Gå til innhold

Svakt lys på Disco4


Larsvegas

Anbefalte innlegg

Synes både nær- og spesielt fjernlys er veldig svakt. Særlig ille med våt asfalt.

 

Er veldig åpen for forslag til utbedringer. 

 

Vurderer en eller annen lysplanke i LED. Men det er vel bare fjernlys det kan hjelpe meg med?

 

Liker cleant uttrykk, så i utgangspunktet tenker jeg oppgraderinger som kan monteres skjult, bak grillen el.l. 

 

Men kan jo være åpen for noe som ser ryddig ut og lyser vilt også. 

 

 

Er i byggebransjen, så har også vurdert varsellys. Tar gjerne imot tips på noe som er veldig diskret/skjult og er lett og montere. Er det evt lurt å kombinere med lysplanke for fjernlys?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del tråder om dette tidligere. Her er en med en del alternativer: 

Tror ikke du finner noen som har kobinasjon med varsellys, men de er ofte ganske enkle å feste bak grillen etc. Ebay har masse slikt :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo å begynne med å få inn nye xenonpærer av god kvalitet. Mengden lys de avgir blir redusert ganske mye med tiden.

 

Lyktene fra Lazer som integreres i grillen synes jeg er ganske lekre (men relativt kostbare).

 

Halogenlysene på fjernlysene er jo et eget kapittel, også kalt "ekornlys". Justeringsmuligheter på disse hadde nok hjulpet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om facelift lyktene gir bedre lys, mener å huske at noen hadde byttet og forskjellen ikke var så fryktelig stor.

 

Jeg tok det rimelige alternativet og kjøpte ett enkelt sett fra Hella med halogen pærer. Lyser greit og mindre problem med snø som fryser på lyktene. Min erfaring med Led er at du skal ha relativt gode lykter ellers sprer de lyset over en litt kort avstand. 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÆRLYS: 
Her må en jo i utgangspunktet holde seg til det originale.
Opplever absolutt ikke nærlyset på min 2013 modell D4 som dårlig.  
En årsak kan jo være det at pærene svekkes med tid/bruk. 
Har forøvrig kjøpt Osram E-merkede LED tåkelys som skal være en direkte bolt-on erstatning 
for de heller svake originale tåkelysene i de tilfellene en kan bruke tåkelys, men har ikke montert disse ennå.

 

FJERNLYS: 
Med de nye reglene er det jo montering og lommebok som først setter begrensningene.
Mitt fjernlys er nå original biXenon + original halogen "ekornlys" (prefacelift) + 2*Lazer i grillen (se bilde).
Tilstrekkelig fjernlys til alle kjøreforhold jeg møter.
Lazer-LEDene er såpass sterke at jeg har egen bryter på de pga egenblending.
Jeg har montert de originale spredelinsene til Lazer på mine lykter. Gir ekstra beskyttelse og et bredere lysbilde.


ELGSEMPEL:  
Var nylig ute og kjørte en snaromvei hvor jeg også hadde med en smule fotoutstyr.  
Rakk ikke elg-i-solnedgang klisjeen, men skimtet derimot elg ute på en åker _etter_ solnedgang.
Egentlig alt for mørkt til å ta bilder, men kjørte bilen inn til kanten av åkeren og satte på fullt fjernlys som fotolys.
Det var nok lys til å ta bilder av elg på noen hundre meters avstand.
Ser at elgen kaster skygge på noen av bildene.
Ikke akkurat de skarpeste bildene i skuffen, men nok til å se at Hr Elg elger seg innpå Fru Elg.
[200mm brennvidde (35eqv 400mm), 1/20sek på frihånd, ISO 12800  for de tekniske].
Akkurat i dette elgsempelet var det strå og en liten høyde mellom meg og elgen, så takmontert lys kunne vært en fordel.

M5P64977.jpg

M5P64978.jpg

M5P64922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha xenon, så kan jeg anbefale å handle hos tingtilbilen.no.

Kjøpte akkurat til en V70. 

Ds1 med 6000k. Flott hvitt lys. 

 

Handlet først hos AUTODOC, men der virket ikke begge. Et sant mareritt med reklamasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si! Takk for skikkelig gode svar!

 

Er gammel fotograf selv, så artig med elgen!

 

 

Høres ut som jeg burde skifte pærene i originallyktene først og fremst.

 

Så får vi se om det ikke blir Lazer! Ser jo skikkelig tøffe ut.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, trondshj skrev:

En annen ting er jo å begynne med å få inn nye xenonpærer av god kvalitet. Mengden lys de avgir blir redusert ganske mye med tiden.

 

Lyktene fra Lazer som integreres i grillen synes jeg er ganske lekre (men relativt kostbare).

 

Halogenlysene på fjernlysene er jo et eget kapittel, også kalt "ekornlys". Justeringsmuligheter på disse hadde nok hjulpet mye.

 

Har disse Lazer led'ene på min bil - de er både lekre og relativt kostbare, men lyser som fy....

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 15.18, KethilF skrev:

Hvis du skal ha xenon, så kan jeg anbefale å handle hos tingtilbilen.no.

Kjøpte akkurat til en V70. 

Ds1 med 6000k. Flott hvitt lys. 

 

Handlet først hos AUTODOC, men der virket ikke begge. Et sant mareritt med reklamasjonen. 

Blir ikke mer AUTODOC deler på med heller kjøpte nye bære armer foring var alt for myke og slo antagelig i rammen. Men bare svada fra AUTODOC og masse tapte penger. 

Bytta begge exon pærene i fjor når den ene røk men lys styrken var akkurat den samme. Det er bra lys på disse bilene 

Mener jeg 

Endret av helge77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sende deg min Lazer St8 med skruer og braketter for 2000, - pluss frakt viss det er interessant, som en ferdig løsning. Skal ligge bilde av den i den tråden som er linket til lenger oppe.  Krever da at du flytter venstre horn litt utpå siden, siden den står inni grillen, istedenfor at den er utskjært.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Disco4 skrev:

Kan sende deg min Lazer St8 med skruer og braketter for 2000, - pluss frakt viss det er interessant, som en ferdig løsning. Skal ligge bilde av den i den tråden som er linket til lenger oppe.  Krever da at du flytter venstre horn litt utpå siden, siden den står inni grillen, istedenfor at den er utskjært.  

 

Hvor mye effekt taper man med disse "inni grillen" løsningene? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektorene står midt i opningen, så skal igrunn vere ingenting på 4 spot dioder i midten, å litt på dei 2 innerste sprededioder som står litt i veien for vertikale støttene.     Men den står i vertfall trygt for snøv, regn å klåfingrer.. 

Screenshot_20191103_094437_com.google.android.apps.photos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff pærer fra kjente merker. De er dyre, men produksjon av Xenonlamper tror jeg er komplisert og det er lett at kulene i pæra ikke blir skikkelige, samt at det ikke er konsistent med hvor mye salt som er i dem. Også forsiktig med for høy temperatur. Originalt er det vel rundt 4300K. Lys med høyere temperatur/frekvens når ikke så langt som lys med litt lavere temperatur, og på mørke/våte veier kan det merkes ganske godt. Typen salt som brukes for å lage plasma i pæren bestemmer fargen på lyset.

 

Men ja, absolutt ekstralys... Lazer og Rigid er bra. Horten bil og båtelektro er importører av Rigid siden du er i nærheten. 

 

-k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler OLED, fra tingtilbilen.no. 

Prisgustig alternativ til Lazer og Rigid. 

 

Har en 32" spot montert i grillen på D3`n..,, fjernet midterste bjelken, og satt den inn der. 

 

https://www.tingtilbilen.no/products/oledone-nighthawk-32-210w-spot-21000lm?variant=12751288107094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mtp Xenonlamper. Det lønner seg å kjøpe kvalitet.  Holdbarheten er såvidt lang at kostnaden blir bagatellmessig.

 

Oppgraderte (?) mine Lazerlykter med gule spredelinser.  Litt sånn "kinderegg" - beskytter glassene i lyktene, sprer lyset noe mer enn orginalt - likevel tifredsstillende rekkevidde og tilslutt sies det at gule glass gir mindre egenblending i snøvær.

 

Vi får se hvordan disse virker - uansett lett å montere/demontere... cool

 

 

20191108_091613.jpg

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...