Gå til innhold

Clutch bytte


EspenV

Anbefalte innlegg

Ærede forum

 

Driver å skal bytte clutch på min 99 modell 110 Td5. Valgte å gå for å ta ned gearkasse. Nå sliter jeg voldsomt med å få løsnet øvre bolt på starter. Trenger starter å demonteres før kasse senkes?

 

Har løsnet alt annet og prøvde å senke kassa, men virket som den satt fast i noe. Turde ikke ta i skikkelig i fare for at starten som fortsatt er montert krøllet det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startmotor må av prøv med en 3/8 pipe med forlenger skal klare å nå helt inn til bolten du får ikke my vridning på sakrallen men nok til å løsne den, husk at det er også en liten bolt M8 rett over clutchpumpa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da får jeg bare fortsette å prøve. Har ⅜ sett, og får pipe innpå, men den sitter noe jæ***.  
 

Tror jeg har fått med meg bolten over clutchpumpa, men får sjekke en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 23.29, Espen Olsen skrev:

 Når det gjelder bytte av kløtsj på LR har jeg prøvd både motor-ut og girkasse-ut og må få si at det er mye enklere med motor-ut.  Bare IMO selvføleglig - husk å bytte utløserlageret selv om du ikke har ulyd med det ennå.

Har du gjort dette på Defender td5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, gautes skrev:

Foretekker girkasse ut på TD5 og 300.

Kan skyldes at jeg har god løftebukk og kompressor.

Mer behagelig arbeidsstilling enn ved motor ut/inn.

Det gjorde jeg og på min td5, dvs. tok ned gearkasser i stedet for at ta ut motor.

Hadde ingen løftebukker men en sterk LR entusiast til at hjælpe med at ta kasser ned og opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste endel rundt før jeg bestemte meg for girkasse ned. Virket som meningene var veldig delt 50/50. Har 2-søyler, men var usikker på balansen når skulle ha ned kasse, så løftet den opp og satt den ned igjen på 4 bukker under akslingene i stedet. 
 

Skulle jeg gjort det en gang til hadde jeg nok gått for motor ut. 
 

Bolten til starter løsnet til slutt :-)

 

Går sakte fremover. Hva bruker folk for å holde igjen svinghjulet når skal dra til siste 90gr på svinghjulsbolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dette har å gjøre med om man har løftebukk eller ikke. Girkasse ut er best nedover - dette vet jeg fra diverse Volvoer. Motor ut er best hvis man ikke får bilen opp på løftesystem for å kunne jobbe komfortabelt nedenfra. Jeg har byttet kløtsj på flere seriebiler men ikke på 300/TD5. Når det er sagt så er *alt* så vidt jeg kan se svært lik med seriebilene. Det er jo dette som er så kult med Defender - konstruksjonen er i bunn og grunn fra 1940-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 22.33, EspenV skrev:Går sakte fremover. Hva bruker folk for å holde igjen svinghjulet når skal dra til siste 90gr på svinghjulsbolter?


Regner med du har litt verktøy? Søk på bilder av flywheel stopper tool. Har du skiftet svinghjul lager du en slik av en bit av det gamle, eller du mekker noe lignende av flattjernsbiter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vidar S skrev:


Regner med du har litt verktøy? Søk på bilder av flywheel stopper tool. Har du skiftet svinghjul lager du en slik av en bit av det gamle, eller du mekker noe lignende av flattjernsbiter

 

Se der ja.., det verktøyet har jeg ikke sett før.

 

Fikk holdt igjen ved å bruke et flattjern med hull mot 2 styrepinner... Gikk bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...