Tore Kjernmoen Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 (endret) Litt kryptisk tittel kanskje? Bakgrunnen er et par mindre behagelige opplevelser med Arnott luftfjær. Riktignok Audi A6 men jeg mener dette kan ha litt relevans for Land Rovere også. 1. Toppen av luftfjæren høyre bak ble sprengt i fillebiter. Bakgrunnen vet jeg ikke da jeg har hatt bilen bare tre uker, men misstenker materialtretthet. Plata over bump stop er 3mm tykk og toppen som holder støtdemperen er bare festet med en ring i et spor. Bildet sier vel det meste. Det ble en ganske ubehagelig situasjon når høyre bakhjul plutselig låste mot hjulhuset i 70km/t i venstresving. Bortsett fra innerskjermen ble det heldigvis ingen skader på verken noe eller noen. Etter dette er jeg mer komfortabel med Kinafjærer i sveiset stål som originalfjærene. Vesentlig billigere også. Bilde: Kinafjær, Ny Arnott og sprengt Arnott. Bilde: Bruddflaten på skiva over bump stop. 3mm tykkelse. 2. Og her er det konkrete problemet. Luftslangen er skrudd direkte i plasthuset til fjæren. Stor mulighet for å ødelegge gjengene og det er nettopp det som har skjedd på byttefjæren. Arnott da det var det eneste jeg fikk tak i på kort varsel. Her burde Arnott hatt en gjengeinnsats i metall. Synes en kan forlange såpass når fjæren koster nesten 3k. Jeg vurderer å sette inn en gjenget nippel og hurtigkobling til luftslangen. Det er vanskelig å entre nippelen riktig når slangen stritter i mot når en skal skru nippelen rett og roterer nippelen tilbake så fort en slipper taket. Tanken er å skru inn nippelen på benken i stedet får å ligge under bilen og slåss... Noen som har meninger om dette eller andre alternativer? Endret 1. november 2019 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 En definitivt bedre løsning enn orginalen slik du viser den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Vi hadde eit felleskjøp av Arnott-belgar her på forumet for maaaange år sidan for dei som hugsar det. Eg kjøpte eit sett til D2 og dei var berre sorgen. Begge fekk lekkasje innan året. Sidan kjøpte eg Paddocks billegaste og dei har vore gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 1. november 2019 Forfatter Del Skrevet 1. november 2019 Husker det radovan, og at flere senere ble byttet på garanti. Dengang var det livstidsgaranti. Etter hvert gjaldt dette bare i nordamerika. Nå er livstidsgarantien helt borte og 2-års garantien følger ikke bilen ved salg. Heldigvis har vi kjøpsloven her i Norge... Den fjæra som røyk hos meg var produsert for to og et halvt år siden. Er jeg heldig kan tidligere eier finne kvittering eller i det minste henvise til selger. Men jeg er ikke særlig interessert i å sette på Arnott fjær igjen og har bestilt komplette fjærben via Amazon.co.uk. Kinaprodukt vist til venstre i bildet over. Kommer på 4.700,- inkl frakt mva og gebyr. Arnott ville kostet 11.000,- eller 13.200,-. Kinafjæren har sikkert samme problem med at luftnippelen som skal skrus inn i plast så jeg er interessert i å finne en løsning slik at jeg ikke risikerer ødelagte gjenger igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 2. november 2019 Forfatter Del Skrevet 2. november 2019 Ser ut til at Kina-luftfjærene har gjengeinnsats i messing. Får bare håpe at det ikke er et "illustrasjonsfoto". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 8. november 2019 Forfatter Del Skrevet 8. november 2019 Kinafjær montert og brukt et par dager. Kvaliteten synes helt kurrant og med gjengeinnsatser for lufttilkobling i metall langt å foretrekke fremfor Arnott. Langtidsholdbarhet vet jeg dog ingenting om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.