendig?

 

Tror den "kinner" flere sekunder før den starter. Jeg skal ta tida og også sjekke i hvilke situasjoner det er verst.

 

Har tatt det opp med selger og han sier den har vært litt treg å starte lenge...

Ser i historikken at det ble feilsøkt på det når den var på verksted i Mai i år. 

De leste av feilkoder og fikk opp feil på kjølesensor eller ledningsnett. Kjølesensor blir byttet, ingen forskjell i treg start, men riktig temperatur nå.

Så sjekket de tydeligvis ikke noe mer. 

 

Glødeplugger ble nevnt på verkstedet i forrige uke, men han trodde egentlig ikke det var det siden den også starter tregt når den er varm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til d4, kun D3, men jeg tenker at det kan ha noe med fuel return å gjøre, eller at den lekker fuel tilbake til tanken fra HPFP. mener at det skal sitte en one way valve der som sørger for at dette ikke skal skje at fuelen renner tilbake i tanken av den enkle grunn at HPFP ikke liker å gå tørr.  Ren hypotese.

Skulle vært artig å sett hva fuel rail pressure er før du cranker, under cranking og når du stopper den for å se hva som skjer med trykket. Kan være noe der.

Du nevner noe om feil på kjølesensor. Kan tenke meg at det er ECT (Engine Coolant Temp). Hvis denne er på bærtur, så blir innsprøytninga også feil.  Samme er hvis oil temp sensor tuller, da blir også bilen "funky".

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, parrafin23 said:

Kjenner ikke til d4, kun D3, men jeg tenker at det kan ha noe med fuel return å gjøre, eller at den lekker fuel tilbake til tanken fra HPFP. mener at det skal sitte en one way valve der som sørger for at dette ikke skal skje at fuelen renner tilbake i tanken av den enkle grunn at HPFP ikke liker å gå tørr.  Ren hypotese.

Skulle vært artig å sett hva fuel rail pressure er før du cranker, under cranking og når du stopper den for å se hva som skjer med trykket. Kan være noe der.

Du nevner noe om feil på kjølesensor. Kan tenke meg at det er ECT (Engine Coolant Temp). Hvis denne er på bærtur, så blir innsprøytninga også feil.  Samme er hvis oil temp sensor tuller, da blir også bilen "funky".

 

Mr.P

 

Mulig du er inne på noe her. 

Vil IIDTool kunne vise meg hva trykket er?

Kanskje lurt å investere i diagnose utstyr med en gang?

 

Det var feil på kjølesensor tidligere og den ble byttet. Men ingen forskjell på start problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...